Phazer timbersled 151"

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Är sjukt sugen på sätta på skidorna de är ju så grymma


men vill inte plocka i sär nått om snön och solen skulle bestämma sig för att vara på platts samtidigt..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Börjar komma lite snö här nu, men också + grader :(

Lyckades i vart fall ta skoterkort i helgen så nu får man ju äntligen köra :)


Fint jobb av Älvdalens Skoterklubb med både utbildning och att lyckas ta med alla ut på en rätt lång sväng för övning! Kompisens Assault RMK tyckte inte om att puttra fram på leden men mina dupontslides verkar funka kanon.. Orkade inte böka med isrivare men skotern höll tempen och slidsen höll
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Funderar på hur varm variatorn får bli. Var ute och körde några timmar och ur mina hål jag borrat upp på kåpan kom ganska varm luft ut.. såpass varm att man kände det på benet genom täckbyxan...

De är lite tillsnyggade nu men plasten var så mjuk så vetetusan om jag rekomenderar denna mod till de som bryr sig om utseendet... dock syns inte hålen så mycket eftersom jag gjorde dem "i klistermärket" så det ser helt ok ut "live"

Värmen kan bero på att jag inte haft hålen förrut och värmen gått någon annan väg (närmare tanken) eller så kan det ju ha att göra med de nya vikterna i variatorn som gör att den går varmare? Eller så är det nått annat.. När är det för varmt och hur kollar man och eller åtgärdar??
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hade börjar fått lite svårt att svänga med skotenr och såg att jag smällt i en styrstaget, justerade kullederna efter bästa förmåga och rätade ut styrstaget.. Skoter går som en dröm nu igen..


kör ungefär en timme varannan dag och den går klockrent måste jag säga! Även om föret inte är det bästa (sjukt bärig snö, dock lite för lite men passar riktigt bra till den skoterglade fiskaren)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Monterade C&A Pro MTX skidorna idag, drygt att kapa sönder de nya bussningarna i rostfritt men blev ok...


Passade på att släppa lite tryck i framdämparna också, provar att köra på 65 psi nu och hoppas den svarar bättre, körde på 75 psi tidigare efter att ha läst att det var bra när man tog bort krängningshämmaren men jag upplevde det allt för styvt..
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Hur upplever du variatorkittet från SBM? Har det blivit bättre backshift? Fått till 80 mil på min Phazer MTX nu och jag upplever den som väldigt nyckfull backshift. Fick du betala tull och moms för ditt kit?
Kan passa på att fråga om Betterboards också =) Funkar de bra för dig? Har hört en del som klagat på att hålen (där snön skall ramla ned) är för små.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Mycket nöjd med kittet från SBM, tror det är helixen som minskar backshiften och det är stor skillnad, nu är den hanterbar och stör inte nämnvärt! Gillar även det lägre tillslaget, skotern är mindre ryckig i alla lägen. Fick inte betala tull och moms men lika bra att räkna med det för säkerhets skull..

Är mycket nöjd med betterboardsen, var det första jag gjorde, gick inte att åka bredvid leden utan. Jag har den "äldre" modellen utan hål på uppvinklingen så där fastnar snö men resten är alltid ren. Klockren funktion. Köpte mina på modshop.se
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Köpte ju en ny stötfngare och monterade då den gamla dels var sliten och dels var trasig i fästet till stänklappen.. Köpte en ny Yamaha aluminium stötfångare med förhoppningen att slippa problem över denna vinter.. Ve och fasa när den på första riktiga turen gick av i godset på båda fästena till stänklappen (och jag körde jäkligt fint och såg till att inte backa utan att lyfta stänklappen)..


Köpte stötfångaren av modshop.se och är MYCKET NÖJD med hur de hanterat de hela, grymt bra service där, men hur som så står jag med en trasig stötfångarna.

Trodde jag hittade lösningen hos schmidtbrothers motorsport, några flärpar som man räddade stötfångaren med.. glad i hågen beställda jag dessa men när de kom fram visar det sig att de endast passar de korta stötfångarna :(






Så nu står man här, årets finaste skoterdag och till på köpet hemma för sportlov och så kan man inte åka för allt är isärplockat..

Ikväll ska jag försöka svetssa ihop orginalstötdämparen (alla nyare phazers verkar ha någon sorts förstärkning där bak vid stänkskydded) och sätta dit den så att jag i vart fall kan åka till helgen om det bli nå finväder..

Fi fan vad bitter jag är när jag verkligne gjort allt jag kunnat för at få en skruvfri skotersesong .. :)
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Så talar en Yamahaägare.
En BRP ägare står och fettar veven på fjället och tycker det är normalt ;)
Hehe jo förvisso, säsongen är ju så kort så nog vill man kunna åka 3 månader utan problem, men jag får lov att
säga att jag haft mina problem men tänkte att allt var fixat (boggie, matta, styrning).
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har gjort en mall till ett fäste för stänklappen, i vilket material ska man göra den? Stötfångaren är ju alu, det köpta fästet verkar vara i härdat stål/rostfritt (gått flisor när de borrat). Vill ha så tunt gods så möjligt till bra pris och kunna göra den på måndag och det ska gärna hålla :) lrginalhålkaren är ju alu men känns som det kan bli för vekt i 1/8"
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich



Inte mycket att hurra för men bild på mallen till fästet. Fästet är också klart (rostfritt 1.5mm) så jag får se om jag har tid att justera in dem vid skotern och borra hål i kväll..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fick plåtbitarna, bara rakt utskurna och 90 graders böjjen (kan inte bocka hemma tyvärr..) och skred till verket och bocka till böjjarna lite på känn..



Orginalstötfångaren var ju av på samma ställe och stödet bakom tunnelmaterial är ju lite slitet minst sagt så det blev lite olika på båda sidorna men ganska lika endå..



jag är nöjd och här är funktion före form, hoppas att de håller, kändes lite mjuka jämfört med de jag beställt men lär ju vara bra stabilare än orginal.. En fråga är dock vad ska man ha för nitar, jag har några billiga jula nitar vilket jag inte tror är helt ultimat? Förslag på vart man får tag i bra nitar och vilken sort ska man ha? Tex de som kom med stötfångaren har en rätt grov bricka bakom och var sjukt tunga att nita!

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag köpte mina på Jula...men det borde finnas på närmaste järnhandel också...se bara till att få rätt längd = håller bättre