"oreggad men går att trafikförsäkra"

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
Nej det går inte. jag försökte göra det förra vintern på min nya freeride som var importerad. dom måste vara registrerade.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
så detta är alltså nå hitte på annons då ?
Ja. Man kan inte teckna en trafikförsäkring på något oregistrerat fordon.
Mopeder kan väl vara undantaget från regeln.

Även om det skulle gå så får man fortfarande inte köra "gata" med den.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Det går att trafikförsäkra oregistrerade fordon.
Jag har en oregistrerad fyrhjuling som Dina försäkringar kunde tänka sig att försäkra.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Giltigt chassinummer är nog ett krav, då crossar, tävlingsmaskiner, mopeder mm utan reg med går att försäkra genom chassinummer borde skoter inte vara nån omöjlighet.

Värsta med oreggad skoter är ju om du skadar någon annan när du är ute på allmän plats, då vänder nog försäkringsbolagen ryggen till och du åker själv på alla kostnader...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det personen antagligen syftar på att är att han har ett reg/chassinr från nån gammal ratmaskin som han använder (händer något med trafikförsäkringen så tas ju inte den maskinen till verkstad utan endast motpartens så då upptäcks inte att det är fel maskin mot vad pappret säger). Men även det är totalt ogiltigt så nej...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Det går att trafikförsäkra oregistrerade fordon.
Jag har en oregistrerad fyrhjuling som Dina försäkringar kunde tänka sig att försäkra.
Klart det går att försäkra.
Men du har väl knappast en trafikförsäkring?
Skulle du ta din oreggade fyrhjuling ut på vägen och köra över/på någon så kan du glömma att försäkringsbolaget pyttsar en krona mer än att dom kanske det som gick sönder på fyrhjulingen. Kör du över en person t.ex. på allmän väg så är du rökt.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Klart det går att försäkra.
Men du har väl knappast en trafikförsäkring?
Skulle du ta din oreggade fyrhjuling ut på vägen och köra över/på någon så kan du glömma att försäkringsbolaget pyttsar en krona mer än att dom kanske det som gick sönder på fyrhjulingen. Kör du över en person t.ex. på allmän väg så är du rökt.
Det var just trafikförsäkring jag kunde teckna om jag ville.
Naturligtvis skulle man bli starkt ifrågasatt av försäkringsbolaget om något händer men frågan var om man kan trafikförsäkra ett oregistrerat fordon och svaret är: JA
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
OKej, så hur pass "safe" är de att köra en maskin som är Trafikförsäkrad men inte reggad?
Man vill ju som inte köra runt med en klump i magen direkt..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Det var just trafikförsäkring jag kunde teckna om jag ville.
Naturligtvis skulle man bli starkt ifrågasatt av försäkringsbolaget om något händer men frågan var om man kan trafikförsäkra ett oregistrerat fordon och svaret är: JA
Det var som tusan. Men vad ger det att trafikförsäkra ett fordon som inte får köras på allmän väg?
 

Botolf

Medlem
2 jan 2012
40
0
1
Falun
Jag försökte stöldförsäkra min cross förut, det gick endast om jag också trafikförsäkrade den, vilket dom gärna gjorde. Trafikförsäkringen är väl inte kopplad till huruvida man följt lagen eller inte vad jag vet..