Patriot 650 käkar stift vid kallstart

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.029
924
113
Kramfors
Då maskin har funkat klockrent i 10 dgr. (varmkört varje dag) så var det dags att byta till std.stift, bara för att se om det går att återskapa felet igen.

Så i lördags åkte det i br9eya då det var det som fanns hemma. Det funkade i 3dgr. Men idag släckte den mag.stiftet. Så jag drar slutsatsen att sidegapping funkar på min skoter. Återkommer såklart om den börjar dumma sig igen.
De va intressant vetande de måste man lägga på minnet för gott. Du har löst problemet ingen annan tillverkare har kommit fram till. Sök jobb på Polaris de skulle tjäna in din lön omg för tänk vad de har kostat dem att göra alla dessa mappar och fått betala tusentals tändstift.Du skulle ha funnits redan på 80 90 talet då div maskiner åt stift på löpande band.
Starta gärna en tråd "No more stiftätare" för de är lätt att folk missar detta viktiga i en sån här tråd.

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
163
12
18
Gävleborg
Haha tack boost🙏men jag är nog inte polaris frälsare. Bara en desperat skoternörd som testade en grej som otroligt nog verkar funka.

Skulle vara intressant att testa på fler problemmaskiner, ska nog snacka mer med polarismecken om -21an som också strulade.

Iom.att detta verkar funka så borde ju grundproblemet ligga någonstans i tändsystemet, tändspolen t.ex? Men det borde ju polaris ha koll på..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.029
924
113
Kramfors
Jag har sidegappat ngk br9eya stift nu som ska testas på Tundercat 1000. Jag har ett störande problem i start i Hilldrag den surar till i start så gnistan blåser nog delvist ut.Om motorn är absolut fullt genomvarm även nere i vevhuset ink vevaxeln så surgurglar den inte men de är svårt att hålla tempen i vevhuset i depån. Om jag startar den kall och drariväg måste jag köra närmare 2 mill innan värmen går ner in i vevaxeln. De går skynda på genom att köra den fullt varm i kyltemp slå av så värmen går ner och starta om flera ggr men de är ett elände i depån.Jag ska prova köra en dieselvärmare med slang in mot vevhus i helgen för att se om de löser problemet. Nu när jag läst på om sidegapping så bör man slåihop gapet mer än standardmåttet för de tycks krävas starkare tändspolar för köpes racingstift med sidegap. Jag provar 0,5mm gap först för de kör jag ändå på Thundern och Pro rmk just för bättre suregenskaper. De flesta stift till skoter ligger på 0,6-0,7mm.
Tänkte de är nog värt att testa sidgapping, den kan ev rensa ur sig fortare då hoppas jag.
Om de skulle funka måste jag sätta in en stor summa pengar på ditt konto :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.029
924
113
Kramfors
Otroligt nog hjälpte sidogapade stift för surproblemen jag hade i start med kall vevaxel. De blev 90% bättre och inga andra biverkningar tvärtom jag inbillar mig att den går renare i hela registret även med varmt vevhus.
Och då körde jag de värsta stiften innan Ngk br9es som inte har någon avstörning alls! Ngk br9eya som jag kapade har ju motstånd inbyggt för att inte störa div apparater. Nu ska jag kapa bygeln på dem också och köra dem istället för maximal tändning. 0,5mm gnistgap kör jag och de kan va speciellt viktigt med kapade byglar.
Jag får tacka TS för de här är de bästa som hänt sedan högertrafik infördes :)