Passagerarplacering barn på snöskoter, lagrum/lagparagraf?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Enligt ännu ej bekräftade uppgifter har polisen i Norrbotten bötfällt för barn placerade framför föraren vid färd vilken företogs i långsam hastighet på en öppen slät yta i vår fjällvärld.

Någon som vet vilket/vilka lagrum och paragrafer rättsväsendet har att hänvisa till vid utdömmande av penningbot eller dagsböter för fel placerad passagerare på snöskoter?

OBS, detta är ingen diskussion om ålderskrav eller hur våra barn placeras på snöskotern då detta diskuterats i en mängd andra trådar utan enbart ett efterforskande av lagrummet.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Hur många satt det totalt på skotern? Föraren + barnet, eller föraren+barnet+ytterligare en passagerare bak på skotern?
Alla registrerade fordon är ju registrerade med x antal passagerare, snöskotrar har oftast 1st passagerare som max, vissa undantag finns, t.ex. lynx touring m.fl där 2st passagerare får sitta på skotern.
Satt det 3 personer på skotern så är det antagligen på grund av ovanstående som det blev böter.
Var det bara 2 personer på skotern finner jag det märkligt om böter skrevs ut eftersom maximalt antal passagerare ej överskridits...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hur många satt det totalt på skotern?

Två personer, ett barn framför föräldern på en touringskoter med dubbeldyna, barnet/tonåringen körde med föräldern sittandes bakom, i god tid före poliskontrollen "övertog" föräldern styret.


Tydligen bötfällde polisen både för otillåten körning av minderårig under 15 år=föräldraansvar med dagsböter samt för att barnet satt framför föräldern vilket jag tycker verkar märkligt då jag i alla fall inte kan hitta någon lagreglering var passageraren skall sitta, har inte sett föreläggandet ännu då den drabbade är bortrest utan är just intresserad av vilket lagrum polisen åsyftar.

De facto är det ju just så många av oss har barnen vid skoterfärden tills dess vårt föräldraansvar anser att de utvecklat medvetande och motorik så att de säkert kan sitta bakpå eller själva i en pulka, och jag tillhör själv dem som låter 6-åringen sitta framför och ibland köra under väldigt kontrollerade former då det som krokigt skall bli ska böjas i tid men det äroch har varit som sagt en helt annan diskussion.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur många satt det totalt på skotern?

Två personer, ett barn framför föräldern på en touringskoter med dubbeldyna, barnet/tonåringen körde med föräldern sittandes bakom, i god tid före poliskontrollen "övertog" föräldern styret.


Tydligen bötfällde polisen både för otillåten körning av minderårig under 15 år=föräldraansvar med dagsböter samt för att barnet satt framför föräldern vilket jag tycker verkar märkligt då jag i alla fall inte kan hitta någon lagreglering var passageraren skall sitta, har inte sett föreläggandet ännu då den drabbade är bortrest utan är just intresserad av vilket lagrum polisen åsyftar.
Vid en skoterträff som våran klubb hade för några år sedan, var även polisen på plats och upplyste bland annat om faran av att ha småbarn placerad framför sig.
Och då informerade dom att dom inte skulle se "Mellan fingrarn" i framtiden när dom stoppar skotrar med småbarn på "Förarplatsen", som man uttryckte sig.
Att det då aldrig vad jag känner till, blev någon som blev rapporterad, är kanske en annan historia.

Så i detta fall som "Lynxfun" beskriver, så är det kanske så att polisen som skrivit rapporten, anset att barnet kört snöskoter, då barnet suttit direkt bakom styret, framför föräldren.
Men då man inte vet säkert, så går det ju inte uttala sig tväräkert, utan att ha mer "Kött på benen".
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Hur många satt det totalt på skotern?

Två personer, ett barn framför föräldern på en touringskoter med dubbeldyna, barnet/ tonåringen körde med föräldern sittandes bakom, i god tid före poliskontrollen "övertog" föräldern styret.
Det borde ju vara ganska stor skillnad i bedömningen om vem som körde om det sitter en tonåring framför "föraren" jämfört med om det sitter ett "barn" framför.
Vore jag polis skulle jag utgå från att det var tonåringen som körde, samtidigt skulle jag utgå från att det var den vuxne som körde om det satt ett mindre barn framför föraren.
Jag vet ju hur det var när man själv var liten, så fort jag orkade vrida styret själv så behövde farsan nästan aldrig hålla i styret.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Brottshänvisningen på strafföreläggandet var TBL 3 § vilken citeras nedan.
Dock, då botgöringen för personen ifråga handlar om nästan 20% av ett basbelopp verkar det märkligt att bara trafikbrottslagen ligger till grund, högsta bötessumman för "olovlig körning" är ju 1800 skr.
Någon summa för vad det kostar att låta barnen "övningsköra" sittande framför finns inte reglerad utan det borde i så fall hanteras under lagrummet som reglerar vad som händer om en minderårig icke straffmyndig haft möjlighet att tillgripa en snöskoter eller annat terrängfordon och då skall det gå till dagsbot.

Rent principiellt så ska ju lagen följas och bryter vi mot den så får vi vara beredda att betala men då det i slutändan handlar om att vi ska ha respekt för både polis och lagar så tycker då jag att det är märkligt att polisen överhuvudtaget bryr sig om man låter barnen övningsköra under kontrollerade former.
Än viktigare enligt mitt sätt att se på saken är att rättsväsendet och polisen använder sig av hela spektrat då de beivrar lagöverträdelser, det finns solklara bötesbelopp för t ex att ej stanna vid vägövergång, störande körning i naturen eller i anslutning till bebyggelse osv men där är det ytterst sällan de bevakar och bötfäller.



TBL 1951:649
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första–tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, moped klass II, snöskoter, terränghjuling, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra sådant fordon. Lag (2009:122).

För oss "grovt kriminella" kan man på nedanstående länka se vad bör vara beredd att punga ut med, i alla fall bra att ha avsatta på särskilt konto utifall att!!
BROTT MOT TRAFIKFÖRORDNINGEN 1998:1276 (sök på den, fick inte länk att fungera) är intressant då man kan se att polisen har oändligt många fler möjligheter till bötfällning och framförallt preventiv beivran än vad de nyttjar idag

http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/Brott-mot-LVTR-mm/
 
Last edited:

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Eftersom vi ännu inte fått fram hur det ligger till med det juridiska så kan vi ju konstatera att det han har rapporterats för motsäger ju sig själv, antingen så var "barnet" eller föräldern förare av skotern, var föräldern föraren så bötfälls han för att ha framfört skotern med barn framför sig, om det nu ens är olagligt, annars så har ju "barnet" varit förare och således bötfälls för att ha låtit nån utan förarbevis köra.