phazer fx

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
tjenare är grymt sugen på att byta nästa år till fx..
men jag vet så lite om dom.. håller dom bra..
det är ju lite hk men reser dom eller är dom som alla andra yamaha?
skriv allt ni vet om dom...

mvh
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Om du tänker köpa en ny så tycker jag du ska satsa på kommande FX Nytro istället för Phazern, verkar mycket trevligare vad det ser ut som än så länge.

Har hört att årets Phazer inte är så jättelyckad, har själv inte provat men det verkar som om många är missnöjda med dom..
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Jag provade en phazer fx i helgen och jag kan säga att det var den skönaste och roligaste skoter jag någonsin har kört!:D Provade direkt efter en mxz 600 rev och den var ju inte tråkig men phazer krossade den totalt enligt mig.:eek: Det man kan ska komma ihåg dock är ju att phazern har bara 80hk så på sjön lr rak led hade den inte en suck mot mxz:an. Rolighets faktorn var 10 av 10!!:D

Mxz rev = sport, race:cool:
Phazer fx = lek:D
 

IQ-600 SMP

Medlem
18 nov 2006
36
0
1
Skellefteå
Det beror på vad du har tänkt för körning.
Guppig och trixig led så kan jag rekomendera FX:en.
Kör du mycke diken och lös snö så finns det mycket
bättre maskiner. Se bara till att alla barnsjukdomar
är fixade.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
visst kommer jag att köra lite diken men mest på led.. att köra fort på isen tycker jag inte är så kul... men svarar den bra på gasen? tänkte på leden ifall det kommer ett krön så vill man ju ha bra svar så den lättar skidorna... går det eller?
mvh micke
 

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
tjenare är grymt sugen på att byta nästa år till fx..
men jag vet så lite om dom.. håller dom bra..
det är ju lite hk men reser dom eller är dom som alla andra yamaha?
skriv allt ni vet om dom...

mvh
Det bästa du kan göra är att själv provköra en FX innan du köper, då vet du direkt om den passar just dig och din körstil.

/Tompi
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
FXen svarar inte på gasen! den är trött sätta en turbo på den får du inte heller upp gas svaret men därimot när du ligger i 50-60 och trycker händer det lite saker.

köper man en phazer är det direkt shimsa dämparna och sätta ett variatorkit annars går det inte att köra med den. är som en et340
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Provkör en FX. Inte bara en sväng utan helst en hel dag. Ställ sedan dig själv frågan om du kan leva med den låga effekten&dom kassa dämparna(Åtminstone på mountain lite`n). Det senare är relativt enkelt att åtgärda. Nya pris subventionerade bakfjädrar har kommit ut föresten!:) Tog länge för mig att vänja mig vid min maskin. Nu är det bara den låga effekten som stör.
2,05 liter/milen vid hård fjällkörning
Insprutning som aldrig surar eller stannar
En motor som bara går&går(förhoppningsvis)
Fantastiska köregenskaper!
Tycker att variatorerna lirar klockrent men det kanske beror på min oerfarenhet.
Några intryck från mig...Håll till godo!
 

mk1 is hardcore

Aktiv medlem
4 mar 2007
54
0
1
the hills off grangärde
Jag provkörde grannens phazer turbo med 38 matta och de va bättre än sex kan jag lova. lite fördröjning på turbon men efter ett par repor ute på åkern så va man van..:D
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
FXen svarar inte på gasen! den är trött sätta en turbo på den får du inte heller upp gas svaret men därimot när du ligger i 50-60 och trycker händer det lite saker.

köper man en phazer är det direkt shimsa dämparna och sätta ett variatorkit annars går det inte att köra med den. är som en et340
Svarar inte på gasen? du verkar inte ha speciellt bra koll tycker jag!
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
FOX rider jag vet mycket väl vad jag pratar om var själv sugen på en FX men efter att ha sett vad som händer med dom med turbo och hur kass den igentligen är. har sett 3-4 st som lämna in dom för att dom sprängt motorn med turbon. håller inte måttet för 5öre.

jag tror skotern kommer bli grym om nått år men iår var den ett fjasko.
Yamaha borde ha väntar ett år med att utveckla skotern.
får se ifall detta har skada deras rykte eller ifall folk förbi ser det för att det är första årsmodellen.
jag gör då det
 

kgatan

Medlem
14 okt 2006
22
0
1
FOX rider jag vet mycket väl vad jag pratar om var själv sugen på en FX men efter att ha sett vad som händer med dom med turbo och hur kass den igentligen är. har sett 3-4 st som lämna in dom för att dom sprängt motorn med turbon. håller inte måttet för 5öre.

jag tror skotern kommer bli grym om nått år men iår var den ett fjasko.
Yamaha borde ha väntar ett år med att utveckla skotern.
får se ifall detta har skada deras rykte eller ifall folk förbi ser det för att det är första årsmodellen.
jag gör då det
Har en FX i familjen men inte hunnit provat den mycket än men att påstå att det är dåligt gassvar i den är skitsnack.

Boggiedämparen ska inte vara av högsta kvalitet, annars ska allt vara helt ok vad jag läst.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
FOX rider jag vet mycket väl vad jag pratar om var själv sugen på en FX men efter att ha sett vad som händer med dom med turbo och hur kass den igentligen är. har sett 3-4 st som lämna in dom för att dom sprängt motorn med turbon. håller inte måttet för 5öre.

jag tror skotern kommer bli grym om nått år men iår var den ett fjasko.
Yamaha borde ha väntar ett år med att utveckla skotern.
får se ifall detta har skada deras rykte eller ifall folk förbi ser det för att det är första årsmodellen.
jag gör då det
Har mycket svårt att tro att dom som sprängt motorn har kört med rätt laddtryck. Har man inte koll på hur turbo systemet funkar bör man nog inte montera ett.
Håller med om att det varit en del barnsjukdomar på den.
Tex Nitarna i luftburken, samt en del grejer i boggien som inte har hållt måttet. Båda dessa saker har Yamaha uppdateringar på gång till så det är bäst att man kollar upp vad som är gjort om man ska köpa en begagnad.

Det låter på dig som skotern är helt kass, men det är den absolut inte. Är hur kul som helst att leka med.
Gassvaret är klockrent, men den skulle nog må bra av ett Variator kit från www.Ulmerracing.com .
Ska shimsa om mina boggiedämpare till nästa sesong samt montera hårdare fjädrar i framvagnen sen är den Perfekt.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
den har inget att hävda mot en 2takt med 120hk iallafall.
visst jag tycker skotern är dålig kass som jag sa tidigare är att ta i lite för mkt.
hoppas bara dom fixar till den.
skotrarna jag säger har spräng motor har rätt laddtryck.
annars så har yamaha center montera fel på alla dom vilket jag inte tror.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
den har inget att hävda mot en 2takt med 120hk iallafall.
visst jag tycker skotern är dålig kass som jag sa tidigare är att ta i lite för mkt.
hoppas bara dom fixar till den.
skotrarna jag säger har spräng motor har rätt laddtryck.
annars så har yamaha center montera fel på alla dom vilket jag inte tror.
Närmare 300 literhästar (turbo) sliter på motorer... :)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
den har inget att hävda mot en 2takt med 120hk iallafall.
Självklart inte! den har ju 80hk.

visst jag tycker skotern är dålig kass som jag sa tidigare är att ta i lite för mkt.
Var väl det jag tänkte.

skotrarna jag säger har spräng motor har rätt laddtryck.
annars så har yamaha center montera fel på alla dom vilket jag inte tror.
Du får gärna berätta vad som hänt med de motorerna. Jag tror då inte att det ska vara nån fara om allt står rätt till/är rätt inställt.

Sen får du gärna berätta vad det är som är så dåligt med skotern, vore kul att veta.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
som jag sagt tidigare.
dämpningen är som att åka med tuggummi.
boggien ger äckliga "hästkickar"
turbolagg
tung som ??? i fronten
går bara att ha 38mm matta.
alla barnsjukdommar texatt muttern till motorfästet lossnar.
sen att det inte är noslip drivhjul orginal är väldigt dåligt.
och bara därför så måste man kapa boggie skenorna för att få in ett par.
klen i framvagnen.
det kanske räcker som svar ?

120hk med turbo och det känns som en 2takt från 90talet.

blir fint med att kapa boggie skenorna också. bilden säger allt.

http://www.noeasywayout.se/images/screenshots/bowmore/IMG_1247.jpg
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
dämpningen är som att åka med tuggummi.
boggien ger äckliga "hästkickar"
Håller med om att dämpar kalibreringen inte är helt perfekt, men jag själv har aldrig varit nöjd med fjädringen innan omshimsning på nån maskin jag ägt.

turbolagg
Var inte farligt mycket på den jag har kört. Variator kalibreringen har nog stor betydelse.

tung som ??? i fronten
Att den är tung i fronten har jag aldrig upplevt, snarare tvärt om vid hopp.

går bara att ha 38mm matta.
Vet att det går på 44 matta.

alla barnsjukdommar texatt muttern till motorfästet lossnar.
Har gått ut servicemeddelande ang detta, Bara att dra den till rätt moment så är det fixat.

sen att det inte är noslip drivhjul orginal är väldigt dåligt.
Det lär ju inte behövas noslip hjul till 80hk.

klen i framvagnen.
Har krökt en A-arm på min pga stenkänning. Vet inte om det sett annorlunda om jag haft en annan maskin.


120hk med turbo och det känns som en 2takt från 90talet.
Har aldrig testat en med 120hk, därimot en med ca 155 och den gick som kulor & krut.

blir fint med att kapa boggie skenorna också. bilden säger allt.

http://www.noeasywayout.se/images/screenshots/bowmore/IMG_1247.jpg
Man behöver inte kapa skenorna om man monterar 8 kuggars noslip.
Dessutom har inte skotern på bilden gummiskydden kvar på skenorna, hade nog inte hänt om dom hade suttit kvar.
 

Lapp_Sven

Aktiv medlem
19 mar 2007
62
0
6
Motorn trycker olja om de lutar när man kör, så var de för en polare, han for till yamaha center å sku byta in den för att den tryckte olja, men de fick han inte, han fick ett svar att han inte fick köra där de lutar .