otur med 550in..

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Hej! köpte en ny 550 -09 ifjol!
Har slagit om till 20 mil på mätaren idag, körde i ganska eller hyffsat lugnt idag när den helt plötsligt nöp.
Körde längst strandkanten i ca 60-70Km/h i nån kilometer, pumpade lämpligt på gasen när han helt platsligt dör helt och hållet! svär å är förbannad ett tag. Öppnar upp alla kåpor försöker dra men helt stum i startsnöret.

väntar i 5 min å kanske lite snö på motorn.
Väntar mer sen startar den och funkar som vanligt!
Hur rädd ska man vara nu då att det kommer att bli mer problem med det där?

var ju -18grader så kylning ska han bara få,mycke snö dessutom.

Ska man lämna in den eller hur gör man en sån här gång..
Kändes som man hade en NY skoter tills idag..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låter som ett kallnyp...

lämna in maskinen.du har garranterat fått någon slags skada i motorn.så bara lämna in den..
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
OK.. får kontakta lokala ÅF.
Men vad ska man säga? gissar att dom bara säg att de är att köra.
Vad gör dom när de hänt nått? byter kolvar?
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
OK... kan ju ha de i åtanke att jag ska ha nya kolvar! men grymt tråkigt när man köpt ny maskin att lämna in den å ha den borta ett tag säkert inget dom gör över dagen iaf
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Hej! Nu ska jag lämna in den imorgon! ringde lite olika lynx firmor här i västerbotten och måste säga att Johanssons maskin robertsfors är toltalt inkompetenta! Dom ville INTE laga skotern, har inte dom sålt skotern så har dom inte tid.
Dom sa att ev i vår kan dom kolla vilka skador det vart!..:mmph:

Sa att jag inte ville ha nått med dom att göra efter ett fruktansvärt oproffsigt bemötande.

Ringde Johanssons maskin i vännäs( samma firma fast olika ställen)
där sa dom
-Ok men vi har en 4veckors väntetid. Frågade vad dom gör åt det där.
-Ja vi får väl kanske göra ett kompa prov å se. är de dåligt kanske vi kan ta loss avgasröret å se om de är nått kanske...

Fick tips att ringa Jonssons allrep i hällnäs.
Vilken service å vilken kille.

Fråga va han trodde och han svarade att han skulle plocka isär allt å se vad som är dåligt å byta ut allt som är dåligt!
Fråga när han har möjlighet att kolla på den å fick till svar
-Kom direkt, den blir ju inte lagad i ditt garage,kom dag eller kväll så möter jag upp den och låser upp verkstan så kan jag kika på den!
men du behöver inte vara orolig,sånt som händer men jag fixar det utan problem!


Snacka om att klumpen i magen släpper när man pratar med en trevlig själ.!
Nu åker jag dit imorgon och hoppas att jag får tillbaka den i kanonskick :eyebrows:
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag tycker att du borde få motorn lagad på garantin helt utan kostnad om du lämnar in skoter där du köpte den ! De ska inte vara någe problem !! En ny motor ska ju inte skära efter 20mil ! då är den ju inte inkörd ännu :)
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Jag tycker att du borde få motorn lagad på garantin helt utan kostnad om du lämnar in skoter där du köpte den ! De ska inte vara någe problem !! En ny motor ska ju inte skära efter 20mil ! då är den ju inte inkörd ännu :)

