Omdömen Nytro

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Hallå, är det någon som hunnit avverka mil med sin Nytro?
Vore kul att höra lite om hur ni upplever den, prestanda, fjädring, hanterbarhet mm.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Hallå, är det någon som hunnit avverka mil med sin Nytro?
Vore kul att höra lite om hur ni upplever den, prestanda, fjädring, hanterbarhet mm.
Efter nästan 50mil kan jag konstatera följande..
Motorn är fantastisk, enormt gassvar..
Tycker fjädringen funkar riktigt bra, är faktiskt positivt överaskad..
Extremt rolig att "leka" med, burka osv.

Negativt
Drivhjulen och mattan!!!!!!!!! :mad: Bedrövligt att det inte sitter no-slip standard (har dock bytt)
Kall att köra, liten ruta osv..
Kunde gärna fått vara större tank, har snittat 2-2,3 l/milen

I det stora hela är jag dock väldigt nöjd..
 

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
nytro mtx kör man.. går fint som tusan håller med om drivhjulen.. bytte oxå till no-slip 10 tum..
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Efter nästan 50mil kan jag konstatera följande..
Motorn är fantastisk, enormt gassvar..
Tycker fjädringen funkar riktigt bra, är faktiskt positivt överaskad..
Extremt rolig att "leka" med, burka osv.

Negativt
Drivhjulen och mattan!!!!!!!!! :mad: Bedrövligt att det inte sitter no-slip standard (har dock bytt)
Kall att köra, liten ruta osv..
Kunde gärna fått vara större tank, har snittat 2-2,3 l/milen

I det stora hela är jag dock väldigt nöjd..
funderade lite över bränsle förbrukningen är det vid riktigt hård körning den tar kring 2l ???
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Det är "normal" körning dock ganska mycke lössnö
Vad jag vet så sitter det no-slip på mtx:arna
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Om jag jämför min Nytro RTX med Vector ER SP -06 an jag hade tidigare så drar den bara aningen mer. Den gamla drog ca 2liter milen på inkörning och efter 1:a service fick jag den aldrig att dra mer än 1,5l. Jag lovar att det inte var nå fisåkning...

Nytron har dragit 2liter nu första tiden, har kört 24mil än så länge men jag har inte kört riktigt lika hårt nu som då så aningen mer lär den dra. Om jag skulle göra en kvalificerad gissning så kring 1,6l/mil ledkörning och upp mot 1,8-2liter på bus i djupsnön..
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Föresten så måste jag hålla med vad gäller motorn, Har kört kusinens IQ 600DFI och en kompis Renegade 600SDI. -07or båda 2 och nya dom åxå. IQn känns ganska rapp och i dragrace skiljer det inte så mycket. Renegaden har jag inte kunnat dra emot men det känns ungefär som att sätta sig på en tuoring 550F i jämförelse... Körställningen är vad Skidoo skulle gjort med Reven på en gång. Sitter liknande men högre...

