Patriot 850 -19

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej!

Då hade man skaffat sig en 850 -19, körd ca 200mil och tänkte fixa felen som första modellen av 850 har. Tänkte att denna borde ju se bra ut innuti med tanke på dom låga milen.
Plockade isär motorn och fann detta...
Intressant att skärningsspåren inte är ända upp på kolven. Finns dock små spår på kolvringen. Cylindern ser relativt fin ut, några mycket små märken och ett som man känner med fingret under avgasporten om man verkligen försöker.

Vad ska man tro om detta, kan det ha varit något fel kring avgasporten redan från fabriken🤔

30343

Mvh,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Kan du ta bild på kolvarnas toppar så man ser spolbilder. Om de är soppabrist bör de synas på kolvtaken och topplocken vore bra att se.
Tror inte avgasporten har med saken att göra. De ser nästan ut som kolven va för fet där dålig tolerans helt enkelt.
Dålig varkörning kan ge mystiska skärskador också men då bör de va revor på insugssida också.
Ta massor av bilder så vi kan försöka litsta ut felet.
Har du koll på de värsta svagheten med 19 motorn ?
De jag vet är att pto ramlagret kan glida innåt på veven och ställa till haveri.
Om jag mins rätt så fick man ingen ny motor om inte den rasat eller hur va det?
Annan skillnad på nyare motorer är ett borrhål uppifrån vevhusets överströmmningskanal och ner till bakom mittre ramlagren. Typ Arctic cat och rotax kör med. Men de borrhålet förstår jag mig inte på för de ramlagren får ju olja via oljepums oljenippel in till vattenpumphuset och vidare ut genom lagren som äldre 800orna har. I min hjärna käns de som oljan kan ta vägen uppöver i de borrhålet istället för in genom lagret. Tanken med hålet är att oljeblandad bensin ska rinna ner och ut genom ramlagret som strenålderspolarisar: "jag tror de är en nackdel, jag menar 800orna funkade ju bra utan ramlagerhaveri så jag skulle nog skipp borra.
Pto Lagret kan man bara limma med Loctite axiallåsning eller annat märe axiallåsning. Men obs då är de brottom att skruva ihop motorhalvorna om man som jag valde nu Loctite 648 med 3 min härdningstid, de va ingen hitt snacka om stress.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Jag tror inte på soppabrist, det är nog nåt annat som orsakat skärningen. Den var dessutom ställd på ethanolläget eller vad det nu heter så den gick fett som fan föränn jag ställde om det till premium just före jag plockade isär motorn.

Det är endast repor på avgassidan, inget på insugssidan.

Gällande svagheterna med 19 motorn så ska jag byta pto ramlagret till ett med låsing och ett spår för låsringen ska fräsas till i blocket.
Osäker ännu om det ska borras kanaler från överströms till mittenlagren eller om det blir indyspeciality varianten. Ska fundera när jag delar motorn. Köpte även den "uppdaterade" olje check valven med filter "mesh" innuti.

Osäker hur det var med -19 motorerna men antagligen är det som du säger att man fick inte någon ny motor sålänge den inte rasat.

När man kollar noggrannt på locket så ser man att det är massor med små porer i gjutet i förbränningsrummet. Man blir ju lite skeptisk till polaris när man ser sånt här:rolleyes: Ska studera avgasportarna närmare imorgon.

Här kommer mera bilder.





