Plocka bort tank, Yamaha Viking

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Tänkte försöka få fart på den gamla Vikingen som står i fjällen å det första jag ska göra är att ge den fräsch bensin.

Någon som kan ge en bra beskrivning på hur man plockar bort tanken på en Yamaha Viking från 1988?

Minns ju knappt hur det ser ut nu, men lite hjälp på traven kan va väldigt bra när man står där uppe...
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Varför ska du plocka bort tanken, är det för att du ska tömma gammal bensin ? det är lättare om du bara far på en bensin station och köper en bensin pump. en sån på bilden . dom finns även på clasohlsons.
 

Attachments

W

Wettainen

Nej den räcker inte till hela tanken men då får du ta och lyfta upp baken och stoppa under några jeep dunkar så bensinen rinner längst fram i tanken, annars om du har en skoterlyft så är det bara att ta den.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Ok.. men precis allt får man ju inte upp hur som helst.
Gör inte den lilla slurken som blit kvar nånting? Trodde man var
tvungen att få ur precis allt...
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
finns en billigare verion och lättare (slipper åka och köpa grejer) ta en bet trädgårdsslang och stoppa ner och sätt övertryck i tanken (jag blåser) de är både änkelt och snabt. ocha palla upp den bak eller ställ den utför så bensinen sammlas i ett hörn, enklare att få upp den då.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Startar den inte, eller varför vill du ha ur bensinen?
Prova först i varje fall.
Nej den startar inte å har inte varit igång på kanske 7-8 år...

Å jag tänker att eftersom bensinen är så gammal så vill man ju ha ur så mkt det bara är möjligt.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Nej det har ingen sexuell betydelse om det är någon halvliter kvar. Fyll bara på med ny soppa du.
Plocka sedan bort pluggen under förgasaren eller om det var hela locket som man var tvungen ta ta bort och dränera förgasaren. Skruva ihop allt som det satt . Montera nya tändstift finns primer så nyttja den. om inte så kan det vara bra om man slår en skvätt bränsle direkt in i tändstiftshålet kanske nån 1/4dl å sen tutta och köra.
Den kan ju komma att gå lite illa ev stanna av ett par gånger innnan den har fått igenom ny och fin soppa i hela systemet.

Lycka till