Pålitlig skoter till gammalmodig farsa

Sbokesboken11

Ny medlem
3 jan 2021
2
0
1
24
Mellerud
Hej, Jag är på gång att övertala min farsa att vi behöver en ny skoter då våran gamla Ockelbo Poro har sett sina bästa dar. Då jag inte vet allt för mycket om skotrar och olika modeller tänkte jag fråga här om ni har några tips.

När jag skiver "Gammalmodig" betyder inte det att han är ute efter en äldre modell, utan att han är ute efter vissa funktioner som är vanligare på äldre skotermodeller. Som att armarna ska vara någorlunda skyddade och bredare skidor. Dessutom är han emot allt har med Sport och Performance att göra, jag försökte visa honom en Yamaha Rx-1 men det var ett stort nej.

Det han är ute efter skulle kunna beskrivas som en lättare Touringskoter, Som har fördelarna av att vara tvåsitsig och ha förvaringsutrymme, men ändå inte lider allt för mycket av att köra utanför spåret.

Drömskotern för honom är en Lynx forest fox eller Aktiv karibo, men vi skulle behöva något lite modernare.

Pris upp till 50 000
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Om han vill ha en rel ny maskin 2012- som ex så finns bara en som liknar Karibo och Poro samt rel skyddad framvagn. De är ski-doo Thundra 550, den är rel lång,,,lätt,,luftkyld tvåcylindrig motopr på 57hk och framvagnen teleskop dämpare som de va på Yamaha förr i tiden. De är grymma på att ta sig fram mnist sagt och man åker ju helt ok på dem. Den väger endast 196kg torr vs den Ace 600 som är vattenkyld 241kg.
Här har du en test och bilder på en 12a. De kan tänkas de finns en motsvarighet till denna på Lynx sidan men jag vet inte vad den heter.
 

Sbokesboken11

Ny medlem
3 jan 2021
2
0
1
24
Mellerud
De är ski-doo Thundra 550
Jag tror du har satt huvudet på spiken. Thundran är antagligen precis vad han letar efter. Ända problemet med den som jag förstått är att få tag på den... Verkar vara ganska eftertraktade då jag inte hittar speciellt många annonser på blocket till rätt prislapp. Men är definitft något jag ska hålla ögonen på.