Passar en phazer sekundär på en v-max -94?

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Har upptäckt att sekundären på min v-max 500 är kass, skulle gå igenom variatorerna, rengöra m.m då jag upptäckte att låsbrickan som skall se till att helix inte kan åka ur läge från axeln hade krupit över kanten, så nu har den legat och nött mot lagerhuset. Så till min fråga, passar en Phazer variator från -88 på min v-max från -94? För om jag har förstått det rätt så gjorde man om axeln och sekundären -95 på v-max mfl. Pahzer variatorn har några extra plattor på sidorna men det kanske inte gör något? Hoppas det finns någon kunnig Yamaha människa där ute som kan ge lite råd och tips!:D

Mvh
/Niklas
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Hallå. Om du har tid och inte får nåt vettigare svar än det jag har att komma med så kolla in här, å jämnför Art numren..
Skippa första siffrorna tex 88R och kolla resten av nummren..
Det du behöver är ju 88R-17660-02-00, eller? så kolla andra modeller med dom siffrorna..

Som du ser så passar inte Pz variatorn Vmaxen, tror den har mindre diameter på skivorna, men skulle du inte få fram nån så går det ju alltid byta storlek på remmen..

http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Tack för svaret!

Har fått häng på en sekundär från en exciter, skall tydligen passa! Har kikat på yamahas sida så att ögonen blöder, men de kan ju vara samma där som du skriver ang phazer variatorn att man får köra med en annan rem.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Kollade upp remmar nu och det är samma remm på min v-max som på samtliga exciters så jag håller tummarna för att det fungerar och att den jag beställt via en annons på blocket är fräsch, lite som att köpa grisen i säcken men man måste våga för att vinna...
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nåja det löste sig av sig själv, han som skulle sälja sekundären ringde, hittade ingen... Så nu har jag nog bestämt att det får bli till att försöka renovera min rasade.
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Hur sliten är den splinsade axeln då? Är det mycket kvar av låsrings spåret? Kan ju inte vara alltför lätt å fixa själv eller? Har en kompis som hade strul med sec variatorn för nåt år sen, då spåret var helt sönderslitet.. och om det nu är lika illa på ditt, vet jag ju inte, men då skulle jag satsa på att ringa runt å höra efter på skrotar osv.. lägg hellre ut pengar än gruva dig för att det ska släppa igen...:(
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Alla sekundärer mellan de äldre Yammorna brukar passa hejvilt, men det är endast Vmax 500/600 -94 som har en svindyr bussning t.ex. Så var inte för säker att det passar, men det är mycket möjligt (inte varit i behov av byte på min). Att få tag på en lätt beggad axel och fixa ny låsring borde väl inte vara helt omöjligt?


Och hur dåligt ser du över grejorna om det blir ett sånt där fel? App App! ;)
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Ok, nu verkar det ju råda delade meningar om detta, vissa säger att det passar andra att de är större sekundärer på just v-max -94 Vet inte vem man skall tro på längre. Fråga, hur sjutton får man lös axeln från skivan då? Den är väl pressad på plats? Har funderat i de banorna oxå faktiskt.

Man kan nog inte anklaga mig för bristade underhåll bara dålig på att kolla upp den riktigt innan jag köpte den, inköptes i fjolvåras 2 dagar innan snön försvann så tyvärr var det nog så redan då jag köpte den. Det är nu när jag håller på och går igenom allt inför säsongen som jag upptäckte att det inte såg så bra ut.
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Hallå, den variator han beskriver är nog inte din utan den "nyare" med helixen utåt?! det var ju helixen som hade lossnat å åkt in mot lagret va? eller har jag fattat fel? det kom en bättre och mer lätt justerad på senare Vmaxar från 95-96... Axeln går nog inte pressa ur, utan är fastgjuten på skivan, då skivan är i alu å axeln stål.... men hur det än går så önskar jag dig lycka till så du får ut å lufta den snarast...:cool:
 
Last edited:

