Polaris 600 -06 Går dåligt när det går tungt??

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Förra året var enda felet att den orkade inte riktigt varva ur i djupsnön..

I år så varvar den 7tusen på led.. kommer man ut i djupsnön eller uppför nån backe varvar den 4-5 tusen och bluddrar och låter som den misständer som fan.

kör man sen på led igen så går den till sig och går rent men den går inte över 110 km/h... Ranger 550f kör ifrån mig.

Den poffar även ganska mycket mest på halv gas.

Någon som känner igen sig??
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
börja med att kolla tändstiften,sen hur insugsgummina ser ut.
sen kan du ju ta en titt på variatorerna.
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
tändstiften är ganska bra gyllenbruna.. insugsgummina är bytta. och i variatorerna vet jag inte vad som kan ha hänt om den går så här?

jag har haft lös avgasportarna, inbillade mig att den gick sämre efter jag stoppade tillbaks dom.. kollade dom igen nu och såg att i ett membran så är det ett knappnåls stort hål i membranet, kan det inverka mycket?
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
avgasportarna är kollade nu nya membran men inte något bättre vart det..

Har lös variatorn nu och ska byta yttre bussningen, den kärvar. man får motorstopp ibland, den frilägger inte.

men det kan väl inte inverka på att skotern går som skit vid belastning?
det satt även tyngre vikter i variatorn, troligen en trimfjäder oxå som var av när vi köpte den så vi bytte till en original. detta ska väl inte heller kunna inverka?

Vad kan det vara som gör att den går så dåligt vid belastning, ibland kommer den ner till 3000 varv och mattan orkar precis snurra runt.. men kommer man ut på rak led och kör 10 sekunder så får den tillbak "orken"
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
nix.. den gick precis likadant.. och nu har jag bytt vevaxelbussningen, variatorbussningar, rem och bytt till originalslutburk... men samma fel


börjar tro det är kolvringarna som är slut, måste kolla komp igen..

kollade stiften och dom är gyllenbruna dock blöta i gängorna?
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Kompen låg på 8.5bar på ena och 7.9 på den andra cyllen..

det verkar inte vara så bra va? under 8 och även skillnad på cylindrarna
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
en kolv var ganska så repig.. den måste ha nypt någon gång före min ägo.. men den andra kolven hade ännu mindre komp men var inte repig.... svårt å se om kolvringarna är utslitna men troligen är dom det också så blir nya kolvar, så hoppas jag på att den går bättre
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Lånade hem en -10 rmk 600 -155" som frugan var sugen på.
Men den vill bara varva ca 7800. Satt 10-64 och standard fjäder.
Vad kan vara galet på den tro?
Går fint i övrigt. Men känns ju allmänt trött.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Konstigt att man läst dom brukar köra på 64g.
Gissningsvis hur mkt effekt tappar man på 4-500 varv under?
Frugan blev ju lite besviken på effekten. Men nog tycker jag en cfi 600 ska gå att få fart på?
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Och jag kan meddela att med nya kolvar vart det ingen skillnad.. men nu har jag iallafall fräsch motor.

nu tror jag enbart på att avgasportarna inte fungerar som dom ska. kom ihåg sist jag tog lös och rengjorde dom så gick den sämre efter det. men har haft lös dom igen, bytt ett membran och bytt packningar men ingen skillnad...

undra om den där elmojjen brukar kärva så dom inte öppnar portarna?

motorkaraktären blir precis som att den saknar sista pushen.. går bra på tomgång men fullgas varvar den 7tusen på vägen och låter och känns allmänt snö.

och eftersom den börjar poffa och gå som skit ii lössnön kanske är för det går tungt då blir det mer avgaser och dom tar sig inte ut för portarna inte öppnar så motorn kvävs på nå sätt??
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
kan även tillägga sen jag rengjorde avgasportarna så började "intrumentpanelen" lysa rött istället för blått....

kanske något tecken på felkod? blinkar även till nån lampa när man är ute och kör ibland.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Instrumentpanelen går att skifta mellan blå och röd, säker att primär funkar som den ska ? Så den inte växlar på som ett tok och motorn inte orkar med.
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
hade även isär variatorn och böt bussningen som kärvat för många så den går lätt nu.. såg även att det var bytt vikter , om jag kom ihåg rätt hette dom 60, följde med nå andra dom hette 58. läste nånstans att ju tyngre vikter blir det bättre, eller?

de är ju de att den har ju gått bra förut med detta.. :/
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Är dina avgasportar elstyrda så har du troligtvis felet där. Jag har själv haft liknande problem med en 600 R.

Testa koppla ur slangarna från avgasportarna, håll för hålen och provgasa!