oljesticka/plug F6

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
kikat på sprängskisser hit och sprängskisser dit men hittar varken åt oljestickan eller pluggen till kedjehuset. Någon som kan vara vänlig och ge mig lite hjälp på vägen? :). Bild säger mer än 1000 ord :biggrin1:
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Hmm ser ut att vara lätt ut men hittar inget. Får inte ihop det riktigt... Ingen som kan ta nån bild innanför huven?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Oljepluggen att tappa ur oljan med sitter på insidan av tunneln.
Men skruva inte ur den innan du hittat var nya oljan ska i.
Har du backväxel så har du en annan oljesticka med ett rött handtag.
har du en bild från under din huv?
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Nej ingen backväxel. Ska försöka knäppa nått kort imorgon. Tack för era försök att hjälpa en nybörjare :eek:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de går knappt att missa , du har inte en 05 eller nyare och saknar kjedjehus men har ett drevhus istället ? isåfall har du ingen sticka
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
haha syns hur nybörjare jag är:eek:.. Jo det är en 05a. Men hur byter jag olja på den då
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Letade igenom datorn och hittade en bild.
Jag hade dock back och en annan oljesticka (Den med röda handtaget)
Följ svarta röret neråt så ser du vart din sitter.


EDIT:Ok du har en 05'a då gäller inte det jag skrev ovan
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Plocka av bakre variatorn så bör det likna bilden nedan


Du fyller på igenom pluggen till höger


Tömmer genom pluggen till vänster


Du behöver ju inte plocka bort planetväxeln för att göra detta.
Och det ska vara en exakt mängd olja i som du köper hos din återförsäljare dyrt.

Flera bilder på hur det ser ut finns också på http://www.thullen.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=38&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p218
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Pluggen känner du om du lägger dig och känner nederst på kedjehusets baksida (inne i bandtunneln). Titta på sprängskissbilden - den sitter så långt ner man kan komma så att all olja ska kunna rinna ur.
Tror pluggen är 1/2", eller om det var 11 mm. Använd en ringnyckel eller hylsa så du inte rundar den, den kan sitta småhårt när man ska lös med den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den på bakssidan sitter på samma stället men den saknar påfyllning så du måste fylla innifrån tunneln på 05 ... dom glömde helt enkelt på fyllningen på den årsmodellen å de var en den största nyheten 06 , synd att dom inte fick dit en oljesticka ochså
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Hmm fylla i tömingspluggen:hmmmm2:. Då måste jag lägga skoten på sida.. Är det att rekomendera?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag sprutade in oljan med en spruta har du ingen så lägg den på sida på en filt och fyll med en liten slang och tratt , de går bra men är ljusår från service vänligt