optimala förhållanden för att maskinen ska koka?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Har köpt en polaris rmk 900 slutet av förra vintern.
Ville ha en allround maskin som man kan ha fin puderåkning med å även dra familjen i pulka.
Den har monterad en extrakylare under dynan.
Men genom att jag är rätt ny på det här med att dra pulka å köra som folk, så undrar jag hur lätt en skoter kokar? Genom att det inte är en nilapullka med fin dämpare så må man ju köra lite försiktigt.
Så enligt mig så måste man vara ute när det är -25 eller köra fortare?
Tacksam för era åsikter.
 
A

axelsson_vpg

Är väl inge problem så länge du inte kör flera mil på stenhårda underlag... Och om du nu ska köra på blankis/stenhårt före så skaffa isrivare eller ett gäng spikar i mattan. :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Med isrivare klarar man sig långt i regel...
Lång stänklapp som är nära backen när man kör är också bra. Snön som mattan bryter upp studsar då mot lappen och dras med in i tunneln.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
i låg jämn fart är det lättast att den går varm , jag har kört alla mina maskiner med digital vatten temp å då ser man det , vid högre farter river mattan upp mer snö , fläktar mer och kyklarvattnet cirkulerar fortare
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Instämmer med odysse,Jag körde en buss tidigare (polaris wide truck) med tillkopplad nila med en fru och kalvar i, och har samma erfarenhet som odysse vad det gäller varmgång men prova med isrivare det lär ju visa sej. I värsta fall kan du ju alltid borra ett 8mm hål längst bak på skidorna och sno fjädrarna från mossrivaren till gräsklipparen det funkar klockrent och dra inte fast dom för hårt (använd låsmutter) så vänder dom sej själv när du ska backa (om du har en sådan).Jag har kört så en jävla massa år så jag vet att det fungerar, sen är dom ju sataniskt mycket billigare att köpa än isrivare från din märkeshandlare.