Passar en ET-variator på Rotax?

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Passar en variator från en ET 340 på en Rotax 503 motor? 80-talare bägge två. Bara att den passar på motorn så går det bra, resten går att ordna med svets och vinkelslip.
edit: Jag kan mäta motoraxeln på Rotaxen om det underlättar.
Hälsningar /en ny medlem
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
satte en variator från en gammal rotax på min phazer när det begav sig.
powerblock vill jag minnas att den hette.

så är det samma på phazer och et så har du ditt svar.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Ska iväg i morron och bryta lös en ET-variator men nu finns det hopp iallafall.
Bild på den som jag har:

Den va dålig redan innan den blev undanställd sen har den väl inte blivit bättre precis. Fjädern når inte fram så den funkar inte och alla bussningar är slut. Men går gör den underligt nog fast det är inte säkert att den orkar iväg alla gånger. Och remmen på bild är väl hälften så bred som den va ny :laugh:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag behöver nog kanske inte byta variator endå nu. Jag bestämde mej för att ge den gamle en chans till. Jag tog vinkelslipen med lamellskivan på och gne av den värsta gravrosten och anledningen till att fjädern inte nådde fram var att en distans fattades. Jag tog ett plaströr och gjorde en distans av bara för att testa med och skruvade ihop allt och nu när man startar utan rem så finns det ett tillslagsvarv på ca 4000varv på den. Förut slog den till redan på tomgångsvarv. Inte undra på att den inte ville iväg då ibland och dessutom ofta bara på en cylinder då den slår igen på ena stiftet. Men nu ska det bli åka av i morron! Hittade ett parabolfäste som ska slaktas imorron efter julhandeln sen ska den ut efter tre års stillestånd!

Vem har sagt att skoteråkning är dyrt?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag behöver nog kanske inte byta variator endå nu. Jag bestämde mej för att ge den gamle en chans till. Jag tog vinkelslipen med lamellskivan på och gne av den värsta gravrosten och anledningen till att fjädern inte nådde fram var att en distans fattades. Jag tog ett plaströr och gjorde en distans av bara för att testa med och skruvade ihop allt och nu när man startar utan rem så finns det ett tillslagsvarv på ca 4000varv på den. Förut slog den till redan på tomgångsvarv. Inte undra på att den inte ville iväg då ibland och dessutom ofta bara på en cylinder då den slår igen på ena stiftet. Men nu ska det bli åka av i morron! Hittade ett parabolfäste som ska slaktas imorron efter julhandeln sen ska den ut efter tre års stillestånd!

