Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ingen jävel verkar ha koll på kod 67. Närmast är väl NTC och Lennart på Yamaha här i Skellefteå. De menar på att det har att göra med trasig oljetrycksgivare. Sitter tydligen två på Phazern.
Nåväl.
I dag försvann felkod 67 helt plötsligt och jag har inte lyckats få tillbaka den... Märkligt! Och det hade ju varit toppen om inte skotern samtidigt börjat gå som en kratta. Vill inte gå på tomgång, och går risigt när man ger lite gas.

I vilket fall går jag fortsätta med det här vid nästa tillfälle jag är "hemma" (typ februari).
Måste åka tillbaka till familjen och verkligheten imorgon bitti.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
2011 och framåt har 2st sensorer.

Edit såg att din är en 12. Men har felkoden försvunnit så finns de väl inget fel eller?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
2011 och framåt har 2st sensorer.

Edit såg att din är en 12. Men har felkoden försvunnit så finns de väl inget fel eller?

Exakt. Men då har man ju garanterat tillbaka problemet vid ett senare tillfälle. Eller så inte.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

Filtret sitter bra till. Slipper både varm luft och är lätt att rengöra från snö. Jag tycker dessutom att den ser hyfsat original ut.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Tjaaa, "förmodligen" är ett välanvänd uttryck i dag. Skulle vara skönt att prata med någon som vet och inte bara tror sig veta.
Byt ut givaren, törs slå vad om en öl att det är den som strular.
Se bara till att du byter ut den som heter oil pressure sensor och inte den som heter oil pressure switch då det är två olika givare.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ni har båda rätt. Kommer eventuellt adressera problemet igen, nästa gång jag är upp, men prio ett nu är att få den att gå rent.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ligger och funderar lite fast jag borde sova. Har kommit fram till att jag nog lyckats vända PCV:n fel väg samt glömt att koppla bränsletrycksregulatorslangen till intercoolern.
Jag vill genast åka 80 mil norrut för att fixa det.
Misstänker dock att familjen säger nej till den resan...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Se på fan! Vmax4-sekundären har ramlat in. 50 dollar och frakt 212 kr. Ibland blir man glatt överraskad.
Och så har xenonhuset varit hyggliga och sålt mig ett 50w slim xenonkit för en spottstyver (400 bagis).
Synd bara att man är 80 mil från garaget...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Är det någon som testat att flytta bak boggien på en Phazer? Det verkar ju vara mer regel än undantag på MTX-turbos i USA.
Min 162" matta kanske då skulle passa utan förlängning? Måste ju ändå byta till nya (no)slipdrivhjul med rätt delning och 9" vändhjul har jag ju redan liggandes.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag flyttade min då jag bytte från 144" till 151". Dock fick jag svetsa om dom bakre fästena för boggien eftersom det inte finns material rakt bakåt på dom. SKall du köra med 162" så är det ju bara att flytta ännu mera bakåt.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag flyttade min då jag bytte från 144" till 151". Dock fick jag svetsa om dom bakre fästena för boggien eftersom det inte finns material rakt bakåt på dom. SKall du köra med 162" så är det ju bara att flytta ännu mera bakåt.

Jasså? Där ser man. Men bytte inte du både tunnel och boggie?
Testade du alltså att flytta bak originalboggien? Från 144" till 151" alltså? Hur många cm bakåt blev det? 7" gör ju typ 18 cm, flyttade du bara hälften av det och så var det topp? Eller hur räknar man? 144 till 162" är ju 18" och flytta 9" bakåt låter liiite drastiskt.
Men om man gör både ock? Flytta och förlänga?
Antar att det är den flackare attackvinkeln som jänkarna vill åt genom att flytta boggien och inte bara anpassa den efter en längre matta?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Flytta bak boggien kan vara ett alternativ. Är dock osäker om det är optimalt. Blir avståndet mellan spetsen på boggieskenan och drivhjulet ökar risken för stab. Kan förstås lösas med antistabhjul. En annan faktor man kanske glömmer är att mattan löper långt utan stöd mellan drivhjulet och skenan. I extremfallet böjer mattan in innan den möter skenan och ökar attackvinkeln i det området.
Jag skulle rekommendera att behålla originalpositionen för skenorna och satsa på en traditionell förlängning.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ja, inte fan flyttar jag hela rasket 9 tum bakåt. Det jag lurar på är att flytta bak boggien något (2-3 tum eller förslag från bättre vetande) och förlänga resten. De större vändhjulen tar ju lite av längden också.

Hur man ska räkna? Är det så enkelt som att subtrahera gamla mattans längd från den nya, och hälften av det är det mått man ska förlänga med?
Eller är det enklaste att rigga upp nya mattan och boggie och måtta allt "på plats"?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
I första versionen körde jag med originalboggie och originaltunnel. Jag körde med större vändhjul så jag tror jag flyttade bak ca 3" och det funkade bra. Jag körde utan antistabkit