Oplogade vägar och skoterkörning

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Efter en smärre utredning så är det så här Länsstyrelsen och Vägverket säger om enskilda vägar och snöskoterkörning:

-----------------------------
Snöskoter är enligt lagen om lagen om vägtrafikdefinitioner bl.a. ett motordrivet fordon men inte ett motorfordon.

Snöskoter får inte framföras på allmän väg.

Enskilda vägar i Västerbottens län har inget generellt skoterförbud enligt Länsstyrelsen i AC län, Trafikförordningen, TKL* eller TKF.

Det finns c:a 28500 mil enskilda vägar i landet och på alla dessa - plogade eller oplogade - får snöskoter köras om det inte finns vägbom eller förbudsskylt. Men observera, max 20 km/h och ingen passagerare!

Den blå och vita skylten med överstruken skoter är inget förbudsmärke, endast en rekommendation.

*TKL = Terrängkörningslagen. TKF = Terrängkörningsförordningen.

-----------------------------

Observera nu att snöskotern är ett fordon och skylten 'Fordonstrafik förbjuden' gäller även för den.

Resten ska det väl inte vara några tveksamheter om, eller?

Ska man hårddra bestämmelserna så är det så det som sägs i allmänna ordalag lite varstans om att man ska undvika att köra på oplogade vägar är ett eget litet påfund utan stöd i lagen. Om markägaren inte vill ha skotertrafik på sin enskilda väg så är det bara att sätta upp en bom eller en tydlig förbudsskylt, man har ju den möjligheten om man avser att ploga upp vägen inför en avverkning eller har andra skäl att förbjuda skotrar.
En skogsavverkning kommer sällan oplanerad och struntar skogsägaren i skyltarna ska han inte kunna komma i efterhand och kräva ersättning.

Vid körning ute i terrängen, när man kommer till en oplogad väg som inte är körd på så ska man nog dra öronen åt sig, det kan vara skoterförbud på den vägen, skyltarna kan sitta många kilometer bort. Undvik för säkerhets skull vägen i sådana lägen.

Vid all skoterkörning är det ändå inte så dumt med sunt förnuft, provocera inte i onödan, vi får vara rädd om den frihet vi har när det gäller skoterkörning så den inte blir ännu mera kringskuren. Med hjälp av STF med flera...
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag tvivlar på att alla dessa 28500 mil räknas som enskilda vägar.

Om man har en enskild väg som man får stadsbidrag på så räknas ju den som allmän väg om jag inte missminner mig.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Michael skrev:
Jag tvivlar på att alla dessa 28500 mil räknas som enskilda vägar.

Om man har en enskild väg som man får stadsbidrag på så räknas ju den som allmän väg om jag inte missminner mig.


Enligt <http://www.vv.se/templates/page3____432.aspx> är det faktiskt c:a 28000 mil.

Nej, då minns du nog lite fel, en enskild väg med statsbidrag är fortfarande enskild med den skillnaden att den inte går att stänga av för fordonstrafik utan länsstyrelsens godkännande.

Läs mera på <http://www.vv.se/templates/page3____5181.aspx>

Titta för övrigt runt på Vägverkets webbsida, det finns mycket info där.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Michael! Jag ser att jag inte hade loggat in då jag svarade på ditt inlägg, så jag svarade som gäst...
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Tog kontakt med polisen i frågan och dom säger som så att om den enskilda vägen är öppen för allmänheten (postbilen och dyl.) så får man ej köra skoter på den.

Är det å andra sidan en enskild väg som du har satt en bom över så är det tillåtet att köra skoter på den.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Michael!
Tyvärr så måste nog den polisen läsa på lite bättre, enskilda vägar får trafikeras med snöskoter även om postbilen eller andra kan köra där, dock bara 20 km/h och utan passagerare.
Vägbommen ingår i begreppet "på annat sätt" som det skrivs om i Trafikförordningen kap 10, paragraf 10. En vägbom är alltså en avstängningsanordning att likställa med en förbudsskylt och skotertrafik är inte tillåten.
Att denna bom sedan helst bör vara utrustad med reflexer och annat som gör den tydligt synlig, även i mörker, är en annan sak. Det sker tyvärr tragiska olyckor med dessa bommar ibland och markägaren är ansvarig för vägbommens utmärkning.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sedan kan man diskutera om man får köra skoter på en oplogad väg. Är den plogad så gäller ju som vanligt max 20, ingen passagerare etc.
Problemet är att ett uppkört skoterspår kan ställa till det ordentligt om vägen skall plogas på vårkanten. Lagom kul att upptäcka att det är ett skoterspår som blivit 50cm kärnis mitt på vägen...
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Hjulboggie! Trevligt ord förresten, lite nostalgi från den tiden då skotrarna inte fördärvade lederna alls lika mycket som dagens glidboggievidunder...

Jodå, du får köra på oplogad enskild väg OM inte markärgaren har satt upp en tydlig förbudsskylt eller en avstängningsanordning vilken då kan vara en vägbom.
Vägbommen och/eller skylten är den springande punkten, inte om den enskilda vägen är plogad eller oplogad.

Ska vägen plogas på vårkanten så har markägaren full rätt att sätta upp bommar och skyltar inför skotersäsongen. Och när som helst förresten.
Sån't kallas för planering, som min hustru brukar pika mej med av någon anledning... :)
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det här var ju mycket intressant för jag bor just efter en enskild väg med statsbidrag som är öppen för allmän trafik.

Men vem ska man lita på:

1. Polismannen som stoppar och bötfäller dig för att du kör på "allmän" väg.

2. En forumdeltagare som har hittat nån bestämmelse som troligen inte är rättsligt prövad.

Risken är ju stor att man tappar körkortet, om någon rättsinstans tolkar lagen på annat sätt.
Är inte lagen prövad i domstol så att det finns prejudikat så kan ju vad som helst hända.

Kanske det finns fler på forumet som har kollat detta?
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Michael, den information jag har kommer från såväl Länsstyrelsen i AC län som Vägverket, precis som jag skrev i inlägget.
Mitt inlägg är vidare faktagranskat av båda dessa instanser och båda har gett tillåtelse till publicering av texten.
Är du tveksam till sanningshalten i det jag säger så ta kontakt med någondera av ovanstående, du har då möjlighet att få detaljerade svar på dina frågor.
Börja med att gå in på respektive webbsida, där finns telefonnummer och du får där hjälp med att leta dig vidare till den tjänsteman du ska prata med.
Vill du få information om ev. prejudicerande domar så kan jag inte hjälpa dig med detta, då får du vända dig till juridisk expertis.

Det är bra att vara kritisk till vad man läser på nätet.
Men även det som myndigheter säger kan kanske uppfattas som ogrundat, överflödigt och tvetydigt.
Fortsätt att ifrågasätta, Michael, gärna även det som sägs från polishåll, man kan egentligen inte begära att de ska ha omedelbara och uttömmande kunskaper i alla delar av Svea Rikes lag och övriga förordningar och kunggörelser.
Personligen tyckte jag det var trevligt att det var fritt fram att köra skoter på de här enskilda vägarna om de inte är avstängda på ett tydligt sätt och eftersom jag nu har dokumentation på detta så tänker åtminstone jag köra där...
Slutligen så förtjänar det att att upprepas: gå in på Vägverkets webbsida och läs om enskilda vägar, all denna information är både gratis och lättillgänglig. RTFM...
 
Last edited: