Phazer 480 magnapull knasig. Den vill inte åka tillbaka när jag spänner muttern hårt.

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Dags för vinter snart, så då måste man få tag på den där j*vla magnapullen. Jag lägger tillbaka fjädern i skålen där, lägger på hjulet. snöret är inte inne i hjulet när jag spänner, utan jag drar snöret utan på hjulet vid springan där. och sen spänner jag tills det börjar bli tungt. lägger på den dära klacken och lilla fjädern till den sen lägger jag den större fjäder på och sen den där skålen till den. Sen lägger jag på den stora brickan över allt, och sen en gummi grej och sen en bricka till den och sen trycker jag ner allt lite grann för att få gäng på muttern, och sen drar jag åt muttern så den sitter fast sen släpper jag allt. då åker snöret in ganska mycket, sen drar jag ut snöret och sen släpper så vill den inte fjädra tillbaka så där riktigt, utan jag behöver röcka på snöret för att få in hela snöret.

Men om jag släpper på muttern ganska mycket, så vill den fjädra tillbaka riktigt, men då flyger muttern iväg och fjäder åker åt helvete.

Här har ni en sprängskiss bild. http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp?section=3897141&category=Snowmobiles&make=Yamaha&year=1991&fveh=176111

Nu när jag ser allt så har jag inte någon bricka till muttern på slutet? Men det kan inte vara problemet på det här? Tacksam för svar! :)
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Dom har lätt för att jävlas domdär, det finns ett sätt du kan fuskfixa dedär förstår att inte en låsmutter gå sätta där nät jag läser detta. Vad du kan göra är att ta en mutter sen någon slagdon eller något som gör att du (förstör) gängan på muttern så den går tungt å inte har så lätt att ralla upp. Sedan gängar du dit den lämpligt så det funkar!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det funkar säkert också men med br locktite får du aldrig upp det igen!
Då får man väl använda en mindre bra gänglåsning då, typ Biltemas som det faktiskt t.o.m står att man får upp med verktyg....
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Att värma i en Magnapull där allt är gjort av plast är väl inget att rekomendera. Har själv gjort den tabben och kommer inte göra om de!
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Tack för hjälpen, slog sönder gängan lite så att det gick tungt. Får se hur länge det håller nu bara. Andra problemet är startmotorn. Vart sitter den på phazer 480? Har kollat lite men hittar inte den? Om den nu sitter under motorn? :O måste jag lyfta motorn om jag ska byta?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Den sitter i framkant av motorn, under grenröret.
Det brukar underlätta att ta lös den om man lossar motorn i framkant och vickar upp den det som går.