Ombyggnad av tunnel M7 141"

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hej, har rivit lös all plast och tänkte uppgradera tunnelslutet lite snyggare, har sett lite olika modeller

Någon som har tips eller bilder på hur man går tillväga enklast? finns de några färdiga kitt?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
tja, synd att du han köpa en, hade tänkt kontakta dig idag om att det lutar mot att sambon trots allt säljer sin efter att ha provat en 2012 a-c modell =)

ang tunneln så hittade jag aldrig något till 141" utan endast till 153", kan kolla i garaget om jag råkar ha kvar måtten på plåten jag gjorde till min ...
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
tja, synd att du han köpa en, hade tänkt kontakta dig idag om att det lutar mot att sambon trots allt säljer sin efter att ha provat en 2012 a-c modell =)

ang tunneln så hittade jag aldrig något till 141" utan endast till 153", kan kolla i garaget om jag råkar ha kvar måtten på plåten jag gjorde till min ...
jaha jo hann hitta en..dock 141! hade varit riktigt grymt om du kunde kolla måtten? du har inga bilder på din bakdel från din röda?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
är sjuk nu och jobbar eftermiddag nästa vecka så far nog till garaget först veckan efter det ..
men är ganska lätt att måtta plåten ..
bredden mäter du lätt, och längden gör du så att den går just förbi kylaren ...
sen sätter du den nya plåten över originaltunnen och ritar längst efter sidorna så kapar du efter strecket så har du vinkeln rätt ..
kom bara ihåg att INTE svetsa ihop bakändan av plåten (den del som bockas ner efter/bakom kylaren) med sidorna för då spricker det lätt, nita istället.. hängde du med nu? =)
och gör plåten av rätt aluminium .. säkert någon här som kan beteckningen för en plåt som funkar?

sidorna på bakplåten täcks ändå av bågen så det är egentligen inte så noga =)

kan kolla efter bilder, skicka ett pm med din mail så skickar jag om jag har några bra
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Tror ja hängde med ganska bra där, ska ut till garaget o försöka måtta upp nåndag..

Vad hade du för baklyse på din? De borde ju gå o köpa ett mindre :) eftersom det stora sitter ihop med plasten..
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag köpte originalstänklapp och baklyse från dom nya modellerna(09-11), tror det kostade 1000kr från usa inkl frakt och andra avgifter.
köpte även, i sverige, fotstegslister och bakbåge från dom nya modellerna(09-11), finns som ett paket under tillbehör, dock endast i grönt och orange så du får nog blästra och pulverlacka ... detta kostade 1200kr om jag inte minns galet

nu när jag skrev detta så kom jag just på en sak, för att kunna göra som jag gjort måste du bygga om hela bakdelen som nya modellerna ..
jag började med att kapa fotstegen just bakom dropbrack fästet, sen höll jag upp bakbågen i den vinkeln jag ville ha den och ritade streck på undersidan och kapade hela bakändan, sen satte jag på den nya tunnelplåten och ritade längst efter sidorna där jag kapat ...
bågen går endast att köpa till 153" så den måste man kapa lite, men kom ihåg att fundera på vad du ska ha för bakstänka/lyse så att du får in handen mellan bågen och lyset/stänkan, annars blir det jobbigt att lyfta loss den vid fastkörningar etc ..

ganska billigt och enkelt för att få ett betydligt bättre utseende på skotern
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
varför inte bara köpa original tunnelslut från en typ crossfire -2011 eller dylikt? är inte så dyrt och passar till 99% rakt på :) har gjort så på min!
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
varför inte bara köpa original tunnelslut från en typ crossfire -2011 eller dylikt? är inte så dyrt och passar till 99% rakt på :) har gjort så på min!
De lät ju också som en bra ide, vars köpte du de ifrån?? var de komplett med stänka o lyse?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det borde ju passa ganska bra och lät som det lättaste alt bara den inte är för dyr .. köp den och listerna i sverige, bakstänkan och lyset i usa så blir det både bra, enkelt och förmodligen billigt =)
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
tror jag gav ca 1500-2000kr för den hos arctic ÅF :) Stänkan tog jag från en snopro SX/XC 600 och biltema diodbaklyse!

Man får borra upp hålen för kylarrören i tunneltaket och bakre kylaren blir lite smaksak hur man gör. :D
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
okej najs, ska åka till ÅF i veckan o höra vad han kan ta hem för grejjer!!