Påkörd sten med Rushen, spräckt buk. Se bilder!

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hejsan, Jag körde stutt i en sten idag, körde inte allt för fort men small till bra. Stanna och kollade och jag ser 2 sprickor i väster buk halva, ja ni ser ju själva på bilderna. Är längst fram där genomgående bulten som håller i båda bärarmarna.

Kolla länkarna för bild.

http://www.ladda-upp.se/bilder/fvaokqyrzavvml/
http://www.ladda-upp.se/bilder/valslnejqssekn/


Vad tror ni att verkstaden gör?, svetsar ihop det eller byter halvan, den kostar 1950:- dock måste man ju ur med motorn antar jag och allting runt ikring.
Eller kan de vara så jävligt att dom löser in den?,
Det ser inte ut som att något mer är skadat förutom plasten då.

Någon som har varit med om liknande eller kan gissa vad dom gör?, om man förutser att det endast är ena bukhalvan som är dålig?

Mvh Daniel
 

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Blir knappast inlöst för det där. Vad är det för modell/år? Är det bara ena sidan som är väck så byter dom denna rätt och slätt.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Dom byter den nog men du kan nog fortsätta att använda den,tror inte det är nån fara,men går den svetsa så gör det så får dom byta senare när säsongen är slut
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Dom byter den nog men du kan nog fortsätta att använda den,tror inte det är nån fara,men går den svetsa så gör det så får dom byta senare när säsongen är slut
Nja spricker det lite tillså lossnar en ganska stor bit, undre sprickan är i stort sett över hela, den övre är väl ca 70% "genomgående" så tror nog det måste svetsas innan den används nå mer..
Dock ser ju aluminiumet inte ut som vanligt aluminium så tänkte hur är det och svetsa i det däR? :confused:
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
e bara att pröva,går det så går det annars så fräser det bara till.går det inte att tillverka nån förstärkning och montera där så länge å klämma fast i bulten som sitter där
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det är gjutet aluminium som är poröst. Det går att svetsa i men du behöver ju en tigsvets som har AC. Sedan blir det ju inte perfekt resultat heller, pga det är gjutalu... Men det kommer garanterat hålla säsongen ut iaf.

Kan hända du får slipa upp lite i sprickan så det blir lättare och lägga en svetsfog i den.
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Liten uppdate, fick ett ryck och for och rev lite..
När jag skulle bort med undre bärarmen så ramlade halva fästet bort så det hade nog inte hållt så bra att köra med..
Själva bukdelen är nog inte så svårt att ta lös nu när allt annars är borta. DOCK såg jag ju att höger sida också är spräckt där halvorna är ihopbultade ovanför kylarn, hela "knubben" ramla bort när jag släppte bulten där..

Men men, får beställa nytt på månda då :)

http://www.ladda-upp.se/bilder/ymlzofebmatknh/
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Glöm inte beställa lim + pistol att applicera det med och ny plåt under motorn (om du inte är extremt försiktig när du demonterar den).
du måste värma för att få limmet att släppa på plåten under motorn och sidofästena.
lämnar du in den kommer du lätt att passera självrisken om du är helförsäkrad.
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Glöm inte beställa lim + pistol att applicera det med och ny plåt under motorn (om du inte är extremt försiktig när du demonterar den).
du måste värma för att få limmet att släppa på plåten under motorn och sidofästena.
lämnar du in den kommer du lätt att passera självrisken om du är helförsäkrad.

Är du säker på att främre buken också är limmad? Den bakre biten, mellan buken och tunneln är limmad i tunneln, det syntes väl då limm är lite utflytet, men inte på främre buken?, såg enbart bultad ut.

Är det något speciellt med plåten under motorn?, den är väl bara poppnitad i främre buken?

Den är helförsäkrad, lämnar jag in den då och dom lagar den blir det väl max självrisken ändå?(10´000), även om det kostar 15000 att laga eller har jag fel där?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Den främre delen är limmad mot sidofästena och plåten men skarven i mitten av det du kallar buken är inte limmad.
Plåten under är svår att demontera utan att deformera den.
Tror inte du klarar operationen utan att lyfta ur motorn.

Nu var det en 2011 pro som jag demonterade men i manualen var det samma på Rush.
Precis som du skriver är det självrisken du betalar. Blir det billigare nyttjar man inte försäkringen dyrare så är det max självrisken.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Du betalar inte en spänn mer än självrisken,men hittar du delar biligare och gillar att skruva själv så kan man tjäna en slant
du kan även lämna in den för kostnadsförslag och betala självrisk och göra jobbet själv och få en kontant ersättning,på så sett kan du få pengar som räcker både till självrisk och delar :)
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Den främre delen är limmad mot sidofästena och plåten men skarven i mitten av det du kallar buken är inte limmad.
Plåten under är svår att demontera utan att deformera den.
Tror inte du klarar operationen utan att lyfta ur motorn.

Nu var det en 2011 pro som jag demonterade men i manualen var det samma på Rush.
Precis som du skriver är det självrisken du betalar. Blir det billigare nyttjar man inte försäkringen dyrare så är det max självrisken.


Låter hårt att jag förmodligen måste ur med motorn, bara material är ju halva självrisken så är väl osäkert om det är värt att lämna in.., skruvningen är för min del inte största bekymmret men frågan är om det är värt att skruva själv för 5000:- eller lämna in och få det gjort på firma för 10000? :S
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Glömde det som KalleT skrev lämna in den på kostnadsförslag, då summerar firman ihop allt och ger ett pris till förs.bolaget, med arbetstiden tror jag det drar iväg lite.
vid en kontantreglering inom byggskador har man en lägre timpenning än om en hantverkare gör jobbet så du kommer nog inte att få samma belopp som firman.
exempel med påhittade siffror : försäkringssbolaget säger att du får 13000:- vid kontantreglering då drar dom 10000:-(självrisken) så du får 3000:- i handen för att göra jobbet själv.

Visst är det något plast som är trasig också (ser ut som det på bilden) ? är det noskonen eller ett bukskydd ?
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Glömde det som KalleT skrev lämna in den på kostnadsförslag, då summerar firman ihop allt och ger ett pris till förs.bolaget, med arbetstiden tror jag det drar iväg lite.
vid en kontantreglering inom byggskador har man en lägre timpenning än om en hantverkare gör jobbet så du kommer nog inte att få samma belopp som firman.
exempel med påhittade siffror : försäkringssbolaget säger att du får 13000:- vid kontantreglering då drar dom 10000:-(självrisken) så du får 3000:- i handen för att göra jobbet själv.

Visst är det något plast som är trasig också (ser ut som det på bilden) ? är det noskonen eller ett bukskydd ?
Ska ta och ringa min verkstad imorn och se vad.dom säger, dock har jag ju tagit bort all plast men det kan väl inte va någon betydelse?
Jo noskonen är trasig under, dock inte lika viktigt just nu att laga.. Funkar ändå
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hejsan, liten update nu, Skotern står sedan i tisdags på verkstan, fick en lista i fredags på saker som är beställt, runda slängar 17000 samt arbetskostnad för 2 dagar så vart lite att göra, såg att chassielimmet kostade ca 3500:- för 50ml??! Galet :p