packboxar Rotax 503

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
packboxar

Brukar gå att få ut packboxar med glidhammare (ryckavdragare) om man skrapar av plasten på p-boxen kan man prova punkta fast t.e.x ett par stålbrickor som slipats raka på en kant så det blir nåt att fästa i . Viktigt !! för lager-smörjningens skull ska det vara 1 mm spel mellan lager o packbox enl shop manual , ska finnas p-boxar med distanser så man kan montera boxen mot lagret o få rätt spel. P-boxar ska smörjas med lite fett på tät ytan vid montering .
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
på 503:an måste motorn delas för å byta packboxar eftersom dessa har en utgjutning runt om som gör att den låses fast i blocket...
Monterar man dit nya packboxar utan att dela motorn så kommer de nya tryckas ut inom en snar framtid! Inte att rekomendera!! Dela motorn är de som gäller!!!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
eritor skrev:
på 503:an måste motorn delas för å byta packboxar eftersom dessa har en utgjutning runt om som gör att den låses fast i blocket...
Monterar man dit nya packboxar utan att dela motorn så kommer de nya tryckas ut inom en snar framtid! Inte att rekomendera!! Dela motorn är de som gäller!!!
Vad menar du med "snar framtid" 1 eller 4 säsonger? Satt dit nytt drivlager innan den här säsongen för jag va utan tomgång utan att dela motorn.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Norden_AN skrev:
Vad menar du med "snar framtid" 1 eller 4 säsonger? Satt dit nytt drivlager innan den här säsongen för jag va utan tomgång utan att dela motorn.
De varierar kraftigt, ibland kan de hålla länge, ibland bara en helg... Personligen vart de bara en helg de höll när jag gjorde de på en gammal 503:a bara för att jag var lat...
 

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
p-boxar 503

Urblåsta p-boxar har ju inte varit nåt problem på 2t motorer senaste 70-80 åren så vitt jag vet (min första mc var en ombyggd Villiers 30tal) så då har väl Rotax byggt in problemet själv för att behålla mekningen hos verkstäderna .Har själv mest skruvat med vertikalt delade motorer o aldrig varit nåt trubbel med vandrande p-boxar ,där pressar eller knackar man ju in boxen o sen sitter den som berget ,Sachs t.e.x sålde speciella avdragare för att få ut dom gamla boxarna smidigt. Bra att eritor tog upp problemet , i shop-m till Lynx jobbar man med helt riven motor när man byter p-b men framgår inte att det är nödvändigt , men är ju skit behöva dela blocket för ett p-b byte om jag vore du skulle jag kontakta en verkstad o snacka med en mek , dom håller på hela dagarna o vet precis vad som gäller. KAN ju finnas nåt knep proffsen använder !!
 
E

ejwbegysv

standard pris för packbox byte på M-performance är 3500kr :eek:
 

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
503

Finns ju en annan aspekt åxå , om motorn gått en hel del kan de ju vara läge att kolla resten av grejerna, 2taktare är ju inga evighetsmaskiner precis !!
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Det finns olika varianter på att byta dessa packboxar utan att dela på motorn, en är att skära bort den utgjutna kanten och limma boxen vid montering, en annan är att svarva till en konisk hylsa som man pressar in boxen i så att den gjutna kanten tryck ihop, och sedan fortsätter pressa/knacka in den i motorn, förhoppningsvis ska kanten gå ut igen när boxen är inne i rätt läge i motorn, principen är samma som en kolvringskompressor som används vid montering av kolvar i bilmotorer.
Personligen har jag inte testat någon av dessa metoder, jag tycker det är för lite extraarbete att lossa och dela motorn mot risken att det inte blir bra med nya tätningen.