Plastbelag på mountainmaskiner

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Ibland, eller rätt ofta möter man nån mountainmaskin med stora plastbelag och ruta. Brukar vanligtvis vara en summit av valfri sort. Gärna peltor radiokåpor på chauffören. Troligtvis nån same eller annan som jobbar på skotern och som kör mer än dom hänger på forum men....Nån här som provat detta? Tar man sig fram bättre? Mycket sämre känsla å led? Vilka belag ska man i så fall ha? Finns ju gigantiska vita. Men till blade skidan finns det ju några asymmetriska också.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Betydligt större bärighet fram, jag har dessa på en av mina skotrar och skillnaden är fenomenal jämfört med innan. Men betydligt simmigare på led och skråkörningen kan du glömma... Fördelen är att den aldrig sätter sig med framdelen nästan oavsett hur löst det är. Gigantisk skillnad när man kört fast...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
trilla: Varför Hjulboggie pratar om att "sätta sig med framdelen" är för att han kör yamaha. Gör inte det, om du nu inte gillar att sätta dig med framdelen.

Belag på en mountainmaskin fungerar ganska bra. I snön så flyter det upp bättre och om det är hård skare så vill den inte hugga när du kör. Nackdelen är att den blir lite mer tungstyrd. Kanske också lite mer tungbruten men det är svårt att känna, ingenting man tänker på när man kör.
BRPs asymmetriska belag till bladeskidan är helt fantastiska, för första gången så blir skidorna bättre. På alla sätt. Den flyter upp bättre, mycket bättre och har fantastisk bärighet. Den blir inte mer tungstyrd eftersom att dessa belag inte bygger något på höjden. Den har samma form som bladeskidan så den beter sig exakt likadant på hårt spår med samma fantastiska grepp som bladeskidorna har original. Dessutom så bygger den extra inåt mot skotern så skidorna blir inte bredare utåt och den blir inte svårare att bryta omkull.

Ovanpå detta så verkar det som att de har blandat in någon speciell plast i belagen för de håller mycket längre än vanliga vuotsolainen. Då ett par vuotsolainen håller 400 mil så håller bladebelagen 700-800 mil.

Köpköpköp är min rekommendation.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Tack arge plogarn. På vilken skoter har du haft dem? Jag tänkte beställa till min nya 49 etech -16 som jag väntar otåligt på.