Oturen Fortsätter

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
För er som läste (och skrattade)min och brorsans tråd om skotersäsongen 05/06 så inehöll den mycket haverier och härliga omkostnader och allmän misär, i princip allt ännat än skoteråkning.

Och nu innan ens säsongen har börjat så fortsätter oturen pissa oss (mig) i ansiktet

Jag var för snart 2 veckor sedan och köpte en skoter och tänkte inte ens på att försäkra den förän jag kommit hem

Självklart så var oturen famme!

Jag bor ju i umeå och brorsan kom ner till skellefteå med släp från boden där skotern fanns för att sedan köra den upp till boden där den ska förvaras till vintern

Vid 12 på natten när brorsan nästan var hemma med skotern så kommer det något litet svin farande och kör helt enkelt in i släpet där skotern transporteras föraren av andra bilen måste antagligen ha varit onykter, inte ha något körkort eller likn för svinet sticker direkt från platsen när han har rammet brorsan av vägen (som svimmar några sek efter att ha nickan ratten)

Brorsan ringer till polisen som kommer till platsen för att (som vanligt) göra så lite som möjligt dom kan inte ens hjälpa till att samla ihop delarna efter den kamin (inhandlades också i skellefteå) samt min skoter som hade transporterats på släpet

Anmälan görs på plats men polisen lyfter inte ett finger för att hitta den andra bilen.

Som det är nu står skotern i boden och hade efter omständigheterna (ganska hård krock) ganska tur enda skadorna vi lyckats hitta är att boggien är intryckt på båda sidorna samt att trailingarmarna är skadade och huven sprucken samt skador på avgasröret

Det kunde ju ha varit så jävligt att skotern rullat runt några varv efter den åkte av släpet , men den verkar ha slitits ganska rakt av, men man vet ju aldrig förän det kollas upp om inte hela skotern är ramsne

http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=3138&ArticleID=1279208&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2

Så till frågan eftersom nu skotern var oförsäkrad vid tillfället så täcker ju inte den vanliga försäkringen det utan då eftersom det var en smitningsolycka så kommer trafikförsäkringsföreningen enligt dom själva som ev att ersätta skadan om jag kan bevisa att olyckan vållades av annan part än då brorsan

Frågan är hur bevisar jag det? tff själva gav mig inte mycket hjälp klockan var runt 12 på natten så inte en bil i närheten som såg olyckan allt vi har såhär långt är den stora bucklan som den påkörande bilen orsakade på släpet, är det någon här som har erfarenhet av likanade olyckor så säg gärna till.

Och maila gärna om ni såg något natten mellan den 4 och 5e september
ev hittelön kan betalas ut om ni har någon aning vem som körde den smitande bilen så jag får möjlighet att flå svinet levande ; )

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skriv eller ring trafikförsäkringsföreningen, gå in på polisstationen och begär ut den trafikmålsanteckning som de upprättade olycksnatten. Sen skickar du den till dom.

När skotern ej var försäkrad, går det att få ersättning även för den?

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Rätt komiskt.. men lider med dig. Mer otur får man leta efter. Aja hoppas det går bra med försäkringen.

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
hehe hur ska de bli för dig i vinter?? snön har inte kommit å ändå e skotern kvaddad! Nä fy fan ge han en på käften från mig me om du hittar han!

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Hittade ett fel i din text Silly Bear det var inte ratten jag nickade mot det var framrutan. Så då vet ni huvet + framrutan ingen bra kombination

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vilken fest! hoppas ni kan få lite pesetas genom nån försäkring, håll oss uppdaterad om vad som händer.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Trafikförsäkringsföreningen täcker skadan det vet jag redan men det är OM jag kan bevisa att skadan är orsakat av en annan bil

Men jag tycker iaf själv att den OTROLIGT stora bucklan på vänster sida av släpet borde vara bevis nog när ingenting annat på vänster sida av bil eller släp är skadat, höger sida är lite tilltufsad eftersom bilen gick ner i diket på höger sida.

Dock måste jag betala en självrisk på 2000 som jag kunde ha använt till annat

Förresten är det någon som vet om jag kan gå in på polisstationen i Umeå och få polisprotokollet utskrivet från olyckan (när den inträffade i Boden)
(Och snälla inga svar typ det borde du få, utan gärna från någon som VET)

Tänkte bara så jag får in det plus bilderna på bil/släp till trafikförsäkringsföreningen

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
japp ingen som vet?

jag har nämligen fått svar från tff nu att dom inte står för 1 krona

men deras beslut är fattat på 1 dag utan att ens höra prata med personen som var inblandad i olyckan eller ens titta på polisrapporten så jag vet inte riktigt vad dom fattat sitt beslut på

så det blir väl att överklaga

är det någon här som har NÅGON erfarenhet hur man effektivt överklagar ett sådant beslut, behöver inte röra skoter men iaf något motorfordorn?

