Polaris 2013

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur menar du nu?
Tar en liter mindre plats i en 25 litersdunk? Förklara gärna så jag lär mig något nytt idag också! :)
Som kotte_parva är inne på...

Hur mycket plastyta är det på en 1-liters flaska?
Hur mycket plastyta är det på en 25L dunk?

Om du tar ytan på en 1-liters flaska gånger 25 så är det mycket större än för 25-liters dunken...
Mycket större yta för att rymma samma volym...

Sen krånglar ju Askers fundering till det när man drar in tjockleken...

Men om man går efter kottens siffror så behöver dunken vara 2.3 gånger tjockare för att plaståtgången ska vara större...

Nu är det djupa diskussioner... Haha!
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
vafan har ingen här ett jobb att sköta ;-) svamla om massa plast hit å dit nä jag lägger min arbetstid till att läsa forum och drömma mig bort till snön.

Någon som vet när nya tillbehör för -13 börjar anlända ? (CB väska tex)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Här kommer exaktare uträkning :p

om 25l dunken har måtten 10cm x10cm x250 cm
2 delar på 10x10cm = 0.01kvm/st
4 delar på 250x10cm = 0.25kvm/st

Alltså totalt 0.52kvm , 25l/0.52 = 0.0208kvm per Liter jämfört med 1 liters dunken på 0.06kvm

Så 2.8846153 ggr så mycket plast i 1 litern :p

Men då har vi ju inte börat klura på densiteten i plasten än?!?!?!
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Ni har ju inte heller räknat ut exakta formerna på dunkarna grabbar. Ja menar ingen av dunkarna är ju helt rektangulära ;D

Ps; Ni har inte ett hantverkaryrke va? ;) vm i data fipplande :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.129
958
113
Stora Blåsjön
Nu har jag vart ut och vägt dunkar.
en 1 liters flaska väger 80g
4liters dunk väger 300g
och sen har jag ju självklart ingen polaris 25 liters dunk men vägde lite olika dunkar jag hittade på 20-25liter och den lättaste vägde 1000g och den tyngsta 1300g, det var inga bensindunkar jag vägde utan dunkar som det har levererats olja i. Så vi kan väll säga att polaris 25liter dunk väger 1300g då man förutsätter att den är i god kvalité.

Så nu räknar vi lite...
1 liters flaska = 80g
4x80g=320g
25x80g=2000g
6.25x300g=1875g

Så det man kan konstatera är att 4 liters dunken är överlägset billigast, man får mest plast och olja för pengarna.

25liters dunken är överlägset dyrast då man får väldigt lite plast för pengarna. Dock har ju 25liters dunken ett bättre eftervärde då den säkert är lämplig som bensindunk efter man har hällt bort oljan.

Det som skulle va riktigt intressant är om någon skulle orka räkna lite vad kilopriset på plasten är utan oljan?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
För att göra det måste man veta vikten på oljan :) sen är det relativt enkelt..
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag hoppas verkligen att detta med oljans olika KFP-storlekar är utrett innan skotern är leveransklar, vore jobbigt att behöva ta ett beslut kring det där utan ordentligt med fakta under sulorna. :D
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Snabbt räknat i huvudet, inkls trött hjärna och distraherad av fotboll på TV får jag det till följande

1liters förpackningen ca 141kr/kg på plasten
4liters ca 118kr/kg
25liters ca 143kr/kg

Det ingår även risker för tankevurpor..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Haha vilken jäkla diskussion jag lyckades dra igång. :p

Men få kan vi konstatera att det är mer miljövänligt att köpa en 25l dunk ;-)
 

yngwie

Välkänd medlem
28 aug 2012
116
0
6
Jag köpte en ny IQ på Kalixmaksiner i Luleå för några år sedan. Den var dock förra årets modell. Jag fick inte pruta en krona när jag kommer dit, fick inte ens en oljedunk på köpet.

Men det var inte det värsta, några veckor efter stoppade snuten mig och då visade sig att skotern inte var påställd. Vilket resulterade i böter. Nej, jag handlar aldrig mer där.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag köpte en ny IQ på Kalixmaksiner i Luleå för några år sedan. Den var dock förra årets modell. Jag fick inte pruta en krona när jag kommer dit, fick inte ens en oljedunk på köpet.

Men det var inte det värsta, några veckor efter stoppade snuten mig och då visade sig att skotern inte var påställd. Vilket resulterade i böter. Nej, jag handlar aldrig mer där.
Det kan ju tyckas självklart att när man köper en ny maskin så skall den vara påställd vid leverans, men det är det inte. För att handlaren skall kunna skriva över maskinen påställd, och körklar så krävs det att kunden har tecknat en trafikförsäkring. Detta kan ställa till det om det blir snabba ryck och kunden vill hämta samma dag.

Här borde handlaren dock kunnat informera om att han/hon inte kan göra maskinen körklar förrän kunden har pratat med sitt försäkringsbolag, och därmed kanske vänta med leverans till dagen efter. Alternativt att kunden ringer sitt bolag under besöket hos handlaren.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Någon måste ju nästan skapa en olje-tråd i allmänna forumdelen och höra om denna "oljeskandal" även gäller andra märkesoljor.

DISCLAIMER: Meningen du nyss läste innehåller spår av ironi.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag köpte en ny IQ på Kalixmaksiner i Luleå för några år sedan. Den var dock förra årets modell. Jag fick inte pruta en krona när jag kommer dit, fick inte ens en oljedunk på köpet.

Men det var inte det värsta, några veckor efter stoppade snuten mig och då visade sig att skotern inte var påställd. Vilket resulterade i böter. Nej, jag handlar aldrig mer där.
Ehmz informerade inte försäkringsbolaget att den var avställd? Det är väl inte samma säk på en avställd som i trafik..

Sen för egen del kollar jag alltid reg-beviset när det kommer både på nytt och gammalt :)