Pantera 500 -81 problem

28 okt 2015
7
0
1
Borlänge
tar det från början, skotern var mycket svårstart och när jag fick igång den så gick den bara från 3000 varv å uppåt, kom den under det så la den av direkt.
tröttnade å plockade isär bottendelen på motorn och bytte yttre p-boxarna och kollade så o-ringen i mitten på vevaxeln va hel.
Samma fel ändå när jag startade upp den.
jag har gjort rent förgasaren och det kommer soppa från pumpen.
jag måste choka fullt och ge lite gas för att den ska gå igång.
vad händer om o-ringen på vevaxeln mellan vevhusen är otät?
någon som har någon ide?
HJÄLP!!!
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Kolla membranet i bränslepumpen
Rund och sitter mellan motorn och styr stången
Finns repsatser färdiga för ca 100kr
Har du blåst förgasaren med tryckluft ?
Annars är det nog skit kvar i förgasaren
Och den går inte på nålen under 3000 varv
Utan på lågfartmunstycke
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla om det går att hålla den igång på tomgång med startgas, i så fall vet du att det är ett förgasarproblem (förmodligen stopp i lågfartsmunstycket/pilotmunstycket eller någon tillhörande kanal). Går den däremot inte alls på lägre varvtal även om den säkert får bränsle, så kan man misstänka något vevhus- eller tändningsproblem.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag råkade ut för ett lurigt problem med tomgångsmunstycke på några äldre mc-förgasare förut. Munstycket hade en lång "hals" på vardera sidan av strypningen, så även om man hade blåst med tryckluft genom munstycket och det såg rent ut när man tittade genom det, så kunde det ligga kvar skräp i halsen som bara väntade på att få täppa igen strypningen igen. De förgasarna blev inte pålitliga förrän jag hade rensat ur tomgångsmunstyckenas halsar med passande borr, tvättat dem i ultraljudstvätt och kollat med lupp i bra belysning att det inte låg kvar skräp någonstans.
Se http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb/TK22mainPage/TK22jetsAndDrills/TK22variousJets.gif , PilotJet.

Det har hänt många gånger att man missar något skräp första gången man försöker rengöra en krånglande förgasare, hur noga man än tycker att man är.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Exakt som Torbjörn skriver
Jag har ochså varit med om samma.
Ut med luftskruven
Den kommer för övrigt bakifrån på höger sida mot SK luftburk
Via luftskruv och till nozzle eller lågfartmunstycke
Ta bort nozzle ochså och blås
Det är nozzle den går på tillgång / lågfartmunstycke
Ju mer man skruvar in luftskruven
Ju mer bränsle drar den via nozzle munstycke.