30344303453034630347
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Kolvarna visar inte tecken på spikning inte heller topparna. Pittingen i topparna ser endera ut som dålig gjutning som släppt eller så har den rasat en gång med hoppande material mellan kolv och topp .Men de som inte stämmer med ett ras är att en motor sällan skär på bägge cylindrarna lika mycket så de är ett svårt fall så de talar för dålig gjutning.Hade de varit spikning så skulle den spikat mest på utblåssidan squisband, jag har inte sett så utspridd spikning över en hel topp speciellt itte i pottan.Långsök med bägge cylindrar ras exakt lika men man kan ha bytt kolvar därav att de inte har skador.Cylindrarna borde se hemsk ut om den rasat desstutom om man inte bytt även dem.
En av kolvarna med mest synbart sot i mitten visar bra tillräcklig sotbild men den kolv som visas i topp av cylinder kan jag inte avgöra pga ljuset, jag kan misstänka snålare gång där men är osäker. Den kolven är väl på samma sida som kolven nötts?
Hursom de funkar bra med limma ramlagret men fräsa in ringstopp är såklart mer seriöst.
Ang köp av kolvar så har jag sett en dyrköpt nackdel med wössner och wiseco kolvar som jag brukar rek numera sedan de slutat skära. De håller skitbra numera och är snorlätta MEN mont dem inte i en Polaris cfi 4 eller cfi800 cfi2 800 ho för kolvringarna på de två märkena är avfasade på höjden vs alla andra kolvmärken endast på baksida ringar.De innebör mindre än halverad ringhöjd just vid ringstopparna som gräver mer i Nikasilen och de nöter ned sig själv = ringen greppar tag i nikasilen ovan boostport! 850 har lite bredare cylinderyta mellan boostport och överströmmare så på den håller de nog rel bra med wössner/wiseco men då gäller de att ringstoppen sitter exakt mitt i cylinderytan! Polaris 800an speciellt som har ännu smalare cylinderytor på båda sidor boostport kommer jag aldrig mer mont de kolvarna för nu när jag rev min efter 130 mi med wössner så hade ringens lilla bäryta nött ner sig pyttelite och de slutande med att ringen fick tag i nikasilen ovanför och under boostport samma elände på båda cylindrarna. Men till försvar för wössner och wiseco så mont jag Arctic cat kolvar som man kör fixkit med och ringstoppen på ena sidan va inte perfekt centrerad men fullt godkänt om jag kört annat koklvmärke med full bredd på ringarna. Vad gäller Ac 800 cylindrar så har de så bred cylinderyta där så de går de utmärkt att köra dessa kolvar.
Om jag skulle mont kolvar i en Polaris 850 som har bet smalare cylinderyta än en AC så skulle jag köra Prox spi eller även Snox hyperdrive eller de dyra org kolvarna för de förlänger cylinderns liv avsevärt.
Sätt generöst ringgap minst 0,53mm gärna 0,55 för säkerhets skull med piratkolvarna som har dubbla ringar. org kolvar "med dubbla ringar"tycks komma undan med 0,48 pga annat ringmaterial antar jag. Jag provade nu sätta 0,48 som Polaris själva godkänner (med org kolkvar) men de slutade med ringsizingrevor runtom i cylindern trots noga inkörning och mer oklja samt alltid moga varmkörning.Eftermarknadsringarna måste tydligen utvidga sig mer helt enkelt.
Kör man med org kolv som har singeklring till 850 eller om de finns pirat med singel så har jag ingen koll på ringgapet, där kan man nog gå efter polaris spec såvida de är org kolv annars lite mer om man nu får tag i pirat singelringat?
 
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Här har vi de två typerna av ringgap med wössners dumma urfränsning och de andra typen som alla andra kör med. Ja ni ser själva bärighetsproblemet med wössner och wiseco ringarna (om man har cylinder med smal cylinderyta) ! Övre bilden ser man tydligt att ringen har full bredd ända ut till gapet, 7 reser bättre! Enda fördel jag kan tänka mig med wössner/wiseco fasningen är möjligtvist att ringarna har bredare stoppyta mot pinnen och ligger ev mer stilla vridmässigt men de har jag inte belägg för.Ringen blir ju hetare längst ut om den är fasad så de kan ju sluta med att ringstoppen lossnar? Ringstoppen är ynkedomlig i dim också på vössner men i samband med de ringarna funkar de säkert bra. På hojsidan finns fortfarande gamla hederliga ringarna även från wössner o wiseco. I övrikt till alla andra skotermotorer är både wössner och wiseco kanobra numera men behöver inte ens varmköra som ett tok för att de ska hålla numera samt garanterat bra kvalle på ringarnas material.

30349
30348
 
Last edited:
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Om de här är rätt bild för kolven så har Snox en singelringad kolv! Fördel en ring mer pulver helt enkelt och mindre slitage av cylinder.De påstås dock av trimfirmor att singelrinat kan tappa effekt då ringen blir hetare efter längre full gas men har jag inte sett bevis på. De beror nog mycket på kvallen och tjocklek på singelringen.
 
Reactions: Christoffer

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

tack för infon!

Jo det är PTO cyllindern som nötts som ser ut att ha mindre sot på kolvtoppen men bilder ljuger nog lite också.

Det där med ringgapet på wössner verkar ju inte så bra. Försöker få tag på ProX kolvar men det verkar som det bara finns 1 kvar för någon galning har tydligen köpt upp hela lagret på ca 36 kolvar!!

Någon som vet var man kunde ha en chans att få tag på dessa ProX kolvar? har bra erfarenhet av dom och skulle gärna använda dom i 850n...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Här har du förmodligen en Snox kolvar men de står tyvärr inte om de är Hyperdrive. Hyperdrive påstås hålla 50% mer timmar vs deras vanliga serie.
Jag har också Prox som favvo vad gäller gjuten kolv för de hispar inte på med en massa olika kolvar som Snox gör de har minst 4 olika kolvar så man får iot i skallen. Jag har kört prox sedan de först kom på 90 talet till hojar och de har aldrig varit några problem samt att ede garanterat har bra kolvringar.Men jag tror Snox hyperdrive är lika bra om inte bättre.
Sledstore har 1 st prox hemma så om du hittar en till någonstanns så.
 
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ebay har prox med nållager om du kan vänta 2 veckor levtid.

Och här har di SPI som är bra också med fördel pris samt singelring.
 
