Pantera -80 som bööar?!?!

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
hello!

Jag har ett litet problem med min fräcka pantera 500 av årsmodell -80. När skotern är kall går den bara fint men när den blir varm så bööar den på låga varv och vill nästan inta alls komma iväg. Det sitter en spjällgasare på den som jag inte tror är orginal här har ni en bild på den -> http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/1980/1980PANTHER(0250-362-1980)/CARBURETOR.htm

När jag väl fått upp varven slutar den bööla och drar iväg bara fint. Det jag har kollat är:

Den tjuvsuger inte luft ( har sprayat startgas)
Kan inte vara pumpen för den drar iväg när jag chokar (Sån choke som ger mer soppa)

Det sitter bara en justeringskruv på gasaren (nr 4:a på bilden) men det blir inge bättre när jag vrider på den.

Det sitter nya klovar i fetskotern... Några tips? Har ingen koll på spjällgasare? Vad kan man hitta på? Det känns helt klart som att den får för lite soppa men det är ju märkligt att den går bättre när den är kall? Det borde ju i så fall vara tvärt om...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Dom där gasarna har ju nån typ av luftbland skruv prova att skruva in den helt
sen så skruvar du ut den ca 1-1,5 varv.
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Har du kollat bränsleslangen från filtret i tanken till bränsle pumpen var med en gång om en skoter som slangen "vekat" sig inne i tanken och därför bölade den när man skulle iväg när den blev varm.
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
Men den drar ju iväg när jag chokar den så det kaninte vara risiga slanga eller pump... Skruven har jag skruvat på men det ger inte nåt...

Nån som har haft en pantera eller panther som har några tips?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sitter ju munstycke i dessa med, även "flottörnivå". Har du ett nivårör på sidan av förgasaren? Håll koll på det när den går magert. Ligger nivån mycket längre ner när den är varm så är det nåt fel ;) Kanske behöver renovera förgasaren.
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1

Karpov

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Sundsvall
Samma problem!

Har en -79 som har samma problem... Har snart provat allt så nu får den bara stå om ingen här har något bra tips som även jag kan testa.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
När inget annat hjälper byt gasare köp en beg Mikuni WM 34:a med pump för några 100 lappar.
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
Karpov skrev:
Har en -79 som har samma problem... Har snart provat allt så nu får den bara stå om ingen här har något bra tips som även jag kan testa.
Vad har du för gasare? En orginal trottel eller? Hur stora är dom? 34mm? Jag har en 40mm spjällare...

Var ute i helgen och försökte hitta nå fel men hittade inte nåt. Slängde in en skumgummi bit i luftburken så att den skulle få mindre luft men det blev inge bättre. Sprutat startgas *****t överallt men den verkar då inte tjuvsuga nån stanns...

Den går praktikskt taget inte att få igång utan startgas men när den väl har startat funkar den och går att dra igång igen.

Mm jag står på tomgången och gasar som vanligt dör den bara jag måste chocka för att ta mig iväg eller tok pumpa på gasen, men när jag väl har fått upp varven går den helt ok.

Jag blir galen! Det är ju en perfekt stugskoter!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Gamle spjällis

Jag känner igen det här både från SW440:n och SRV:n jag haft förut, dom justerades på alla möjliga sätt men det gick inte att få bort "bööandet".

Det är kanske konstruktionen på spjällförgasarna som gör att man får leva med att dom är lite sega i starten, eller byta...
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
henkew skrev:
Jag känner igen det här både från SW440:n och SRV:n jag haft förut, dom justerades på alla möjliga sätt men det gick inte att få bort "bööandet".

Det är kanske konstruktionen på spjällförgasarna som gör att man får leva med att dom är lite sega i starten, eller byta...
Jo men det är ju inte bara liite böö utan om jag gasar som vanligt stannar den :(

Förövrigt vill jag tacka för alla svar angående denna gammla skitskoter... :) Fortsätt att spamma!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
void skrev:
Jo men det är ju inte bara liite böö utan om jag gasar som vanligt stannar den :(
Det var värre, då är det ju definitivt något fel.

Jag kom att tänka på att det kunde bli en "midja" på luftskruven (tror det är nr. 4 på sprängskissen) som tydligen kunde bidra till symtomen, jag bytte aldrig någon skruv på mina förgasare så jag vet inte om det har så stor inverkan dock.
När du har rengjort förgasaren har du väl kollat att inga munstycken är igenkladdade antar jag? I.s.f. får vi väl hoppas att någon annan har något bra tips...
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
henkew skrev:
Det var värre, då är det ju definitivt något fel.

Jag kom att tänka på att det kunde bli en "midja" på luftskruven (tror det är nr. 4 på sprängskissen) som tydligen kunde bidra till symtomen, jag bytte aldrig någon skruv på mina förgasare så jag vet inte om det har så stor inverkan dock.
När du har rengjort förgasaren har du väl kollat att inga munstycken är igenkladdade antar jag? I.s.f. får vi väl hoppas att någon annan har något bra tips...
Den skruven är faktiskt lite böjd... kan det verkligen ge sånna stora påverkningar?

Jag har haft isär hela förgasaren 2ggr och rengjort varenda liten pinal... Jag tror jag blir galen!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
void skrev:
Den skruven är faktiskt lite böjd... kan det verkligen ge sånna stora påverkningar?

Jag har haft isär hela förgasaren 2ggr och rengjort varenda liten pinal... Jag tror jag blir galen!
Om justerskruven är böjd så kan du helt tappa justerings möjligheten då spetsen inte går ner i munstycket utan stupar på kanten
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
MrGreen skrev:
Om justerskruven är böjd så kan du helt tappa justerings möjligheten då spetsen inte går ner i munstycket utan stupar på kanten
Har just kollat upp skruven och den var bjöd i överkant så det inverkade inte på justeringsförmågan... ***** skit! Jag hoppades att det var detta som var felet... :(

Såg just att jag postat fel bild på förgasaren förgasaren (så gott som identisk dock). Den kommer från en Panther -81 och kan beskådas här -> http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/1981/1981PANTHERWEST(0250-482-1981)/CARBURETOR.htm

Någon som har en Panther -81 ?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
När du kollade efter tjuvluft kollade du då även runt spjällaxeln så det inte är dom tätningarna som är risiga.
Du säger att den går när du chokar och samtidigt säger du att det är en sån choke som ger mer bränsle det är inte en primerpump du syftar på då?
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
MrGreen skrev:
När du kollade efter tjuvluft kollade du då även runt spjällaxeln så det inte är dom tätningarna som är risiga.
Du säger att den går när du chokar och samtidigt säger du att det är en sån choke som ger mer bränsle det är inte en primerpump du syftar på då?
Lite dålig på att föklara men choken öppnar en extra kanal direkt ner i flotörhuset. På sånna här gamla spjäll gasare finns det ju också chokar som är ett extra spjäll som stryper lufttillförseln, så är det inte på den här. Hoppas att det blev lite klarare...


Jo jag har sprayat runt hela gasaren men utan att det märktes nåt. Även sprayat runt cylinderfötterna (fast det kan ju hända att det blåser bort av fläktkylningen), och runt vevaxel på variatorsidan samt runt hela vevhuset...

Kan det vara nåt annat fel än förgasaren?

(Tror att det här är den längsta tråden om en räser från åttio kallt... :D)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det är ju helt klart att den inte får det slask den behöver på lågvarv så allt tyder på förgasar fel, om jag var du så köpte jag (precis som jag skrev tidigare) en beg Mikuni 34:a kompl. med pump och bytte det kostar runt 500kr men då har du iaf en skottsäker förgasare.