Nä de är inga problem med det.men orkar inte köra 30mil enkel väg bara för att lämna in den just där jag köpte den.när jag har 3mil,6mil & 7mil till andra ÅF. tyckte nån av dom VILLE hjälpa men tyvärr på vissa ställen vart det!
Men då vet man ju det. Då behöver man ju inte fundera vars man ska köpa sin nästa nya maskin! :becky:
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
jahaja... jag ha då servat min nya skoter som jag köpt på stenmarks hos johansson maskin i robertsfors sikeå.. jag är riktigt nöjd med dom och deras jobb på min maskin. men alla får väl tänka/tycka vad dom vill!!
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
jahaja... jag ha då servat min nya skoter som jag köpt på stenmarks hos johansson maskin i robertsfors sikeå.. jag är riktigt nöjd med dom och deras jobb på min maskin. men alla får väl tänka/tycka vad dom vill!!
har köpt min skoter på johansson's maskin och jag tycker då också var väldigt bra att ha och göra med.! men dom har säkert mycket å göra nu eftersom att dom har ganska ny öppnat och dom har sålt en del skotrar, så jag förstår om dom inte hade tid!
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
har köpt min skoter på johansson's maskin och jag tycker då också var väldigt bra att ha och göra med.! men dom har säkert mycket å göra nu eftersom att dom har ganska ny öppnat och dom har sålt en del skotrar, så jag förstår om dom inte hade tid!

Börjar med att säga att dom HADE tid, i robertsfors 2 veckor väntetid, men dom ville INTE hjälpa mej! frågade om när jag kunde boka en tid så fick jag till svar att dom har inte möjlighet nu eftersom dom har sina egna kunder,men till våren kunde dom ev kolla upp vad som hänt!

Har man mycket att göra på en verkstad det förstår jag men att inte ta emot ett jobb det är att strida mot deras regler dom fått från ÅF.
Ska kontakta BRP´s VD sverige för att påpeka deras fruktansvärt dåliga service!
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Nu har jag iaf fått tillbaka min maskin!
Har bara en sak att säga till folk i västerbotten med problem!
vänd er till... Jonssons allrep i hällnäs....fruktansvärt bra å proffsionell service! fick komma upp med skoter i onsdags kväll. hämta den idag då hade han bytt 1 kolv, justera till förgasarna.

Blir att lämna in den där jämt i fortsättningen!
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Börjar med att säga att dom HADE tid, i robertsfors 2 veckor väntetid, men dom ville INTE hjälpa mej! frågade om när jag kunde boka en tid så fick jag till svar att dom har inte möjlighet nu eftersom dom har sina egna kunder,men till våren kunde dom ev kolla upp vad som hänt!

Har man mycket att göra på en verkstad det förstår jag men att inte ta emot ett jobb det är att strida mot deras regler dom fått från ÅF.
Ska kontakta BRP´s VD sverige för att påpeka deras fruktansvärt dåliga service!
haha du får nog tycka lite vad du vill men jag hörde då av en kille som pratat med dom i sikeå och dom sa ju till dig att dom inte hade tid han försökte hjälpa dig lite över telefon och du ringde även till 2 st killar där och båda sa ju som sagt att dom hade fullt upp.... somsagt dom är ett litet företag som har nystartat och dom hade verkligen fullt upp, många skotrar sålda denna vinter och många servicar och några försäkring job.

och som ÅF strider man väll inte mot några regler om man inte har dygnet runt verkstad för märket ? det är väll i största sak maskiner man sålt som dom ska hålla reda på.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu har jag iaf fått tillbaka min maskin!
Har bara en sak att säga till folk i västerbotten med problem!
vänd er till... Jonssons allrep i hällnäs....fruktansvärt bra å proffsionell service! fick komma upp med skoter i onsdags kväll. hämta den idag då hade han bytt 1 kolv, justera till förgasarna.

Blir att lämna in den där jämt i fortsättningen!
Härligt att allt löste sig så otroligt smidigt !
Sånt där uppträdande från ÅF sätter sig i skallen på en. Är dom otrevliga och spydiga så går man på deffensiven och kommer inte dit. Men är dom så där jäkla serviceminded så vill man inte fara någon annanstans och han får ju ett jäkla bra rykte via dig !
Som affär måste man tänka lite på sånt också.
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Härligt att allt löste sig så otroligt smidigt !
Sånt där uppträdande från ÅF sätter sig i skallen på en. Är dom otrevliga och spydiga så går man på deffensiven och kommer inte dit. Men är dom så där jäkla serviceminded så vill man inte fara någon annanstans och han får ju ett jäkla bra rykte via dig !
Som affär måste man tänka lite på sånt också.
jo asså men jag fick höra av min morbror som var in och fråga om han som skrev här och dom sa att dom hade jävligt mycket att göra och fullt upp ända till slutet av nästa vecka och dom hade sagt till killen att dom inte hade tid.

