oljepump F7

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Har lyft ur motorn ur f7an då ja tänkte kika vad ägaren innan gjort som kopplat bort oljepumpen o kört olja i tanken .
Som befarat så har dom bara klippt slangen från oljetanken , undre slangen till vevhus och smörjning av axeln hängde bara löst .. pumpen är total skuren armen är stum går inte o rubba ..
Nu till frågan: är oljepumps axeln delad ? Såg ut som dom skulle klicka ihop med spår? annars har min gått rakt av då pumpen skurit .. för mycke metall flis för o se.... :/
Ja har sett att det finns täckbrickor att köpa för o plugga där pumpen satt ,men hittar inte igen den om nån vill länka sida där dom säljs ?

på köpet av allt så var bägge kolvar / cyl risiga med så de blir en dyr historia :/
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Såg ju nu att den är delad .. men den har slitit sönder spåren på pump axel och huvud axeln..

Men vart fan hittar jag brickan som ska finnas att köpa så man kan stänga för där pumpen sitter!? :D
Kanske kan göra en egen ?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
täckplåten består av en plåt med två hål, så den är inte så avancerad att göra.

tänk på att vattenpumpsdrevet vill ha smörjning om du plockar bort pumpen
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
förresten annars är art nr till plåten 3006-633. Går ju också att skaffa en annan Oil Retainer för vattenpumpsaxeln som har en annorlunda bussning som inte behöver olja
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Ja exakt ! Tänkte förlänga slangen under blocket så kan man fylla på olja i den eftersom
Ja de blir nog till och göra en egen täckbricka =)
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Hittar ingen info om detta kanske nån av er vet..
Jag har ju satt en slang under blocket till olje/vatten axeln så den ska få smörj då oljepumpen är bortplockad och de sitter en tät bricka där istället .
Men ska det vara helt tätt där inne ? jag kan nämligen blåsa i slangen och hör att de smyger upp i vevhusen ? ja tänkte om de sitter packboxar som gått sönder eller ska det inte vara helt tätt ??
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Men satan ! Lite de jag misstänkte...
Så om jag fortsätter kör antar jag att den kommer suga in alla olja därifrån upp i vevhus o idiot ryka , och vad mer kan hända ? =P
Har ju hela motorn ute ur skoter men ja de käns dyrt o lämna in .. :/
 

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
Angående packboxarna på F7 så ser dom likadana ut som på Thundercat, dvs en "skiva" med en sk. kolvring i.
Att du hör ett väsande ljud upp i vevhuset är helt normalt när man har den här typen av tätning.
Det enklaste, och som jänkarna gör är att fila till en platta som du gängar in en fettnippel i som du skruvar fast där oljepumpen sitter.
Sedan trycker du i lite fett lite då och då.
Jag har gjort exact samma på min ZR och det fungerar hur bra som helst.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Angående packboxarna på F7 så ser dom likadana ut som på Thundercat, dvs en "skiva" med en sk. kolvring i.
Att du hör ett väsande ljud upp i vevhuset är helt normalt när man har den här typen av tätning.
Det enklaste, och som jänkarna gör är att fila till en platta som du gängar in en fettnippel i som du skruvar fast där oljepumpen sitter.
Sedan trycker du i lite fett lite då och då.
Jag har gjort exact samma på min ZR och det fungerar hur bra som helst.
Ok F7 har faktiskt samma tätringar som TC och inga packboxar som jag trodde. Då kan lagerna ha klarat sig. Då behövs ingen oljesmörjning av pumphus. Den smörjs då av färkgaser som smiter förbi stålringarna. Det är uträknat från fabrik att det ska duga. På zrt7Tc så smörjs även hela balnsaxeln och vattenpump på det viset.
Då duger det med bara lock där pumpen satt. Fett därinne gör väl ingen skada med det sköljs ut fort in i vevhus.
 
