Polaris 2013

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Är väl självklart? Med en sån lätt skoter och man gör en sån stor viktförändring på en sida (tar bort kedjehus) så har dom helt enkelt fått lov att sätta ditt två bultar för att få den rätta balansen på maskinen :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det kedjehus som sitter på maskiner utan beltdrive.
Maskinen på bilden har beltdrive så förstår inte ditt påpekande då kedjehus inte har med saken att göra.
Sen handlade det inte om gummipluggen hur som helst.
 

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Nu kommer 10000kr frågan! (beloppet avser bara svårighetsgraden :) )
Varför har de satt 2st blindmuttrar längs ner?

Det sitter bara på avgassidan alltså inga vid variatorn.
Det är för att skruva fast battery box bracket, nr 17 på bilden.

 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Maskinen på bilden har beltdrive så förstår inte ditt påpekande då kedjehus inte har med saken att göra.
Sen handlade det inte om gummipluggen hur som helst.
Dom menar alltså att gummipluppen sitter där för att man använder samma delar till maskiner med och utan kedjehus, överens? :)
 

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Men varför ska den då enligt listan nitas fast? Nummer 18 är nitar..
Ja det är nitar på sprängskissen men det kan vara fel där.

Muttrarna sitter på alla 2013 155", både på dom med belt drive och dom med kedjehus.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.127
956
113
Stora Blåsjön
Där är det bara bort med skiten, man lär ju spara åtminstone 2 gram.
Sen den där plastpluppen var ju nästan löjligt, är ju rätt öppet där ändå..
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Vet ett lass skulle komma idag till norrland dock mer upp mot Vilhelmina om jag hört rätt. Börjar det vara kris krillnecks?=O)

Finns ingen snö i ske så vitt jag kan se iaf.=O(
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Vet ett lass skulle komma idag till norrland dock mer upp mot Vilhelmina om jag hört rätt. Börjar det vara kris krillnecks?=O)

Finns ingen snö i ske så vitt jag kan se iaf.=O(

Okey jo abstinensen är jobbig haha nä ingen snö här men i inlandet finns det snö o testa på :-D
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Enkel fråga, iofs ställer jag den i polaris forumet men orkar inte starta en ny tråd, vad är ett bättre köp, en Switchback Assault eller en XF 800 HC (ej limited)?
Gäller för en som gillar att bomba led men även gillar klätra kraftlinor m.m.

Och det är de modellerna som gäller så inge snack om att man ska ta en Rmk lr liknande tack =)
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Enkel fråga, iofs ställer jag den i polaris forumet men orkar inte starta en ny tråd, vad är ett bättre köp, en Switchback Assault eller en XF 800 HC (ej limited)?
Gäller för en som gillar att bomba led men även gillar klätra kraftlinor m.m.

Och det är de modellerna som gäller så inge snack om att man ska ta en Rmk lr liknande tack =)
Båda anser jag är vettiga skotrar. Finns både för och nackdelar med båda maskinerna!! Hade nog kommit ner till vilket märke man vill ha om jag hade suttit i din sits. Är då grymt nöjd med min 12as switchback assault och lär bli najs nu när zbroz 39" framvagnen åker på! Vet ej hur bränsleförbrukningen är på arcticen men min ligger runt 3,5 L/milen oavsett hur man kör ( efter ca 200 mil, i börjar drog den typ 7 liter milen)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Båda anser jag är vettiga skotrar. Finns både för och nackdelar med båda maskinerna!! Hade nog kommit ner till vilket märke man vill ha om jag hade suttit i din sits. Är då grymt nöjd med min 12as switchback assault och lär bli najs nu när zbroz 39" framvagnen åker på! Vet ej hur bränsleförbrukningen är på arcticen men min ligger runt 3,5 L/milen oavsett hur man kör ( efter ca 200 mil, i börjar drog den typ 7 liter milen)

Haha det är ju problemet, ingen av dem är dålig, ett riktigt lyxproblem. A-C har ju teleskop stången som kanske kan vara bra ok man kör väldigt varierat. Sen är det ju en grym motor. Polarisen istället då har ju ett helt sjukt bra rykte. Och elstart om man ska gå ner på såna detaljer. Aja svårt är det. Är dock bror som funderar och inte jag själv som tur är :)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Enl källa på plats i Katterjåkk så är det nära 1 m ny snö där:)
Tänk att alla skall överdriva snödjup. Har det någonsin hänt att någon uppgett ett mindre snödjup än vad det är? Enligt SMHI är det 67cm i Katterjåkk.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nån som funderar på något BigBore-kite till sin nya ProRMK? Vore ju onekligen trevligt med lite extra effekt...

(Man får skeva tankar när man surfar runt i väntan på maskin och snö.... är fasen billigare att åka till fjällen än att sitta och längta på säsong...)

Men ni som gjort liknande ingrepp finns det ens hopp om driftsäkerhet och bensinförbrukning som är någorlunda rimlig (vill ju helst klara sig en dag utan att måste leta upp en mack...)

Och vågar man hoppas på 20hk extra?