oljepump F7

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
jag menar bara det jag skriver : alla laydown suzuki motorer har en slang från pumpen till snäckväxelhuset där olja pumpas in , f7orna ryker ju ofta svart när man gasar på det kanske är en del av förklaringen ...
odysse har helt rätt där, även zr 8 & 900 har det oavsett om det är efi eller förgasare.

Tar man bort oljepumpen så bör man ju även plugga igen den för att förhindra läckage/tjyvluft.
 
Last edited:

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Om man tänker rent logiskt så borde det inte vara tätt mellan snäckväxelhuset och vevhus
För om det är tätt hur ska pumpen kunna mata in olja där , de borde ta stopp vakum effekten ?
kanske dom bara satt olje matning dit in för extra skydd ?
och pumpen kanske ger otroligt liten mängd dit . annars borde ju laydown motorerna ryka som djävulen ?
bara en tanke ... =)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
helt tätt är det inte , men en kolvring är ju bevisligen nog tät för att inte vevhustryck ska hinna smita mellan cylindrarna (sugande på en sida och tryckande på den andra) varför skulle den då samtidigt vara så otät att motorn obehindrat kan suga i sig olja som finns där imellan !? för mig låter det helt ologiskt ? pumpen matar mkt mindre dit än till insugsgummina ( ca 10-15 % av den totala förbrukningen) efter några mm i botten sniddar nivån i drevet å stänker runt i utrymmet och den letar sig sakta förbi ringarna in till vevhuset och hjälper till att smörja motorn ...
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
helt tätt är det inte , men en kolvring är ju bevisligen nog tät för att inte vevhustryck ska hinna smita mellan cylindrarna (sugande på en sida och tryckande på den andra) varför skulle den då samtidigt vara så otät att motorn obehindrat kan suga i sig olja som finns där imellan !? för mig låter det helt ologiskt ? pumpen matar mkt mindre dit än till insugsgummina ( ca 10-15 % av den totala förbrukningen) efter några mm i botten sniddar nivån i drevet å stänker runt i utrymmet och den letar sig sakta förbi ringarna in till vevhuset och hjälper till att smörja motorn ...
Det har du nog helt rätt i !
Jo misstänkte att den matar mindre olja just dit ,
Nu kör ja dit en slang o fyller på med jämna mellan rum
blir nog bra de här =)
Grymt tack för alla svar nu vart man ju iaf lite klokare!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
alla laydown suzuki motorer har en slang från pumpen till snäckväxelhuset där olja pumpas in (banjokopplingen är flödesriktad med backventil) , jag utgår att det inte är för skojs skull , speedwerx borrar tex ett hål från vevhuset ner till drevet och fettar in allt på sina mod 800 motorer , jag fyller lite i slangen med jämna mellanrum ...
Ok nu fattar jag, det var smart av AC då åker ju oljan rakt igenom vevlagren dessutom . Ac har väl aldrig haft oljepumps haveri i någ stor utsträckning?
Jag tror snarare de gort den extra oljetillförseln för att få in olja i ramlagren viket var stensmart.
Men det hjälper tyvärr ingenting att slå i lite olja i pumphuset vid borttagning av oljepump för oljan sköljs bort på 5 sek. Stiften kan släckas vid sådan oljechock. Fett skulle vara kvar uppimot 1 min så det är isåfall bättre. Det är som sagt otoligt glest dit in så det är fullständig storm däri under gång. Jag är väldigt brydd över att motorerna funkar så bra med glest vevhus, speciellt zrt800 o thundercat där oljepumphuset är helt öppet ut till balansaxelhus.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Är nog något liknande som sitter i tex snopro600 som är en syskonmotor till 700an men utan oljepump. Hade lös "oil retainer" som den heter från bägge motorerna och skillnaden jag såg var att bussningen var olika. Om F7ans bussning är av sämre sort eftersom den får lite olja från pumpen vet jag inte, men skiljde gjorde det.

Så antingen köper man den där eller tar en från en sno pro 600. vet inte vad som blir billigast. Var bra nog sugen på att flytta över från 600 motorn till F7motorn men kändes oschysst mot köparen så kör med slang och org retainer, dock osäker på om det hjälper så mkt för som sagt så försvinner all olja man pumpat i på en gång.

De som har droppsmörjning kanske lyckas få till jämnare tillförsel? Eftersom om du har ett sluten behåller så lär ju ingen olja alls försvinna, man måste väl ha någon liten luftning. Om man har en lämplig luftning (grymt liten skulle jag tippa) borde en lämplig mängd olja försvinna?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Jag gjorde som så att jag har kvar org retainern , satte en bricka över och borrade hål och gängade dit en fett nippel , sen under blocket en fett nippel till .. Läste på amerikanska forum att det var vanligast när dom plockar bort oljepumpen.
Det blir trångt att komma åt med fett sprutan men det går ..
Nippeln under blocket får man nog borra hål i bukplasten för o komma åt , inte kommit så långt än :p
Sen är jag ju oxå tveksam hur länge fettet blir kvar innan de sköljs bort . men men
man får väll fetta lite då och då
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Vattenpumpslagret kommer få mer smörjning nu när oljepumpen är borta, pga att man kör 3% olja i tanken. Med oljepump har man bara 3-4% olja under full gas men nu blir det 3% hela tiden vilket smörjer lager bet bättre.

Så det kommer funka stenbra för dig vare sig du smörjer eller ej. Fett är nog det enda som kan göra någ nytta ett tag men ej nödvändigt. Gör gärna ett test som jag gjorde häll in disel eller bensin i ena vevhuset och lys in i pumphuset med ficklampa så ser man live hur fort bränslet rinner in, det lägger sig vågrätt väldigt fort med vevhuset.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag gjorde ett test nyss ikväll på en gammal f7 motor ihopdragen med 3 bultar som jag haft till att kolla porttider/deckhöjder med ,
fyllde snäckväxelhuset med 2-takts olja ,
de verkar inte vara något niagarafall direkt , på 15 min så har nu nivån sjunkit exakt 10 mm det tog flera min innan jag med ögat såg at nivån sjönk ...

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
jag gjorde ett test nyss ikväll på en gammal f7 motor ihopdragen med 3 bultar som jag haft till att kolla porttider/deckhöjder med ,
fyllde snäckväxelhuset med 2-takts olja ,
de verkar inte vara något niagarafall direkt , på 15 min så har nu nivån sjunkit exakt 10 mm det tog flera min innan jag med ögat såg at nivån sjönk ...

Rå tvåtaktsolja är en helt annan 5a det lär ta tid men det var inponerande ändå för jag trodde inte råolja skulle hitta igenom där på flera timmar. Bensin med 3% olja i går 7 reser fortare såklart. När motorn sedan är igång blir det dessutom vacumpumpning ut o in där.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hallå!
Har lite oljefunderingar om min F7a. Som jag förstår det går det 3 st slangar ut från pumpen, 2 st till undersidan på insuget och en går in i botten på motorn. Men jag undrar vad slangen som kommer bakifrån under motorn och sen igenom trottlehusen och sen delas med en y-koppling och vidare in under avgasportarna är för nåt?
Har problem med att min läcker olja nånstans och kanske blir det lättare att hitta om jag förstår vad alla slangar är till.

Mvh Hans
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Slangen du menar är en kylslang ej olja
Kika upp oljeslangen som går från behållaren den går ut bakom variatorerna om man säger
typ under sekundär variatorn sen ligger den mot ramen en bit till den går in mot motorn igen ,
vanligt att den är avskavd där . typ en rem sprängning sen är den slangen av ...