Plugga separat oljeblandning

Sammelangstroom

Rookie sledder
11 feb 2018
6
0
0
Jävre
Hej! Har en -00 summit 600 som nu på senaste dricker olja i mängder. Har fixat så vajjer och armen som vajern drar i går som den ska då den kärvade lite men det hjälper inte. Har kommit till det läge där jag funderar på att plugga den separata oljesmörjningen och blanda själv i tanken. Men då är min fråga. Hur gör jag då? Och är det något annat som smörjs av oljepumpen som måste smörjas och går sönder om jag gör så? Tänker om det är risk att den skär eller nåt går sönder ifall jag gör detta? Tips och erfarenhet av detta mottages gärna!
 

rogge601

Prospect sledder
11 feb 2018
2
0
0
Ekerö
Hej ! Har en Exciter 440 -81 där CDI-boxen fattas, verkar helt omöjlig att hitta.
Kablarna från skotern är 6 st. och innehåller en blå, vilket tydligen är ovanligt.
Vore synd att behöva skrota då den för övrigt är i bra skick. Tacksam för tips.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Hej! Har en -00 summit 600 som nu på senaste dricker olja i mängder. Har fixat så vajjer och armen som vajern drar i går som den ska då den kärvade lite men det hjälper inte. Har kommit till det läge där jag funderar på att plugga den separata oljesmörjningen och blanda själv i tanken. Men då är min fråga. Hur gör jag då? Och är det något annat som smörjs av oljepumpen som måste smörjas och går sönder om jag gör så? Tänker om det är risk att den skär eller nåt går sönder ifall jag gör detta? Tips och erfarenhet av detta mottages gärna!

Vattenpumpens drev smörjs av olja så tar man bort oljepumpen utan att fylla olja i detta växelhus så skär dreven. Jag brukar göra en täckbricka/plåt med en slangnippel som man sätter där pumpen normalt är fastskruvad. Från den nippeln drar jag en slang upp i motorutrymmet så de är lättåtkomlig för påfyllning. Man bör även ha en avluftning från detta drevhus men där är jag osäker på om din motor har en färdigpluggad nippel rakt ovanför drevhuset? Många nyare Rotax 600/800 har de ivf och då sätter man bara en släng där med, Avluftningen är bara till för att de ska gå snabbt att fylla på olja. Om du inte har avluftning så går de fylla drevhuset ändå men de tar 100a år att trycka i olja, använd stor kospruta. De ryms ca 1-2dl olja däri och har man täta vevaxeltätningar så behöver man inte fylla ofta.
Många sätter även dit en lite oljebehållare på slangen så de kan droppa i olja eftersom vilket bra för då ser man när de tar slut.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Köp den färdiga burken och täckplåten från en 440, då har du en täckbricka och en slang till en oljebehållare så det blir lätt att hålla reda på om du har olja i pumphuset eller inte.
 
Reactions: Hybro