Däremot så är gassvaret något helt brutalt i Nytron, finns inget som tar den känslan.. Inte ens RX-1an är nära så rapp... Man blir helt klart beroende av den här motorn...
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
På MTXen, inte på de korta. Jag har monterat nonslip och en 38mm ripsaw matta på min RTX!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Kråkan, Vilket märke har du på dina noslip hjul? Jag har monterat Wahlbros (duells) hjul och en 44 matta. Tycker att det är en hel del vibrationer nån stans runt mattan, tror det är drivhjulen. Hur är din?
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Skulle tro det är Duells. Dom bytte mattan innan leverans åt mig... Tycker det är lite vibrationer i min när jag släpper gasen och bromsar i hög fart. Trodde först att det var bromsskivan som gick tungt på axeln typ men jag är mer å mer inne på samma som du. Ska börja testa slacka mattspänningen nu när det blir nå före igen och se om det blir bättre... Det jag märkt när man varit på cross tävlingar är att det kan rassla lite om nonslipparna. det är nog så att nonslip piggarna som på nåt sätt (fastnar) i mattan lite å gör det... Det är då vad jag fått för mig i alla fall.....
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Skulle tro det är Duells. Dom bytte mattan innan leverans åt mig... Tycker det är lite vibrationer i min när jag släpper gasen och bromsar i hög fart. Trodde först att det var bromsskivan som gick tungt på axeln typ men jag är mer å mer inne på samma som du. Ska börja testa slacka mattspänningen nu när det blir nå före igen och se om det blir bättre... Det jag märkt när man varit på cross tävlingar är att det kan rassla lite om nonslipparna. det är nog så att nonslip piggarna som på nåt sätt (fastnar) i mattan lite å gör det... Det är då vad jag fått för mig i alla fall.....
Då är vi inne på samma linje. Är dina hjul svarta? i så fall är det Duells. Har en polare som har en RTX med samma matta som jag. Men han har ski doo hjul (vita) och den vibrerar inte lika mycket. Tror man skulle ha köpt sånna hjul i för halva priset i stället.
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Her nu hämtat Nytron (MTX) och provat några mil, Har inget att jämföra med men min Polaris 700 Ultra är det lite moppevarning på nu. Är positivt överraskad på fjädringen, Boggien har jag inte spänt upp max utan har kört på inställning från leverans. Främre fjädet/dämpare i boogien på näst hårdaste och bladfjädrar på mellanläge och det känns helt ok( jag väger 125 kg). Skjutsade frugan en sväng(65 pannor till) och då kändes botten av när det var stora gupp. Skall dock sänna fjädringen fram när den känns lite rank, Skall prova att flytta isär skidorna max först. Motorn är ju helt underbar, har ju inte kört in den än, är väldigt rapp iväg. Hittade några ställen där greppet var lite bättre(Det är väldigt hårt här)och skidres är ju inget problem att få till derekt.......
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Då är vi inne på samma linje. Är dina hjul svarta? i så fall är det Duells. Har en polare som har en RTX med samma matta som jag. Men han har ski doo hjul (vita) och den vibrerar inte lika mycket. Tror man skulle ha köpt sånna hjul i för halva priset i stället.
Det är väl möjligt men jag tror inte det är nån skillnad egentligen. men jag tycker att mattan är lite för spännd, men den är ju ny så jag tänkte vänta ett tag å se... Det är inte mycket vibrationer men ibland känns det...
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Har pysslat lite med fjädringen nu, med det är bara stenhård skare här. Har spänt fjädrarna på skidorna för att få den stadigare och det blev bättre men inte så bra som jag vill ha den. Kollade på främre dämparen i boggien den var spänd på hack 3 av 5. Slackade den till läge 2 för att den skall rida mindre på mattan och få lite mera skidtryck, Spände också bakre bldfjädern på max(från läge 2 till 3). Nu känns den väldigt mycket stadigare på hårdföre. Hoppas på lite mera snö så att det går att prova på riktigt.......och ja det sitter svarta drivhjulför fönsterdrivning original på MTX´n.
 

Mrob

Ny medlem
7 jan 2008
4
0
1
Sollefteå
Jag har ungefär kört 7 mil med min men jag är väl ganska nöjd..
Vart ju lite fundersam när man beställde att de inte satt non slip hjul i maskinen.. Så de var ju de första man fick åtgärda.. Och nu har ja schimsa om dämparna i boggin å de vart en jäkla skillnad.. som natt å dag faktiskt! :cool:
Har även tagit bort backen och har beställt slirdrev som ja hoppas kommer innan helgen.. Ska prova å dreva om den lite grann. :)
och heavy hitters är beställt med som ja hoppas ja hinner få innan nästa helg!
Men körde lite emot en pro 600 i helgen och dom drom jämt så de var riktigt kul faktiskt! :evil:
Ska bli intressant längre fram i vinter och se hur nöjd man är efter man fått avverka lite fler mil.