Oviktig vikt

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Herregud så sjukt det håller på att bli med jakten på kilon. Ski-Doo skryter med att nya huven är hela 450 gram (!!!) lättare än den gamla! Stänklappen bak några hekto lättare. Och så plockar de bort den snygga och praktiska "bagagehållaren" på Renegade/Summit för att spara vikt. Men det gör samtidigt att skotern ser lååång och ful ut. Vilket vansinne, vem sjutton känner om det skiljer några sketna kilon?
 
E

ejwbegysv

Jag tycker det är bra att dom satsar på lätta skotrar.. Om skotrarna hela tiden ska bli mer avancerade och ha mer joxx så är det klart att det blir tyngre..

Har ni lyfft en snotric nån gång? Den är lätt :)

Skräcken är om dom slutar jaga kilon att vi har skotrar på 400-500kg om 10 år..

Sen är det klart, har man en ledräcer så kanske det inte är lika viktigt.. Men köper man en summit så kan man stå ut med att det saknas vissa bekvämligheter..
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag håller med dig "mil" till fullo.
Jag har svårt att tro att skotertillverkarna börjar "lägga på" dagens vikt till det dubbla, bara för att de inte bantar hysteriskt, som de gör idag... :)
Lite lustigt det där med skoterbantning, det påminner om alla år jag körde dragracing. ALLA (nästan iaf) letade gram på bilarna, men INGEN letade på sig själva, och det var oftast där det mesta kunde hämtas, kanske uppemot 50kg på vissa...50.000gram :)
En mycket tråkig följd av detta bantade är att det är vi, köparna, som får betala kalaset. Bara för att de tagit av något för att få den lättare, blir den inte billigare, NÄ NÄ, den blir dyrare... Det blir ju nästa års stora försäljningsslogan: "LÄTTARE ÄN ALDRIG FÖRR, HELA 2 KG" Och vem vill inte ha nya "lättviktarn?? :cool:
Om någon säger att han känner att skotern är 2kg lättare vid lyft, kanske det beror på vad han läst om skotern tidigare :rolleyes: Eller vad tror ni?
Jag menar procentuellt sett är det oftast mindre än 1% (1procent.......) som vikten reducerats med. :)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det är väl ganska enkelt att lätta skotern minst 10 kg.
Bara att inte tanka mera än vad som behövs för dagsturen.
Med dages bränslesnåla 4-taktare som drar 1,5 l /mil så behöver man ju bara tanka i hälften av vad en vass 2-taktare behöver.

Jag tror inte att 2 kg lättare skoter märks, det är mindre än 1 % viktminskning.
10-20 % skulle kanske börja märkas. Är det någon som märker stor skillnad på manöverbarheten mellan full tank och nästan tom tank ??
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ej medlem/Inloggad skrev:
Det är väl ganska enkelt att lätta skotern minst 10 kg.
Bara att inte tanka mera än vad som behövs för dagsturen.
Med dages bränslesnåla 4-taktare som drar 1,5 l /mil så behöver man ju bara tanka i hälften av vad en vass 2-taktare behöver.

Jag tror inte att 2 kg lättare skoter märks, det är mindre än 1 % viktminskning.
10-20 % skulle kanske börja märkas. Är det någon som märker stor skillnad på manöverbarheten mellan full tank och nästan tom tank ??
Stor skillnad tycker jag att det är, på min Ski-doo är det ju 35kg skillnad. På Arcticarna blir det ju ännu mer då de har en så pass stor tank.
 
E

ejwbegysv

Man kan ju undra varför alla tjatar om att man inte ska köpa en 1000sdi tex för den är sååå tung...

Kan iaf. med handen på hjärtat säga att en Yamaha RX-1 Mountain är tung som fan att dra lös iaf.... gahhh :eek:
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag tycker att "Gästen" har tankvärd tanke: "Är det någon som märker stor skillnad på manöverbarheten mellan full tank och nästan tom tank??"
De som tror det är också:
1.Professionell tävlingsförare. :cool:
2. TROR att de är som punkt 1.
3. VILL tro att de känner av vikten. ;)
4. Läst i någon av skotertidningarna att "det är stor skillnad på full- och tom tank. :D
5. Testat den med olika alkoholhalt i blodet. :mad:
6. Vill enbart *****s med oss som inte tror på dessa teorier. :)
Jag för min del tror på punkt 6.
 
E

ejwbegysv

Är det någon som inte känner skillnaden mellan dessa skotrar?? :
1. Skidoo Summit
2. Yamaha RX1 Warrior
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Öhhh.... jag tror inte att du "ejwbegysv" förstod vad vi, åtminstonde jag, menade. Du måste testa SAMMA skoter........
Så jag menar NATURLIGTVIS att full tank och nästan tom tank gäller SAMMA skoter.
Annars kan ju jämförelserna URARTA, som tex: Kan någon känna skillnad på manövreringsenskaper mellan en Viking -88 och en F7 -05 ...? :)
Troligtvis om man har minsta lilla känsla. ;)
Så en gång till: Samma skoter ska jämföras.........
 
E

ejwbegysv

Jo iofs, sorry..

Men vissa tyckte att det var hysteri (kan det iofs vara) men alla bäckar små....

Om man vill ha en hållbar skoter så är det väl bara att svetsa ihop en i Stål.