plastbussning övre a-arm m7

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Halloj,
Tänkte byta bussningar i övre a-arm inre samt yttre bussningar.
Sitter plastbussning där nu. Original?
Men hittar inget pirat någon med tips.
Arctic org går på 95.- plus moms styck.. känns helt sjukt. behöver ju 8 st.
Sett att det finns kit med allt, de bilder man ser är ju inte dom jag behöver med på.
Kanske finns från någon annan skoter som det passar från.

MVH // Rasmus
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Originalbussningarna är ett skämt, gjorda i sämsta plast.
Om ni har tid över kan ni ju mäta upp vad ni behöver och kontakta ex. kullager.se. Det är väl vanliga sleeved bushings det handlar om.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag monterade busnigar i lagerbrons från F7 på sambons M5 men det passade inte rakt av å jag tror det var bulten som skilde men mins inte riktigt.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
okej, jag tror det är tum men har inget bra att mäta med exakt nu, skiljer mycket lite mot för millimeter, så jag kör nog på det här det lilla det skiljer kan man ju köra med smärjelduk...
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
plastbussningen kostar 3.11 dollar/st från usa, kan vara värt att fundera på det alt
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
plastbussningen kostar 3.11 dollar/st från usa, kan vara värt att fundera på det alt
Om man ämnar behålla skotern mer än en säsong så är det inte ett vettigt alternativ med standardbussningar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
har ägt 7st m7or och kan inte påstå att jag upplevt störande problem med plastbussningarna ..
visst har någon av maskinerna jag köpt haft dåliga bussningar när man plockat isär framvagnen men då har även bussningarna i nedre a-armarna varit halvslita och fått bytas ut dom med!
ca 300 mil är det längsta jag kört med nya plastbussningar och under dom milen höll sig framvagnen stabil, sen har skotern sålts!
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Avslut/ update på tråden.

Bussningar fixat.
Beställde dom jag nämnt här ovan.
Dom var lite stor. La ett fint litet snett snitt i dom. Sen pressat i dom med lagerlåsning.
Sedan borrat upp till lagom diameter.
Monterde även fett nippel på inre röret då det är bökigare att ta loss att smörja där.
Blev riktigt bra och billigt. ca 220 kr ist för 1000 som org skulle kostat samt garanterat bättre hållbarhet.
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
På min Crossfire har jag metallbussningar... Är det original, eller är dom utbytta av föregående ägare måntro?