packboxen har glidit in!

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Fick en härlig remsprängning i 140km/h med min rev 800 -03 igår.
Tog tvärstopp efter att långa trådar lindat in sig mellan primären och blocket.
Tog bort variatorn och rensade bort alla trådar och fick då se att själva lagret tryckt in omkring 4mm.

Vad göra?

Smälla dit variatorn och köra eller dra ut den gamla och trycka in en ny?

Vill köra nu - inte vänta till efter helgen... :(
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Hmmm... Har packboxen och lagret tryckts in 4mm.... då är det motorrenovering som gäller. För att det yttre lagret har en låsring på insidan som ska hindra lagret att åka in,och har det åkt in så har låsringsspåret tryckts sönder.

Är det bara mitten av packboxen som tryckts in (runt veven) då räcker det med att byta den bara.

Du bör inte åka vidare med det... drar den tjuvluft där så skär ju motorn till slut.
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
bilder...

har bilder på packbox och axel, hur lägger man ned dom?
Står nåt om skriptpromt...
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Tillägg...

Det är bara närmast veven som det tryckts in, ingenting närmast blocket. Packboxen buktar liksom in.

Kan jag skicka en bild på det till dig Plush?
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Klyvning?

måste jag byta packboxen på en gång?


Isåfall - går det att dra ut den och trycka in en ny utan attt klyva motorn...
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Måste och måste... ju förr desto bättre. Ja man kan byta den utan att klyva blocket... dock är det inte helt enkelt att göra det men ta det bara försiktigt så går det bra.
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
vad kan hända?

Finns det någon risk att skada motorn om jag plockar ihop och kör i väntan på att jag får tag på en ny packbox?

Hur ser det exempelvis ut bakom lagret som pressats in - finns det något utrymme tillgodo?

Hur får man enklast ut den?
Vad ska man tänka på när man pressar in den nya?

Eller ska man helt enkelt klyva motorn och använda den gamla?

tack för alla tips!
 
E

ejwbegysv

Jag skulle vara försiktig då det till och med var en bullentin på 03:ans 800 att packboxen lossnade..

Det kostade mig 12000kr...

Tjuvluft, alla lager slut osv..
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
stämmer...

Men då gällde de att den trycktes ut av trycket, vilket åtgärdades från 04:eek:rna med en enkel plåt som sitter fastskruvad på blocket med ett hål för axeln. Den täcker alltså täckboxen så den inte kan tryckas ut, enkelt att fixa själv.

I mitt fall kan den inte åka in något mer, frågan är vilken skada den gör där drn sitter nu, 4mm intryckt ?
 
E

ejwbegysv

Det kan jag inte svara på...


Alla trodde att mitt problem berode på övervarv i sammband med remhavveri (hade dock inget remhaveri)..
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
dvraptor skrev:
Men då gällde de att den trycktes ut av trycket, vilket åtgärdades från 04:eek:rna med en enkel plåt som sitter fastskruvad på blocket med ett hål för axeln. Den täcker alltså täckboxen så den inte kan tryckas ut, enkelt att fixa själv.

I mitt fall kan den inte åka in något mer, frågan är vilken skada den gör där drn sitter nu, 4mm intryckt ?
Den gör ingen skada så sett men det är ju inte säkert att den håller helt tätt som den ska och då kan det ju ge upphov till läckage. Sen kan det ha kommit remmrester emellan läpparna och veven som också kan ge upphov till läckage.

Jag skulle byta snarast för att vara säker.
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
OK! - lika bra att byta på en gång!

Vad är det bästa och enklaste sättet utan att behöva klyva motorn?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
dvraptor skrev:
Fick en härlig remsprängning i 140km/h med min rev 800 -03 igår.
Tog tvärstopp.
fick bla. då se att själva packboxen tryckts in omkring 4mm.
Jag skulle utan tvekan riva motorn för att balansera vevaxeln !!! :eek:

( Annars kommer du att få kommande problem ! )

och i samband med att motorn ändå är i sär så löses ju även ditt bekymmer med packboxen, dvs Du monterar självklart dit en ny !
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
ojdå!

Varför bör jag göra det?
Tror du att den fått sig en smäll i samband med remsprängningen?
Vilka problem skulle jag kunna få om jag inte balanserar veven?

Vad som hände i samband med att remmen small var naturligtvis att primären smackade ihop, då släppte jag direkt gasen och motorn dog eftersom den inte orkade snurra på tomgång med allt trassel mellan variator och block.

När jag hade rensat bort det mesta så startade den direkt och lät och gick som den skulle, men jag har inte kört med den sen dess pga att jag inte hade någon reservrem med mig.

Vad kan hända vid en remsprängning?