Polaris 800 -01 råvarvade utan tändhattar!

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Hej, va ute å tog ett varv med polarisen förut helt plötsligt exploderade remmen å jag blev stående. sen small de till å motorn börja varva max. jag slog till stopp knappen, rycke bort dödmans greppet och tog ur nyckeln men den ville inte ge sig. tillslut ryckte ja upp huven och bokstavligen slet bort tändhattar å kablar men den fortsatte. hade som tur va en polygrip i ficka så jag skruva ur ena tändstiftet å den dog. Har aldrig ens hört talas om liknande. Vad kan ha hänt? Tacksam för hjälp!
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
BR9ES funkar bra till din maskin. Annars BPR9ES. Är det championstift så tror jag att RN57YCC är så nära man kommer? Kör själv på BPR9ES i min 600.
Hur som helst är glödtändning väldigt ovanligt om man lite kör med alldeles åt helvete för mjuka stift, troligen går skotern alldeles för snålt. Rengör gasarna, kolla insugsgummin, se över bestyckningen och KOMPTESTA! Mycket viktigt efter att motorn stått och tokvarvat när den gått snålt och glödtänt, den kan ha gjort fina gropar i kolvarna också så lys ner och kolla att de inte smält.

EDIT: BR9EYA är också fina stift, surnar inte lika lätt som ES, men det verkar vara ditt minsta problem just nu.
 

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Tror de är BR9EYA som sitter i men ska kolla de. Lyste ner direkt men kunde inte se nåt då iaf. Hur kollar jag bestyckning? vet ju att de har med förgasarna att göra iaf:) Skruva kan jag men inte såna grjer. och hur ska kompet va i en sån motor? Tack på förhand
 

Tobbe1982

Medlem
12 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Om det är mikuniförgasare sitter det en kopp på undersidan utav förgasarna som man skruvar bort, där under sitter det två alternativt tre munstycken. Ett lågfart ett högfartsmunstycke och ev. ett tomgångsmunstycke. Men sitter det två munstycken är det låg och högfart. Kompisen böt kolvar på sin polaris 600 något nyare typ 06ans maskin och hade då ca 7 i komp, men det viktiga med kompet är väl att det skall vara så lika som möjligt på båda cylindrar?!
 

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Okej.. och då ska de bytas till grövre munstycken där lr? För de e vell ganska säkerställt att den får för lite. sitter ju rätt stift i iaf. Kan de spela roll att jag köpte den cirka hundra mil härifrån? har nåt i bakhuvudet som säger att maskine som går längre norrut behover mindre soppa.. Kan de stämma?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
BR9ES funkar bra till din maskin. Annars BPR9ES. Är det championstift så tror jag att RN57YCC är så nära man kommer? Kör själv på BPR9ES i min 600.
Hur som helst är glödtändning väldigt ovanligt om man lite kör med alldeles åt helvete för mjuka stift, troligen går skotern alldeles för snålt. Rengör gasarna, kolla insugsgummin, se över bestyckningen och KOMPTESTA! Mycket viktigt efter att motorn stått och tokvarvat när den gått snålt och glödtänt, den kan ha gjort fina gropar i kolvarna också så lys ner och kolla att de inte smält.





EDIT: BR9EYA är också fina stift, surnar inte lika lätt som ES, men det verkar vara ditt minsta problem just nu.
Enda skillnaden på BPR9ES och BR9ES är vilken isolator fot stiftet har...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
... har nåt i bakhuvudet som säger att maskine som går längre norrut behover mindre soppa.. Kan de stämma?
Nej, det stämmer inte. Maskiner som går uppe i fjällen, alltså högt över havet, behöver mindre soppa än dom som går vid havsnivå. Väderstreck spelar ingen roll.

Kan du lägga upp bild på stiften som satt i då det hände här?

Glödtändning kan också bero på att man kör på dålig olja, som lämnar sotavlagringar som börjar glöda, och antänder bränslet.
 

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Okej. visste att de va nåt iaf. ska försöka ta några bilder imoorn om jag hinner förbi verkstan. Ja oljan som den gått på tidigare fick ja höra va ur en 25l dunk så de är nog inte den häftigaste.
 

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Här kommer lite bilder.

Rev isär förgasarna förut å munstyckena som satt i är 440/145 och nålarna sitter på näst översta hacket.

Passa även på å komptesta å båda ligger lika på ca 10,5 kg/cm2.
Så där ser de vell bra ut.. kolla insugsgummina å dom ser hela å bra ut..
Tack på förhand!
IMG_1203.jpgIMG_1205.jpg
 

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Om ni tittar på vänstra sidan av förgasaren så sitter de en mässing färgad justerskruv med fjäder.. vart får ja tag på en sån? fattas ju på den högra förgasarn..