Orsak till nyp?

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Startar upp skotern och låter motorn komma upp i 50 grader. Kör lugnt i några 100 meter så motortempen står på 71 grader.
Känner då hur skotern tappar kraft och sen dör helt. Helt låst i motorn i typ 10 sek. Sen kan man dra runt den igen. Vad tror ni orsakar den nypningen?

Är väl större chans att det är smörjningen än värmen då den fortfarande är ganska ljummen? Inspektera kolvarna genom avgasportarna. Inga synliga skador på varken kolvar eller ringar på denna sida utav kolvarna.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Riv motorn och se vart den nypt.
Fota kolvar och cylindrar och lägg upp bilder så vi får se och kan hjälpa, utifrån det du skrivit så kan vi bara gissa.

Och fortsätt inte kör.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ska börja riva den imorgon hade jag tänkt. Men kan inte släppa tanken på vad det berodde på då den varken kördes hårt eller var särskildt varm i motortempen.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Att det ska vara spridarna låter mycket möjligt. Då den tvärdött några ggr utan symptom på att den skulle ha nypt. Och nu om man testar drar runt den så har den gnista, men startar inte. Utan misständer bara. Men ska riva isär allt imorgon kväll. Spridarna kan man väl testa som på en vanlig bil? Lägga dem i en glasburk och dra runt motorn och se om nån beter sig underligt?

Fast här kanske man ska fundera på om det är styrningen till spridarna? Oddsen på att båda spridarna är ju ganska låga. Och med en fungerande spridare borde den väl starta men gå som en kratta iaf?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Om den haft lite lågt bränsletryck så påverkar det ju båda sidorna, och den borde kunna gå snålt. Men nu spekulerar jag bara, vet även inte om det borde komma en fel kod om det är lågt tryck
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Om den haft lite lågt bränsletryck så påverkar det ju båda sidorna, och den borde kunna gå snålt. Men nu spekulerar jag bara, vet även inte om det borde komma en fel kod om det är lågt tryck
Det är rejält tryck i "nippeln" på bränsleledningen. Så problemet bör inte vara före spridarna. Men får väl se då jag hunnit riva om det är en eller båda.

Men läste lite trådar att många fått byta sina spridare. I en tråd så hävdade trådinnehavaren att han trodde att 90% av alla spridare som byttes berodde på kontakterna. Men mina såg bra ut och fick en skvätt kontaktmedel innan återmontering. Kan ju fortfarande vara dåliga.

Men som sagt. Får väl några fler svar på funderingar efter man provat spridarna och sen rivit cylindern.
 

antonl90

Ny medlem
27 sept 2011
4
1
1
I mitt fall så byttes spridarna 3gånger men samma fel och sen byttes kabelhärvan och ECU, problemet löst
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Så här långt har jag kommit hittills ikväll. Har mätt upp statorn/trigger/etc och alla värden var inom sina tillåtna områden. Sniffat på ECU:n. Den luktar ingenting.

Ohm mätte spridarna. De låg på 12 Ohm båda två. Testat spridarna i glasburkar. De sprajar lite granna direkt då du drar på startmotorn. Men bara bråkdelen av en sekund. Antar att de skulle spraja mer om maskinen startat annars blir den ju lätt sur. Den har gnista på båda stiften.

Nått mer jag kan kolla innan jag river isär cylindern?

Han med att riva toppen ikväll iaf. Inga märken alls i cylindern iaf.

Kolvarna ser oxå bra ut (ovanifrån).
Ska försöka få upp någon bild då jag sitter vid datorn. Vad tror ni? Är det någon mening att riva isär cylindern? Eller borde man kunna få någon förklaring av vad man ser då toppen är av?

Imorgon ska jag mäta upp VR:en iaf... Det är väl bara de 3 orangea som har med ecu:n att göra? Resten är väl belysning etc?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Oljebrist kan orsaka nypningen. De kan vara skit i någon av oljeinjektorerna ,jag vet inte hur många de sitter eller vart de sitter på din modell men de kan vara fler än en per cylinder kolla sprängskiss. Man måste kolla dessa injektorer genom att sätta tryckluft på oljeledningen med olja i slangen så man trycker ut olja ur spridaren. Testa även en som man är säker på funkar så du ser ungefärligt flöde. Bäst är såklart om de är tvärtäta så de syns tydligt.
Ser packboxen på vevaxeln bakom variatorn hel ut? Om den är väck bör du se gummislimsor och oljeklägg som runnit ut.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har nu mätt upp "alla spridarna".. Då jag missat att det satt 2 st till under spjällhuset.
Alla är på 12 ohm. Så elektriskt funkar de nog som de ska. Men kom inte åt att skruva loss dem för att kolla "dimman". Hittade dock en lös kabel i en av socklarna. Om den lossnat nu då man grejat på en massa eller om det är den som varit boven låter jag vara osagt...

Har även kollat insugssidan på kolvarna. De är lite repiga/slitna men inge större skador och inga repor alls i cylindrarna.
Så det blir nya kolvar och ett CFI fix kit i sommar då felet på skotern är funnet.

Men imorgon ska jag se om Polaris i stan har o-ringen till spridarna hemma då jag slarvat bort ena. Så imorgon med tur får jag skruva ihop allt igen och se om den vill starta. Vill den inte starta då så ska jag testa med en kompis ecu i den och se om den startar. Annars står jag helt handfallen igen på vad mer man kan felsöka på den???
 
Last edited:

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har nu mätt upp matningen till spridarna.
15.7 Vdc på båda kontakterna till de övre spridarna.
De undre fick jag inte loss kontakterna från spridarna utan mätte med dem inkopplade.
De visade under 1 Vdc båda två.
De bör väl visa 15.7 Vdc dom oxå även fast spridarna är inkopplade?
Någon geniknöl här som har nått bra svar?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Spridarna borde du ta till någon som kan provtrycka dom. Skulle tro du hittar felet fortare om du tar upp cylinder å tittar
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Sv: Re: Orsak till nyp?

Spridarna borde du ta till någon som kan provtrycka dom. Skulle tro du hittar felet fortare om du tar upp cylinder å tittar
Problemet var ju att jag inte fick loss de undre spridarna. Får inte tillräckligt bra vinkel mot skruvarna. Och har ingen variator avdragare så jag kan inte lyfta ur motorn för tillfället heller. Men fick svar av en gammal polaris skruvare idag att spridarna uppe och nere går öppnar vid olika lägen. Så det kanske är därför spänningen till de nedre inte stämde. Men igår då jag mätte spridarna så var det rikligt tryck i spridarna. Sist jag kollade så spottade de bara lite grann. Så med en jäkla tur så kanske den lösa kabeln jag hittade igår varit lös en längre tid och inte blivit det under skruvningen.

Återstår att se ikväll. Blir väl annars en paus med skruvningen tills jag kan få den avläst eller hunnit köpa en variator avdragare.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Hur gör jag för att lägga upp bilderna?
Då jag lägger till en bild står det: Din bild på 6.57 Mb överskrider tillåtna 197 kb typ :) Hur ska jag kunna komprimera bilderna till den storleken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om jag ser rätt så är de ordentliga skärskader runtom i en cylinder eller är de en synvilla?
Baserat på toppens förbränningsrum så ser ena cylindern ut som den gått snålt för den har inga spolmärken,,den är helt sotigt. Är de den toppen som bor ovanför den skurena cylindern?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Det är PTO som ser skuren ut och det är PTO-toppen som är sotig. Du skriver att den var helt stum i 10sec, kan inte vara så mycket annat än att den skurit då.