Reactions: Christoffer

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Det tog lite tid men fick utrett att cylinderdoktorn borde ha ProX 850 kolvar och mycket riktigt så hade han några st. Beställde 2 kolvar av honom.

Lite oklart ännu vad som är orsaken till skärningen på pto avgassidan men hittade mycket små metallpartiklar nere i vevhuset och gjutet såg inte alls bra ut så jag undrar om det kan vara något sånt som kommit upp och satt sig mellan kolv och cylinder.

Angånde mitten ramlagren så har jag studerat lite och det ser ut som att mitten lagren inte får smörjning från vattenpumpsaxelutrymmet (mitten oljenippeln) och därför har dom borrat ner "oljehål" från överströms till mittenlagren fr.o.m -20 årsmodell.
Jag kommer dock att köra Indydan versionen och fräsa två spår i övre blockhalva som oljan slipper ut till lagren genom.

Iom dessa urfräsningar så är det kanske onödigt att byta ut oljenippeln i mitten som ska släppa ut tryck från mitten utrymmet till mag vevhus men eftersom jag har den nya varianten hemma så lägger jag dit den med. Polaris uppgraderade den pga att den "enkla" med ett hål tydligen blivit igenpluggad av extra tätningsmassa som tagit sig in i mittenutrymmet och gjort att oljeslangen till mittennippeln till slut hoppat av pga högt tryck.
Lite bilder nedan på hur indydan har löst det + en bild på den nya (och gamla) center oljenippeln.

3036430373
mvh,
Christoffer
 
Last edited:
Reactions: suregom

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har du delat motorn ännu? När min skar under garantitiden så fick jag den åtgärdad såklart, dom menade på att vevlagret skurit (troligen krupit mot vevskinkan) och kastat skrot i cylindern.
Tänker om du sett något som eventuellt kan bekräfta detta och isåfall förklarat att pto sidan har ordentliga repor där, för den ser ju inte ut att ha gått snålt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ok de va underligt att de sitter gummitätningnar mellan drevhus och ramlager för då fattar jag varför man gör indy dan modden eller att polaris senare borrar hål uppifrån vevhuset.Jag trodde vevaxeln va exakt lika konstruktion som cfi 2800an för där finns inte dessa tätningar så då läcker drevhus oljan ut genom lagren. Då förstår jag inte hur Polaris tänkt att mitten ramlager ska hålla helt utan olja igenom sig.
Men varför släpper oljemunstycket ut olja enbart till magsida eller är de ett borrhål i blocket ut till pto sida vevhus också?
De ser onekligen ut som ramlagren snurrat i lagerläget så då är de nog partiklar därifrån som gjort märken på topplocket. Iom att lagren snurrat har de halvskurit och då måste de bytas också. Eller så har motorn skurit tidigare och man har bytt ut lagren för de skulle förklara att kolvarna va utan märken på taken som de är i toppen..
Blås runt ramlagren i hög fart och känn/lyssna om de går runt utan missljud och vibrationer, du kan nog känna med tassarna om de hackar runt också.OBS du måste limma dessa mitten ramlager nu när lagerytan är såpass sliten i blocket!
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Är den köpt på firma eller privat? Om du vet vart den är såld borde du kanske kolla historik om den är repad under garantitiden för att kanske kunna reklamera detta isåfall. Känns väldigt märkligt om man inte bytt ut motorn om vevlagrena skurit under garantitiden. Känns som att det borde synas mer på kolvarna om det skett nu men det kanske precis var på gång. 🤔
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Ursäkta, borde ha skrivit att bilden inte är från min motor, hittade bilden på nätet och var främst menad för att visa skillnaderna mellan gamla och nya tryckutjämningsoljenippeln.

Vevlagren verkar vara i gott skick. Bifogat några bilder från min motor.
Edit: bilden på PTO lagret är direkt efter att jag delade på blocket så PTO lagret har inte krupit.

Oljemunstycket i mittenutrymmet släpper ut olja till ett vevhus endast, vill minnas att det var MAG. Varför vet jag inte...

303703037130372

Mvh,
Christoffer
 
Last edited:
Reactions: snötoken

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hade exakt likadana märken i min topp så gissar på porer i materialet, själv borrade jag smörjhål likt polaris till mittre lagren sen loctite på pto lagret och liten dutt på dom inre.

Har du möjlighet så ordna gärna till knölen som finns i boostporten, där cnc maskinen avslutat sitt jobb. 30374
 
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Men då är de nog bara pilsnergjuten topp :)
Men jag förstår inte varför de slösat ut olja från drevhus utanför ramlagren och dessutom ut i bara ett vevhus. Jag tror de knarkar på Polaris :) Borra hål som polaris hjort på 20- funkar nog skapligt men jag skulle ha fräst som Indydan visar på bilden. Men då skulle jag plastat igen hålet ut i ena vevhuset. från drevhus.Vist den kan nog dra en aning mer olja med frässpåren.