Placering Lambdasond 2-takt turbo vad är rätt och vad är fel?

tjschiller

Aktiv medlem
1 maj 2013
54
0
6
Gällivare
Tjenare, har surfat runt lite och kikat på placering av lambda på en överladdad tvåtaktare. Finns både dom som sätter den i pipan, ungefär i höjd med avgastempgivaren och sen finns de dom som sätter den efter turbon i "downpipen".
När jag körde autotuner på mitt slp system satte jag den just efter våta delen i pipan.

Vad är rätt och vad är fel?

Mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Efter turbon är ju avgastemperaturen lägre, så man kan vänta sig längre livslängd hos lambdasonden om den sitter där. Under alla förhållanden bör den sitta monterad så att säga uppifrån och ner i röret, så att det aldrig kan inträffa att kondensvatten droppar ner på lambdasonden.

Om man ska arbeta med ett lambdareglerat system (closed loop) så måste reglersystemet ta mer hänsyn till löptider och sånt, ju längre bort från motorns avgasportar lambdasonden sitter.

Så, en bra sammanfattning är väl att inget av lägena är 100 % rätt och inget av dem är 100 % fel.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag satte min på insidan av pipan där den är som störst/tjockast. Teorin baki det är att den får minst kontaminering av olja å skit där då tjockare partiklar vill flöda i utsidan av böjen på pipan än insidan. Fick väldigt stabila värden så jag var nöjd med den placeringen.

Tycker kompisens maskin som hade sin lambda mätare i slutburken visade väldigt sporadiska å dåliga värden. Men vi hade 2 olika sonder så kanske inte var riktigt jämförbart då!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Följdfråga hur länge håller sonden om man har den i hela tiden? Jag är så feg att jag snabbast möjliga tar bort sonden när bestyckningen /mappningen är klar. Jag kör heller ingen avskärmning på sonden som påstås ska förlänga livslängde. Jag inbillar mig att avskärmning kan påverka värdet men jag har inga bevis för det.
Jag skulle vilja ha den i hela tiden så jag hoppas någon kört många timmar/mil med lambdasond.

Mitt favoritställe är i mitten belly i taket där är de minst gushlan.