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Ok då förstår jag, du har fattat helt rätt i att den hade lossnat och åkt in mot lagret! Tyckte oxå att det såg svårt ut att få ur axeln.. Vi har slagit några kloka ihop i kväll och en drastisk men fungerande lösning vore ju att sätta några punkter med miggen på bricka när man monterat allt. Problem blir det ju ifall man vill plocka isär det igen. För ev justering av fjädern etc. Du råkar inte veta original justering av fjädern? Min var nu inställd på B i skivan och nr 3 på helix. På nyare yamaha är det väl 1,2,3 och 0,3,6,9 då har jag hört att original är 1 och 6 om de är samma princip borde väl A och 3 vara original på min? Om nån vet så vore de toppen!! Luftas skall de göras, det är bara en fråga om när... Nu regnar de i alla fall så det kvittar just nu
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Tror jag fick rådet att ha den på B2.. alltså lite mer spänd än orginal då acc å dragvilligheten blir något bättre..* med det får du avgöra vad som passar dig bäst.. hör me nån Yamaha mek i närheten.. eller ring å prata med "Blomman" på Yamaha center här i Östersund, en gud på yamaha!
Kolla även här.... http://www.zenitram-inc.com/vmax.htm
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Ja, det slog mig att axeln sitter pressad (hållt på med min sekundär en hel del i vinter, hurfan missar man en sån detalj?). Hur som helst så tycker jag det står -94 i topic och mig veterligen var det först -95 de gick över till de "nyare" och jag tycker det låter lite dumt att punkta, eftersom man lite då och då måste ändra förspänningen "i fält" beroende på var man kör (eller hur man kör, hä hä). Har experimenterat runt med en hel del förspänningar på min och mycket riktigt, för normala förhållanden funkar B2 bäst. Men just vmax -94 har lite anorlunda variator mot andra yammor som passar lite kors och tvärs (vad jag hört, och delarna skiljer sig i smått som sagt).
Men har helixen lossnat helt låter det som den borde växla åt h-e fel så man anat lite oråd. Om den däremot bara "hoppat ur" och förstört spåret i axeln förstår jag problemet.
Men, få tag på en sekundär ska väl inte vara helt omöjligt (ny går bort om man inte vill leva på ravioli ett par månader efteråt). Men, det skulle nog gå att punkta om du tar en säsong utan större åtaganden till fjälls ;)
Förresten, om du bestämmer dig för att punkta, glöm inte byta glidklackarna innan det är för sent :)

Hoppas det löser sig iaf

//Patrik
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Håller med att det känns det lite dumt att punkta, men det är en av de fungerande lösningarna. Jodå jag tyckte den växlade ut lite väl tidigt när jag hade köpt den men han jag köpte den av sa att han hade bytt fjäder i primären så jag tänkte att det kanske var där felet var, men de var de ju inte... Ny går bort ja, och till just en v-max -94 så verkar de f n va svårt att få tag på en bra beggad. Men nu har jag fått häng på en ny helix från skoterskroten i Storuman, och beställt nya klackar och ny dyr bussning, de enda som felar är nu axeln, så hellst skulle man ju haft en ny yttreskiva med axel. Du vet inte om just den passar från några andra yamhas? 88R01 är den märkt med.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nu har det kört ihop sig ytterligare i denna soppa, jag beslutade ju att försöka renovera sekundären eftersom det var svårt att hitta en begagnad som passade. Beställde en ny bussning som pirat del som skulle kosta mig 420 kr nu har jag fått svar att den har utgått ur sortimentet, ringde Yamaha Center för att kolla vad en original skulle kosta, håll i er 1990 kr! Det är ju inte min små risiga sekundär värd anser jag. Finns det någon som vet om en Exciter Variator passar? Enligt Yamahas hemsida så är det samma rem på en Exciter från 1990 och frammåt som på min V-max, borde det inte funka med en sådan sekundär då? Det är samma axle (splines) osv. Hoppas någon kan hjälpa mig, detta börjar bli jobbigt, fattas bara att det börjar snöa...
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Det var precis den bussningen jag talade om, eftersom jag haft samma problem och gått igenom samma samtal om sortiment ;). Fräste ur lite ur den gamla och limmade fast den (yttre delen) med loctite, har hållt de 2timmarna jag hunnit köra hittills...

Angående om Excitervarre passar så vet jag inte, men tydligen kan den där blomman det?
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Ja priset på den bussningen var inte att leka med! Men min bussning ser lite skum ut, det är bara ett tunt tunt lager kvar av plast ytan eller vad det är, på vissa ställen är det bara själva metallen framme av bussningen. Det som är kvar av plasten eller vad de nu skall vara för material är tunt som tape. Hur tjock skall den ytan vara egentligen? Ja det verkar som om Blomman kommer få ett samtal från en desperat v-max ägare snart... :eek: