Orange Madness Assault - Miniprojekt

zpd

Medlem
18 feb 2013
30
0
1
Sundsvall
Hoj!

Tänkte posta lite bilder på när jag ändrade utseendet på min assault till så som jag tycker dom borde sett ut. Bilderna är knäppta med mobilkamera så en del blev dåliga, men men.. Man ser ju vad som är gjort iaf.

Det som blivit gjort hittils :

- Bytt A-armar/framvagn till 38" (Peter Vilhelmsson)
- Folierat tunneln med 3M Di-noc kolfibervinyl
- Pulverlackat båge, fotstegsrör, förstärkare, spindlar etc.


Som den såg ut innan





Framvagn innan förändringar





Bytt framvagn, pulverlackat spindlar och styrstag.






Tunnel innan foliering



Efter foliering :) Och nja, det var väl inte det enklaste (och roligaste) jag gjort, mycket pill och tålamod.


Sista steget blev att montera resterande pulverlackade detaljer, saknar lite småsaker som stänklapp etc, mer bilder kommer :)





Blev helt klart nöjd med resultatet, relativt billig och enkel "uppgradering" av utseendet, kommer troligen lacka boggieskenorna nån gång framöver, nu saknas bara snön... och en turbo såklart.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Nu måste jag fråga, varför i hela friden har du två lyftbågar?? Jag fattar att den undre är till draget men varför inte ta bort den andra då? Måste ju vara fruktansvärt ivägen då man ska lyfta och jävlas, eller?
 

zpd

Medlem
18 feb 2013
30
0
1
Sundsvall
Nu måste jag fråga, varför i hela friden har du två lyftbågar?? Jag fattar att den undre är till draget men varför inte ta bort den andra då? Måste ju vara fruktansvärt ivägen då man ska lyfta och jävlas, eller?
Hehe ja ser jävligt konstigt ut, inte bestämt mig för vilken jag ska ha kvar riktigt, så lackade båda.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Hur verkar framvagnen vara?
Är själv intresserad av precis samma till min.
 

zpd

Medlem
18 feb 2013
30
0
1
Sundsvall
Hur verkar framvagnen vara?
Är själv intresserad av precis samma till min.
Nu har jag ju inte provkört den men det är riktigt bra gjord vad jag sett hittils, killen har ju lång erfarenhet av att bygga dom samt att han började med att förstärka original men sedan övergick till att göra nya egna, som tål bra mycke mer stryk.

Bästa är väl just det att man slipper korta dämparna.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
lite dumt att ha för starka a-armar så man knäcker chassit istället, något man bör tänka på. jävligt många me pro chassit har sprickor i bulkhead
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
lite dumt att ha för starka a-armar så man knäcker chassit istället, något man bör tänka på. jävligt många me pro chassit har sprickor i bulkhead
Tycker just bulkheaden på pro ride chassit verkar otroligt stadigt, däremot tunneln alldeles bakom drivaxeln och vid dropbrackets verkar lite klenare. De nedre a-armarna på 11 och 12 var ju extremt klena, det fixade Polaris till -13 men då blev limningen en svaghet istället.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Men är inte alla eftermarknads framvagnar starkare än orginal, typ Z-broz mm?
 

zpd

Medlem
18 feb 2013
30
0
1
Sundsvall
Men är inte alla eftermarknads framvagnar starkare än orginal, typ Z-broz mm?
Jo, det ska dom ju vara, dock gör z-broz reklam om att dom är lättare också men så är inte fallet, väger 1.5 kilo mer drygt.

Angående för starka så är dom inte det, enligt tillverkaren så ger dom efter innan chassit, väl beprövat. Men som sagt, stora fördelen är ju att det existerar ett avsmalningskit, som funkar, utan att dämparna behöver kortas.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Precis jag håller med, skönt att slippa meka med dämparna.
Ser bra ut din släde!