Vem har sagt att skoteråkning är dyrt?
Hörde jag ful meks kungen?
Ful mek är alltid det bästa, och det billigaste, men om man gör det fel då är det inte bäst och inte billigast.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hörde jag ful meks kungen?
Ful mek är alltid det bästa, och det billigaste, men om man gör det fel då är det inte bäst och inte billigast.
Skotern är så slut att jag inte tycker att det är värt att kosta på den något. Totalt sett sen vi köpte den så har den nog kanske kostat 2500-3000 kr inklusive inköp och bensin. Men fulmek är billigt och bra. Går det åt helvete så har jag råd att lämna kvar den om det är så illa. Men imorron ska den ut. Nu har den stått inne i garaget i 3 år sen jag gjorde slut på sista remmen. Då hotade grannen som är bonde att plöja ner den i åkern om jag inte flyttade den så då hamnade den där den står nu :rolleyes: ET-variatorn fick vi inte lös för vi hade inte rätt avdragare men får jag fart på den som hör till så är det ju inte lika bråttom. Byter nog om inte det hänt något allvarligare med skotern innan dess
Edit: Lite OT: Jag föjer biltrenderna, Sänkt styre och lågprofilmatta :)
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu är den nästan klar. Remmen jag fått var ju naturligtvis för kort :mad: Men ska hämta en annan i morron istället som kanske passar annars får jag se efter vad farsgubben har för rem i ockelbon :rolleyes: Remmen som satt i är inte så mycket bredare än en fläktrem pga rivjärnet till variator innan slipningen. I dag så fixade jag däremot en ståldistans till variatorn och skruvade ihop den och kopplade in baklyset och fick bromsen att fungera. Hur bra är en annan sak. Däremot så vet jag inte hur dödaren ska kopplas in. Kan man kortsluta kabeln till tändningen eller ryker CDI:n då?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Måste byta variator endå. Den drar inte ett dugg, bara så pass att man blir svart i ansiktet av gummispån. Inte fungerade framlampan heller sen jag fixade den. Men baklampan går och den är kopplad från samma ställe :hmmmm: Har mätt alla kablar och lampan och det finns inga avbrott. Ska mäta lite spänningar sen när den är igång. Nu får den stå ute och frysa den jäveln :evil:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hehe, nu går skrotet för egen maskin! Har inte orkat hämta den andra variatorn så den gamle fick en absolut sista chans (tredje gången gillt). Fram med lumptrissan och polerade tills variatorn blev i stort sett blank och fin. Bara en massa porer i godset blev kvar efter rosten. Sen blev det en avfettning med något rengöringsmedel med en massa varningssymboler på. Ju giftigare destå bättre tar det ;). Och nu går den som en skållad råtta igen :rock:. Måste bara fixa en längre distans för det är fortfarande inget tillslagsvarv och laga framlyset. Det glappade bara så det var inte ett så stort problem. Sen skulle kanske skidorna dras ihop lite så den slutar ploga och bytt styrleder och bytt stötdämpare och bytt primer och kopplat in dödarn och gått igenom boggin där en massa hjul har skurit så hjulen roterar på lagren osv....... Varför man nu har så inihelvete med boggihjul i en skoter med glidboggi :hmmmm: Bromsen, bakljuset och motorn går då och det är väl i stort sett allt :laugh: Den får gå tills den rasar nu. Det är inte värt att kosta på och byta allt som är trasigt/slut på den.
Ska det förresten vara olja i kedjehuset på den här? Locket håller på att ramla av så det är nog torrt och fint där inne nu.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hehe, nu går skrotet för egen maskin! Har inte orkat hämta den andra variatorn så den gamle fick en absolut sista chans (tredje gången gillt). Fram med lumptrissan och polerade tills variatorn blev i stort sett blank och fin. Bara en massa porer i godset blev kvar efter rosten. Sen blev det en avfettning med något rengöringsmedel med en massa varningssymboler på. Ju giftigare destå bättre tar det ;). Och nu går den som en skållad råtta igen :rock:. Måste bara fixa en längre distans för det är fortfarande inget tillslagsvarv och laga framlyset. Det glappade bara så det var inte ett så stort problem. Sen skulle kanske skidorna dras ihop lite så den slutar ploga och bytt styrleder och bytt stötdämpare och bytt primer och kopplat in dödarn och gått igenom boggin där en massa hjul har skurit så hjulen roterar på lagren osv....... Varför man nu har så inihelvete med boggihjul i en skoter med glidboggi :hmmmm: Bromsen, bakljuset och motorn går då och det är väl i stort sett allt :laugh: Den får gå tills den rasar nu. Det är inte värt att kosta på och byta allt som är trasigt/slut på den.
Ska det förresten vara olja i kedjehuset på den här? Locket håller på att ramla av så det är nog torrt och fint där inne nu.
Låter ju bra det där... Vad är det för maskin? Eller, jag menar, vad VAR det för maskin...?:D
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Haha!

Är en riktig värstingmaskin du verkar ha!
Angående kedjehuset så kan du ju köra helt utan lock, med ett hål i buken så det skvätter in lite snö nu och då.
Boggiehjulen kan du ju fimpa. Minder vikter = Högre fart.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Tja, boggihjulen håller på att ramla bort av sej själva så de problemet behöver jag inte bry mej om :cool: Värstingskoter javisst :rock: Kan väl kasta upp en och annan bild på "pärlan"

Röran under huven. Ska ta en bättre bild på det sagolika elsystemet sen.


Den ser väl skaplig ut på håll men när man börjar titta närmare...


Lite lätt höjd...


Aaaaah. Det var därför den var lite spårkänslig :rolleyes:

Vänstra skidan drog jag in runt 1 dm och nu ska det väl bli en viss skillnad. Sen höjde jag tomgången så nu stannar den inte när man släpper gasen. Distansen till variatorn blev för kort så den ska bytas i morron och lyset ska kollas upp. Primern skulle väl bytas den med. Backventilen är slut så man får pumpa 114 gånger innan den får bensin :rolleyes:
Lite mer snö nu så blir det :hello::aetsch::eviltongue::rock::bootyshake: mot er med nya sportmaskiner :laugh: Ni tycker säkert jag är lite :stupid: men har man inte råd med bättre så är det så.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
En härlig maskin ändå! lite av snöskoterns ratbike! :rock:
Hehe jajemän. Tur att man inte måste besikta skotrar :D
Fick plocka bort distansen då fjädern inte fungerar som den ska så nu går det inte att stanna utan att den antingen rullar iväg eller får motorstopp. Men den går som själva fan nu :p Konstaterade att jag har skjutit alla lampor på den när jag har kört utan batteri. Antingen blir det ett batteri på den igen eller en jättekondensator. Sen har jag kört loss ena styrstålet och bröt av styrstaget under motorn. Så nu står den ute till skogs och skäms en smula. Men det var roligt så länge det varade. Var ut på en tjärn och rastade den lite och nu går den rakt och fint efter lite skidjustering. Men nu går det som sagt inte att svänga alls mer...