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
En fråga!
Är det inte polisens uppgift att undersöka olyksplatsen och därmed kunna framställa bevis om vem som orsakade olyckan (i detta fall till er fördel) som kan skickas till tff ?

TFF är den jävligaste myndighet jag haft att göra med, helt omedgörliga! FY FAN!!! Hoppas du får en lösning på dina problem!

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Otrolig otur ni hade.
Men som jag förstod så hämtade ni skotern på kvällen och krockade på natten, med tanken på att försäkra dagen efter? Som jag har för mig så borde den gamla ägarens försäkring gälla tills han säger upp den, och du haft en möjlighet att registrera en ny. Han hade ju säkert inte ens hunnit skicka iväg ägarbytes registreringen.
Kan vara värt att fundera på.
Hoppas det löser sig för er​

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Kan bara säga att snutarna inte gjorde ett piss det enda dom gjorde var att ta upp anmälan från mig sätta sig i bilen igen och sitta och vänta där i över 1 timme på att bärgaren skulle komma. Jag som hade hyffsat ont i huvudet och armen fick hjälpa bärgaren lyfta upp skotern och kaminen på bärgaren. Och vad gjorde polisen, dom satt kvar i bilen (var ju kallt ute) Dom var inte och kollade nå bromsspår inge glasspliter inte nått ända dom gjorde var att fara sakta därifrån med helljusen tända så dom kanske skulle se nått.

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Fifan va illa :S.. Men jag tyckte emilh hade en bra teori men det lär väll vara för sent nu.. Ni får ta kontakt med Sverker i plus :)

Kan bara säga att snutarna inte gjorde ett piss det enda dom gjorde var att ta upp anmälan från mig sätta sig i bilen igen och sitta och vänta där i över 1 timme på att bärgaren skulle komma. Jag som hade hyffsat ont i huvudet och armen fick hjälpa bärgaren lyfta upp skotern och kaminen på bärgaren. Och vad gjorde polisen, dom satt kvar i bilen (var ju kallt ute) Dom var inte och kollade nå bromsspår inge glasspliter inte nått ända dom gjorde var att fara sakta därifrån med helljusen tända så dom kanske skulle se nått.

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Fy fan vilka poliser det finns! Deras jobb är att stå till allmänhetens tjänst och vad gör dom? jo jagar fart syndare å mopedister! Å det går våra skattepengar till! Fy fan!!!

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
nu har jag ringt och svurit åt dom

man börjar ju fundera om dom verkligen har alla hemma där på tff eller om dom verkligen håller hårt i plånboken

de beslutade alla på 5 min utan att ens ringa upp brorsan som krockade eller ens kolla med polisen eller någon annan

försäkringsbolaget har kommit fram till att "annan part än föraren" orsakat olyckan men det spelar tydligen ingen som helst roll för tff som gör sin egen kalle anka bedömning på 5 min utan att ens kolla upp något

enligt tff så måste jag ut och samla bevis som styrker min version på platsen och inte polisen som man kan tro

enda chansen att få pengar enligt tff är om man har vittnen till händelsen

så ska ni köra bil och ha oturen att bli påkörda av en smitare så var alltid 2 i bilen och se till att inte bli värre skadad än att du kan slita upp ditt lilla csi kitt ur bagageluckan och finkamma "brottsplatsen" i jakt på bevis så du har chans att få en krona av tff

dom har även gjort det så fiffigt att dom tar beslutet snabbt som satan utan att undersöka någonting och SEDAN om du inte gillar bestlutet så finns det ingen chans att överklaga utan enda chansen är att stämma tff i tingsrätten och hur många gör igentligen det?

hela systemet är ju uppbyggt så att man ska bli *****ad i största möjliga mån så att tff får behålla pengarna

4

426H

Föreslår att ni samlar ihop de "bevis" ni har, dvs tidningsartikel, polisrapport ev foto från olycksplatsen samt skriver en anmälan med er version på hur det gick till. Om det inte finns foto kanske ni kan få ett utlåtande från polisen som var på plats, han borde ju kunna intyga att olyckan inte kunde vara självförvållad, med hänsyn till skadorna på bilen osv. Försök få tag på hans namn och skriv ett snällt brev till honom eller hans chef och förklara läget så får ni säkert ett utlåtande.

Tyvärr är tff utsatta för väldigt mycket bedrägerier från folk som har fått (självförvållade) skador på icke helförsäkrade bilar. Därför är dom lite tuffa med bevisningen. Har man ett vittne är det aldrig några problem dock.

Lycka till och ge inte upp!