Passat Alltrack 2016, snö i fälgar

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Någon som hittat en lösning på hur man slipper att det bygger så vansinnigt med snö i fälgarna med kraftig obalans som följd?

Borde ju gå att styra fartvinden och turbulens på något sätt. Har aldrig upplevt detta på någon av mina BMW eller Mercedes under drygt 20 års tid!

Bilen blir ju i princip okörbar efter några dagar på vinterväg och måste tinas av eller spolas av. Inte så lätt när man inte har varmgarage eller nära till en tvätthall...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Hmm, det skulle ju skapa en del värme förstås...
Annars funderar jag på om inte VW borde leverera med en gasolbrännare i verktygssatsen!

Har biltestarna i Arjeplog bilarna i varmgarage på nätterna eller???
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Annars stålfälgar som är så små som möjligt så fastnar det mindre snö och får mer värme från bromsarna. Är ju som mode med stora alufälgar men det är inte alltid av godo...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag jobbar som testförare på Volvo och har kört en hel del vintertester uppe i Jokkmokk...är samma problem i alla dom bilar som rullar där uppe. Och det är inte bara Volvo. Så jag tror det ligger i nåt det som Asker säger att det har att göra med "dagens" fälgar.

Och vi brukar ha parkerat våra testbilar i kylkontainers över natten ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har efter fyra år med 18" och 19" på vintern bytt i år till minsta möjliga -dvs 16".
Skillnaden är enorm på alla sätt och vis, utseendemässigt, komfort och ekonomisk.
Skitfult, bekvämt och billigt, förutom fördelen att det nästan är helt problemfritt med snöansamling i fälgarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lite bonnmeck och pyssel och kanske inget man vill behöva göra på en hyfsat ny bil men...
Det borde gå att fästa en plåtbit eller en bit plywood i bromsok/hjulspindel.
Forma den så den följer insidan av fälgen med några mm spel mot mellan fälg och plåt/träbiten.
Då skrapar den bort så det bara blir ett tunt lager av snö kvar mot fälgen.
Dock så får man ju snö kvar mellan ekrarna, men den mesta snön brukar sitta längre in...

Frågan är hur robust man måste göra den för att den inte ska ta skada av ev snö och isklumpar...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Lite bonnmeck och pyssel och kanske inget man vill behöva göra på en hyfsat ny bil men...
Det borde gå att fästa en plåtbit eller en bit plywood i bromsok/hjulspindel.
Forma den så den följer insidan av fälgen med några mm spel mot mellan fälg och plåt/träbiten.
Då skrapar den bort så det bara blir ett tunt lager av snö kvar mot fälgen.
Dock så får man ju snö kvar mellan ekrarna, men den mesta snön brukar sitta längre in...

Frågan är hur robust man måste göra den för att den inte ska ta skada av ev snö och isklumpar...
Intressant idé!
Som sagt inget man ska behöva göra på en ny bil... Kanske något mjukare som skulle kunna släpa mot fälgen? Gummi?
Det är ju inne i fälgen på den släta fälgbanan det sätter sig.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
strunta i stora fälgar, ser bara konstigt ut och är obekvämt. sen slipper man alla bekymmer med sånt här. jag har aldrig haft det problemet fast fälgarna varit fulla av snö då man lekt lite och sladdat mot plogkarmarna, men har ändå inte fått obalans då jag haft 15/16 tums fälgar
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Jag har hört nångång nånstans att vissa som plogar vägar smörjer in plogen med nån grövre olja för att de inte ska fastna snö där, om det här stämmer eller hur länge det isånafall funkar har jag ingen aning om dock.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Volvo 240 är klassiker att det byggs upp snö och blir obalans. Original 14tums plåtfälgar.

Tror nog enda är att ha med någon att knacka lös snön/isen eller gasolbrännare , kanske inte så kul att elda på fälgarna med bromsslangar m.m i närheten.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Är det inte passat alltrack som haft mycket problem med att bromsarna har legat på för att värma skivorna. Då den alltid trott det varit blött underlag ute så den vill ha varma å torra skivor. Vet av en som fick byta sina bara efter ett halvår.

Men kanske inte är så på din annars skulle nog snön varit smält =)

Tror fälgvalet har allting å säga hur dom är emot snöbildning. Har 19" på min och det är 1" större än vad minsta fälgvalet jag kan ha. Annars tar det i bromsarna. Och där har det funkat alldeles ypperligt. Hade fulla fälgarna med snö efter dumpen i Hemavan, och påvägen hem så kändes det ingenting. Dock inte en passat alltrack utan en volvo.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ja, 17" vinterfälgar, femekrade Dezent
Dezent är ju i och för sig inte en orginalfälg.

Det att bromsarna (skivorna) verkar värmas hela tiden håller jag med om. Kan vara en bidragande orsak till problemen. Undrar om verkstaden kan programmera bort den funktionen? Åtminstone vid förhållanden under 0 grader celsius. Det hjälper inte att bara slå av regnsensor har jag märkt.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Dezent är ju i och för sig inte en orginalfälg.

Det att bromsarna (skivorna) verkar värmas hela tiden håller jag med om. Kan vara en bidragande orsak till problemen. Undrar om verkstaden kan programmera bort den funktionen? Åtminstone vid förhållanden under 0 grader celsius. Det hjälper inte att bara slå av regnsensor har jag märkt.
Har en vanlig passat -12 och förra ägaren hade blivit tipsad av verkstan att inte ha regnsensorn aktiverad för att då slita mindre på bromsarna, så det var ju knepigt att det inte gjorde någon skillnad för dig att stänga av den men det kanske är ändrat till nyare årsmodeller