Polaris 650 trippel problem

Willelundin

Medlem
20 feb 2019
10
0
1
26
Ramsele
Hej har problem med en 650 trippel som går bra 5 minuter sen börjar den misstända och bluddrar sen dör den och blir helt j*vla stendöd.
Misstänker att den tappar gnistan precis som jag håller på att göra..

tänkte kolla här om det fanns någon kunnig på dessa motorer
Har rengjort tank, förgasare och tanka i 98-oktan
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är mest troligt statorn. Mät upp motstånden från den kall när den tycks funka och sedan direkt då den börjar missa så ser du om de diffar mycket. Plus minus 20% från rätt värde varm är ok men diffar den mer så är den väck.
När lindningen i statorn bli varm så får man dessa problem.
De kan även va pickuppspolen som sitter utanför svänghjul och läser mot bölder på svänghjulet så mät även den för om du har flax är de den.
Rätt ohmvärde och vilka kablar du ska mäta mellan har jag ingen koll på men sök på Googel usa samt Youtube.
Jo just RM stators usa brukar uppge rätt värden och kabelfärger på samma sida om som deras stator och picuppspole de säljer. Jag är dock inte säker att de har till din maskin.
Uppge exakt modellnamn och årsmodell så kan jag kolla RM stators om du går bet.
 

Willelundin

Medlem
20 feb 2019
10
0
1
26
Ramsele
De är mest troligt statorn. Mät upp motstånden från den kall när den tycks funka och sedan direkt då den börjar missa så ser du om de diffar mycket. Plus minus 20% från rätt värde varm är ok men diffar den mer så är den väck.
När lindningen i statorn bli varm så får man dessa problem.
De kan även va pickuppspolen som sitter utanför svänghjul och läser mot bölder på svänghjulet så mät även den för om du har flax är de den.
Rätt ohmvärde och vilka kablar du ska mäta mellan har jag ingen koll på men sök på Googel usa samt Youtube.
Jo just RM stators usa brukar uppge rätt värden och kabelfärger på samma sida om som deras stator och picuppspole de säljer. Jag är dock inte säker att de har till din maskin.
Uppge exakt modellnamn och årsmodell så kan jag kolla RM stators om du går bet.
Tack för svar. Vet inte exakt modell men tror att det är årsmodell 92 iaf
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den har nog löstagbara spolar som sitter skruvad i statorn och de brukar finnas på Rinab eller skoterdelen.
De är såpass billiga att de är värt att byta dem på vinst o förlust.
 
Reactions: Willelundin

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
På ebay finns bägge statorspolarna både sok drivspolen och puldspolen.
Byt bägge för de är den mest trolga felkällan.
Sök på detta org nr från Polaris sprängskiss så får du piratspolar och org spolar.
3084092 COIL PULSATING
3084091 COIL, EXCITING
Här har du ett ex på ena spolen oem polaris men du bör hitta pirat billigare och de duger.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
På ebay finns bägge statorspolarna både sok drivspolen och puldspolen.
Byt bägge för de är den mest trolga felkällan.
Sök på detta org nr från Polaris sprängskiss så får du piratspolar och org spolar.
3084092 COIL PULSATING
3084091 COIL EXCITING