Last edited:

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
länge sen jag hållt på med a-c nu, men såhär vill jag minnas att jag både blev rekommenderad att göra och gjorde med min: bort med oljepumpen och dit med en täckbricka, hålet för smörjningen rakt under blocket bör du få en nippel och slang till som du smörjer med med 2-3 pump med oljekanna efter 2-4 tankar .. funkade fint för mig med mina 150 mil jag hann köra med skotern .. har dock haft en bekant som kört betydligt längre genom att endast blanda olja i soppan, även han utan bekymmer ... men du kan iaf inte ha en behållare med olja för "självsmörjning" likt ski-doo för då får du fylla på den var 10 minut =)
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Okej fan va skönt o höra att det är så!
Jo har ju satt dit en slang under blocket som ja tänkte köra olja i , men är det ens nödvändigt alls då ?
Bör ju sugas jävligt fort upp i vevhus o bara ryka extra ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Okej fan va skönt o höra att det är så!
Jo har ju satt dit en slang under blocket som ja tänkte köra olja i , men är det ens nödvändigt alls då ?
Bör ju sugas jävligt fort upp i vevhus o bara ryka extra ?
Du behöver inte pumpa in olja alls. För helt org från fabrik finns det ingen olja däri som kommer från någ oljepump som ex. Lagren ska smörjas av bränsleblandning som medvetet läker förbi stålringstätningarna och det är inte lite läkage kan jag lova. Enda som kan hända med inpumpad olja är att man knäcker tändstift.

Lilla minsta olja man pumpar in läker in i vevhus på ca 5 min utan att motorn är igång ens. Jag har testat det som expriment på hur gles dessa tätringar är in till vevhus.

Frågan är om det kommit in skrot från de pumpdrev som gick av? Och du sa cylindrarna är ripiga. Du bör besikta veven ändå det kan bli dyrbart om den rasar.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
alla laydown suzuki motorer har en slang från pumpen till snäckväxelhuset där olja pumpas in (banjokopplingen är flödesriktad med backventil) , jag utgår att det inte är för skojs skull , speedwerx borrar tex ett hål från vevhuset ner till drevet och fettar in allt på sina mod 800 motorer , jag fyller lite i slangen med jämna mellanrum ...
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Okej låter bra att man kan köra en slang o fylla bara , kanske dum fråga men ska man plugga slangen efter påfyllning eller låta den va öppen tänkte annars kan den väll inte suga in oljan ?

Frågan om de kom in flis till vevhus/axelhus , nja de sitter som en hylsa man skjuter in över axeln
allt flis från axel "tapparna" som gick hamnade i den , blåst rent utifall att genom hela axelhuset samt vevhus.
cylindrarna o kolvar såg mer värme nypta ut på avgas sidan . lämnat in cyllar på om nikasil och köpt nya kolvar .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
alla laydown suzuki motorer har en slang från pumpen till snäckväxelhuset där olja pumpas in (banjokopplingen är flödesriktad med backventil) , jag utgår att det inte är för skojs skull , speedwerx borrar tex ett hål från vevhuset ner till drevet och fettar in allt på sina mod 800 motorer , jag fyller lite i slangen med jämna mellanrum ...
Menar du att även denna motor har ett extra snäckväxelhus någonstans ,,vart isåfall? På dessa ringtätade motorer får man inte oljesmörja något inne i pumphuset ivf. Om Arcticat hade sopat in olja där bakom oljepumpen på F7 / zr800 /zrt/thundercat och andra AC som har läkagesmörjning så skulle motorerna suga in den oljan i vevhuset omedelbart med oljemoln som följd. Man bör inte under några som helst omständigheter sopa in olja bakom pumpen på en ringtätad motor! Det är helt annan femma med motorer som har gummi packboxar,, då måste vattenpumpen ha oljebad som ex Rotax III serien mf.

Det är väldigt glest mellan vattenpumphus och bägge vevhusen rena rama storm med bensin/olja in dit.

Tätlocken som säljs för borttagning av oljepump borde annars ha oljenippel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag menar bara det jag skriver : alla laydown suzuki motorer har en slang från pumpen till snäckväxelhuset där olja pumpas in , f7orna ryker ju ofta svart när man gasar på det kanske är en del av förklaringen ...