Patriot 850 -19

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hade exakt likadana märken i min topp så gissar på porer i materialet, själv borrade jag smörjhål likt polaris till mittre lagren sen loctite på pto lagret och liten dutt på dom inre.

Har du möjlighet så ordna gärna till knölen som finns i boostporten, där cnc maskinen avslutat sitt jobb. Visa bifogad bild 30374
Angående boost porten, menar du det här?
Screenshot_20231120_211519_Gallery.jpg20231120_210724.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Angående boost porten, menar du det här?
Visa bifogad bild 30375Visa bifogad bild 30376
Ja de är något i boostporten som va "lite off" men jag mins inte exakt vad trots att Hampus lejde mig slipa bort det.
De syns inte på bilderna men de va någon övergång från Nikasil till aluminum som va lite ojämn tror jag. De skiljer nog mellan cylinder till cylinder så din kan va bet bättre eller sämre.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Ja de är något i boostporten som va "lite off" men jag mins inte exakt vad trots att Hampus lejde mig slipa bort det.
De syns inte på bilderna men de va någon övergång från Nikasil till aluminum som va lite ojämn tror jag. De skiljer nog mellan cylinder till cylinder så din kan va bet bättre eller sämre.
Det är en liten "puckel" mitt i porten. Borde man slipa ner den? 🤔 kan tänka mig att blandningen skjuts in med en liten annan vinkel än om ytan skulle vara "jämn".
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ja precis, bakkant/överkant så att säga har dom gått in med cnc för att få rätt inkastvinkel men maskin har bara nått in typ 5-10mm sen övergår de till gjutningen. Så gör den smooth bara sen finns de inte så många missar att fixa på dessa 🙂
 
Reactions: Christoffer

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Chritoffer limma alla ramlager där de är svart och de ser ut som de endera hoppat eller snurrat i ramlagerlägena. De kan bero på dålig passform mellan blockhalvona typ inte tight nog. De beövs inga mängder axiallåsning bara en ytterst tunn yta och bara där de ser slitet ut. limmar du intye riskerar lagren hoppa och smida ut blocken ännu mer!
De är ytterst sällan man ser sådant slitage om inte ett ramlager skurit och snurrat runt men nde förekommer vid pilsnergjutna block.Polaris 800cc cylindrar är också pilsnergjuten portarn sitter lite här o där centrerade i loppen.
Limma med Loctite 648 men ha i åtanke att de härdar snabbt så skruva ihop blocket snabbt med skruvdragare till nästan fullt momen och momendra snabbt. Passa så du inte stressar ihop blocket för fort och sabbar vattenpumpdrevet bara för de har jag gjort vid just limning av block.Vrid vattenpumpen axeln så kuggarna garanterat gårihop innan du smäller ihop blocket!
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Chritoffer limma alla ramlager där de är svart och de ser ut som de endera hoppat eller snurrat i ramlagerlägena. De kan bero på dålig passform mellan blockhalvona typ inte tight nog. De beövs inga mängder axiallåsning bara en ytterst tunn yta och bara där de ser slitet ut. limmar du intye riskerar lagren hoppa och smida ut blocken ännu mer!
De är ytterst sällan man ser sådant slitage om inte ett ramlager skurit och snurrat runt men nde förekommer vid pilsnergjutna block.Polaris 800cc cylindrar är också pilsnergjuten portarn sitter lite här o där centrerade i loppen.
Limma med Loctite 648 men ha i åtanke att de härdar snabbt så skruva ihop blocket snabbt med skruvdragare till nästan fullt momen och momendra snabbt. Passa så du inte stressar ihop blocket för fort och sabbar vattenpumpdrevet bara för de har jag gjort vid just limning av block.Vrid vattenpumpen axeln så kuggarna garanterat gårihop innan du smäller ihop blocket!
Joo tänkte nog limma lagren.
Tror nog inte att dom snurrat för man känner ingenting på lagerytorna. Osäker vad den mörka färgen beror på.

Bra point där med vattenpumpsdrevet 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Joo tänkte nog limma lagren.
Tror nog inte att dom snurrat för man känner ingenting på lagerytorna. Osäker vad den mörka färgen beror på.

Bra point där med vattenpumpsdrevet 👍
Lagren har hoppat radiellt eller rört sig axiellt alt snurrat men de sistnämnda är de nog inte då lagren rulla felfritt skriver du. När lagren hoppar om ens pisslite så tränger olja in under och även på överdel block och de blir typ svart sotliknade färg.Rev nyss Dotterns pro rmk 800 och den hade lite svart i botten topp av pto ramlagre så de limmade jag för säkerhets skull. Dock enbart där de va svart och slitet för hellimmar man får man slå lör blocket med våldsam kraft. Loctite 638 är enormt starkt de kan ta upp spel på ända upp till 0,15mm spel utan att mosas under flera hundra mil.
Har man ännu värre slitage så finns två steg till av Loctite 0,25 gap fyller och de har även en ruskig som tyar 0,5mm glapp.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Här är då resultatet efter maskineringen.
Limmade även ramlagren som Boost sade.