men om ni tänker efter hur skulle ni känna om ni köpt skotern där och dom säger att dom har för mycket reparationer av skotrar så dom kan inte ens göra service på era maskiner så ni får ställa dom i garaget så dom kan göra 50 mila servicen om 3 veckor
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
jo asså men jag fick höra av min morbror som var in och fråga om han som skrev här och dom sa att dom hade jävligt mycket att göra och fullt upp ända till slutet av nästa vecka och dom hade sagt till killen att dom inte hade tid.

men om ni tänker efter hur skulle ni känna om ni köpt skotern där och dom säger att dom har för mycket reparationer av skotrar så dom kan inte ens göra service på era maskiner så ni får ställa dom i garaget så dom kan göra 50 mila servicen om 3 veckor
Nä självklart. Man går ju efter det man har hört och varit med om och jag syfta inte på nått om dom här ÅF han har varit i kontakt med för jag har absolut ingen aning om vilka det är. Mena bara lite allmänt hur det är, och vet själv hur det är här i stan hos ÅF. Handlar inte hos ÅF om jag inte måste. Köper via Bengan eller Arctic Cat i Luleå istället.
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
jo asså men jag fick höra av min morbror som var in och fråga om han som skrev här och dom sa att dom hade jävligt mycket att göra och fullt upp ända till slutet av nästa vecka och dom hade sagt till killen att dom inte hade tid.

men om ni tänker efter hur skulle ni känna om ni köpt skotern där och dom säger att dom har för mycket reparationer av skotrar så dom kan inte ens göra service på era maskiner så ni får ställa dom i garaget så dom kan göra 50 mila servicen om 3 veckor

Du verkar veta mer än mej i detta fall! :hmmmm:

Dom hade/har mycket att göra! dom sa att dom hade 2v väntetid på verkstan.
I vännäs 4v,
Motorbolaget 4v
så alla som vill boka service gäller de att vara ute i tid! men han i hällnäs tyckte synd om mej eftersom min nya maskin var trasig så han tog in den direkt och åtgärdade felet!

Men i robertsfors fick jag prata med 2st eftersom dom ville inte boka in min maskin när den inte är köpt där.Dom är ju ÅF åt lynx då är det bara att vara trevlig å säga hej! självklart hjälper jag dej! å när de är dags så kommer du väl hit å köper en nya maskin av oss eller hur..:eyebrows:

Skulle man vara lika otrevlig i kundmottagnigen på mitt jobb skulle dom vara tvungen att lägga ner bilbolaget!
Om man köper en nya Volvo/saab/Mb/bmw i Umeå och får problem på bilsemestern i sundsvall, tror du på fullt allvar att dom skulle rekomendera dej att ta bilen på trailer för att laga den i Umeå? hade DU varit nöjd med det svaret?:hello:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
jo asså men jag fick höra av min morbror som var in och fråga om han som skrev här och dom sa att dom hade jävligt mycket att göra och fullt upp ända till slutet av nästa vecka och dom hade sagt till killen att dom inte hade tid.

men om ni tänker efter hur skulle ni känna om ni köpt skotern där och dom säger att dom har för mycket reparationer av skotrar så dom kan inte ens göra service på era maskiner så ni får ställa dom i garaget så dom kan göra 50 mila servicen om 3 veckor
Spelar ingen roll.... behandlar man potentiella kunder som skit så lär ju inte den butiken bli långvarig.

Ringer man till ÅF med klumpen i magen så vill man inte! höra att dom bara har tid till våren :hmmmm:

Varför inte säga:

- Vi har tyvärr så mycket att göra just nu men jag kan kolla om någon annan återförsäljare kan hjälpa dig!

Sen kostar det 10 minuter i telefonen och man har vunnit mkt goodwill.
Mina 5 cent