Pantera 1000

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
:eek: Har precis köpt en Pantera 1000 -01. Har någon lite råd och tips om vad som behöver åtgärdas eller vad man ska se upp med på denna maskin? Någon som äger/ägt en sån maskin? Omdöme?:mad: :) :( :eek:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
.....vad man ska se upp med på denna maskin?
Ge dig inte ut i lössnön :D;) Om du inte är vältränad bör du gå på gym för att bygga startmuskler....att dra igång en 1000-kubiks trippel i minus 20 kräver sin man :)

En kompis hade en Pantera 800 -01:a (oxå trippel precis som 1000-kubikarn) och den var hemsk på sidan av leden, riktig blysläde ;) Efter led gick den som ett troll däremot, och tusenkubikarn har ju rent hemskt med effekt om motorn är kurant (runt 170 kusar). På 1000-tripplarna skall man se upp med vevaxel och vevaxellager som brukar kunna resa efter en tid. Konstruktionen med en lite längre vevaxel pga 3 cyl pallar inte riktigt för effekten helt enkelt.

mvh / Matti

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
:) :) :) Tack igen Matti! Bra tips, är det något du anser jag bör åtgärda innan säsongen drar igång? Den står på verkstad nu för service och genomgång. Den har förresten gått knappt 300 mil, är det några delar som du tycker att jag ska be dom kolla xtra på? Har du koll på vikten på maskinen?
Tack! Johan

Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tack igen Matti! Bra tips, är det något du anser jag bör åtgärda innan säsongen drar igång? Den står på verkstad nu för service och genomgång. Den har förresten gått knappt 300 mil, är det några delar som du tycker att jag ska be dom kolla xtra på? Har du koll på vikten på maskinen?
Tack! Johan
Så länge du gasar med 170hk och 38-matta lär den inte sätta sig. Arctic från dom årgångarna är ju bra på att lyfta skidorna....det är när du släpper av som den dyker....framtung....å sen sitter den ;) Vet ej vikten exakt men runt 280kg torr har jag för mig. Minns med blodsmak i munnen de gånger vi försökt bärga polarens Pantera 800:a

På rak led eller sjö däremot får även nya Mach 1or passa sig :D

Be att dom kollar kompression i cylindrarna om dom inte gjort det. Bra tecken om det behövs nya kolvar eller kolvringar i nån cylinder.

mvh / Matti

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Pantera 800/1000 BB ( 1999 --> ) "Triple Triple"

:)

Pantera 800/1000 är verkligen fina maskiner.

800/1000 motorn i standard skick är skottsäker förutom den
F********e balansaxeln. :mad:

Se till att montera fettnipplar på utsidan av blocket/vevhuset så att du kan smörja lagren med en fett dutt lite då och då.

I övrigt så är det en mycket bra maskin men som har en dålig original bakre boggie dämpare.

Borra även ett nytt hål för bakre nedre knäleden i slides skenorna ( 35 mm längre bak ).
Boggien arbetar mycket effektivare efter denna lilla lilla modifiering samt att den inte skickar skidorna till väders för minsta lilla gas...

Är du en körglad kille så byter du styre till T-cattens/ZR raka modell , mycket skönare.

Finns en hel del mer att säga men det får bli en senare gång.....

.

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
2stroke, ursäkta en oteknisk 08:a, men det där med boggien lät intressant, kan du utvecla vad du menade skulle göras? Tack på för hand från en med tummen mitt i handen.:eek:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Pantera 800/1000

Hej !

För att öka inställningsmöjligheterna på boggien så kopierar du helt enkelt hål mönstret på boggie skenorna längst bak.
Så som de korta modellerna av AWS-IV / V chassiet har.

*se bifogad bild.

I dag har du bara ett enda hål på denna yta på din Pantera 800/1000
( kila ut i garaget så ser du vad jag menar. )

Det räcker i och för sig med ett hål men vill du laborera så borrar du alla.

När du har borrat klart så flyttar du nedre knäleden ett "hack" bakåt i skenorna. KLART !
Dessutom helt GRATIS ! ;)

När du ändå håller på så borrar du även övre raden så att du kan sätta dit en "anti runtslagnings axel" så som de korta maskinerna har istället för "Balata remmen" som sitter där i dag.

Snyggare, samlar mindre snö och fungerar även som förstärkning.

- - - - -

Men vill du ha en ännu bättre förbättring av din boggie men som kostar ca 7-800:- så köper du ett sk. ETS kit till din maskin, fungerar helt otroligt bra

ETS Arctic Cat Long Track Upgrade Kit[SIZE=-1] [/SIZE][SIZE=-1]
Fits only the following 136" track models:
Panther 550 1999
Panther 440, 440 ESR, 370 2001
Pantera 580 1999-01
Pantera 800 1999
Pantera 1000 2000-01
Triple Touring 600 1999-01 [/SIZE]

- - - - -

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har en Pantera 1000 -01. Det jag kan säga är att den gärna går varm om du kör på is eller i blidväder. Annars är jag jättenöjd.

Den tar mindre soppa än polarns TT 600 -01. 00 hade problem med vevaxlar. Men det svetsades på garantin. 01 svetsades innan dom såldes.

Stötdämparna är av dålig kvalisort, men det kanske alla skotrar har original. Bytte till FOX fram och engans bak. Fungerar toppen nu.