Motorn är ihop och allt verkar fungera bra. Som synns på bilden så är det inte mycket rum för oljan att slippa in från mittenutrymmet till lagret mellan lager och tätning, ca 0,4mm men antar att det är ok.

Känns som att det är väldigt mycket mos i 850:n när man är van med 600ho😄
Kan även nämna att den "tvekar" när man kör lite mindre än halvgas och ger fullt. kör man sakta och ger fullt så tvekar den inte. Detta då med "non ethanol/premium" läget. Testade aktivera "non premium" läget och då tvekar den inte vid gaspådrag...
Borde vara nyaste mjukvaruversionen i ECUn. 4019752

304763047530477
 
Last edited:
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De ser ju stenbra ut och ang stupningen så är de märkligt den snålstuper om du har en nyare mapp än tidiga 19 maskiner? Kör i de läge som den går bäst och drar fulla varvtal speciellt i tyngre snöförhållanden helt enkelt. Ex om den drar till 8150v i djup snö och våldsam körning med etanolläget i och sjunker till 7900 med non eth så kör etanoläget såklart för då slipper motorn skydda sig från spik och går bättre,.
Jag skrev mer ingående om detta i min tråd 850 killer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Här kan du läsa om fördelarna och nackdelar folk i usa fått med nya flashen som du har. En av snubbarna va besviken på nya flashen då maskinen vart sämre och stöp på gasen runt 5000v och surade ner sig på tomg. Han fick gasa för att fåigång den om den stått cva 10 min. Men försök lista ut på vilka höjder de fått problem för en mapp kan funka skitbra på låg eller hög höjd och suga pung vise versa. Ja läs bägge sidor i länken så blir du nog klokare.
Asker lär veta vilken flash som är bäst för lågland och hög höjd. Om han inte svarar här så pma Asker.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Här kan du läsa om fördelarna och nackdelar folk i usa fått med nya flashen som du har. En av snubbarna va besviken på nya flashen då maskinen vart sämre och stöp på gasen runt 5000v och surade ner sig på tomg. Han fick gasa för att fåigång den om den stått cva 10 min. Men försök lista ut på vilka höjder de fått problem för en mapp kan funka skitbra på låg eller hög höjd och suga pung vise versa. Ja läs bägge sidor i länken så blir du nog klokare.
Asker lär veta vilken flash som är bäst för lågland och hög höjd. Om han inte svarar här så pma Asker.
Den senaste :) och det är inte 4019752.
Jag hade inget som helst problem med min 2020 850 som släkta stift å så men polaren hade det. Så vi uppdaterade våra samtidigt även fast det inte rekommenderades på min då den funkade fint, jag hoppades på renare gång på lågvarv då jag tycker polaris 850 går risigt där, spelar egentligen ingen roll när man kör men det stör en som vill ha perfekt gång på maskin. Men den blev aldrig perfekt på lågvarv, men annars gick den bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den senaste :) och det är inte 4019752.
Jag hade inget som helst problem med min 2020 850 som släkta stift å så men polaren hade det. Så vi uppdaterade våra samtidigt även fast det inte rekommenderades på min då den funkade fint, jag hoppades på renare gång på lågvarv då jag tycker polaris 850 går risigt där, spelar egentligen ingen roll när man kör men det stör en som vill ha perfekt gång på maskin. Men den blev aldrig perfekt på lågvarv, men annars gick den bra.
Exakt 4019752 mappen är väl första uppdat mappen på 19-20 maskiner? Har du kört den mappen eller fick du ännu nyare mapp?
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Den senaste :) och det är inte 4019752.
Jag hade inget som helst problem med min 2020 850 som släkta stift å så men polaren hade det. Så vi uppdaterade våra samtidigt även fast det inte rekommenderades på min då den funkade fint, jag hoppades på renare gång på lågvarv då jag tycker polaris 850 går risigt där, spelar egentligen ingen roll när man kör men det stör en som vill ha perfekt gång på maskin. Men den blev aldrig perfekt på lågvarv, men annars gick den bra.
Hade in skotern till ÅF och bad dem sätta in senaste mappen och enligt dom så var det redan den senaste i ECUn (4019752).

Frågan är då är det ÅF som har fel eller finns det en nyare mapp som endast är för 850 nyare än -19🤔
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hade in skotern till ÅF och bad dem sätta in senaste mappen och enligt dom så var det redan den senaste i ECUn (4019752).

Frågan är då är det ÅF som har fel eller finns det en nyare mapp som endast är för 850 nyare än -19🤔
Kanske jag som mins fel nu, hämtade ut 850 in den 16 april 2020 och då hade den blivit uppdaterad med mjukvaran som minskade inkörningstiden bla. Sen blev den uppdaterad igen i typ december 2020 sen blev det inga fler uppdateringar, fanns ingen ny när jag lämnade in den för tankfixen. Så det kan ha varit 4019752 som tankades i då i december.