Polaris 800 dragon

Stefaneklund

Prospect sledder
21 jan 2018
1
0
0
Örebro
Hej jag har en polaris 800 dragon 2008 som jag har lite problem med.
Den startar som den ska men efter en liten stund visar den att batteriet har dåligt med ström sen dör mätaren skoter går ca fyra fem minuter efter sedan stannar även motorn det går att dra igång den på en gång efter att den stannat har ingen EL start på den och hittar inte något batteri.
Så min fråga är har någon koll på om det finns batteri på den modellen eller har någon något tips på vad det kan bara för fel ??
Med vänlig hälsning, Stefan
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har den ingen startmotor så har den inget batteri. Min 09a har start. Batteriet går endast till den. Och felet låter som voltregulatorn. Har haft liknande bekymmer på min. Har bränt 3 st voltregulatorer på den. Sist kostade jag på den en original då de uppgraderat dem i 3 generationer. Den nya modellen ska tydligen vara bra. Återstår att se. Multimeter och google hjälper dig mäta upp den :)
 

TStenberg

Medlem
1 okt 2010
21
1
3
Arvidsjaur
Första gissningen är voltregulatorn, men som med alla andra elfel är det inte självklart. Jag hade exakt samma symptom och tog för givet att det var just voltregulatorn som var trasig, så jag köpte en ny för ca 2500kr och upptäckte att felet kvarstod. Jag gjorde även en massa andra grejer innan jag till slut testade att dra ut varenda kontakt, sätta tillbaka alla som behövs för att motorn ska starta. Jag tror det var följande som krävs:
- Voltregulator (3 gula)
- Kondensator (1 svart och 1 röd)
- ECU (2 stora kontakter)
- Tändspolar (en blå och en vit kontakt, håll reda på vilken som är till vilken spole!)
- Soppapump (tror det var svart och röd kabel)
När den startade så väntade jag 5 min för att se om den skulle dö, men då den fortsatte gå så kopplade jag in alla resterande kontakter 1 i taget (först det som går till styret och sist huv) för att se vilken som skulle stanna motorn. Döm av min förvåning när allt började fungera igen. Jag misstänker att felet låg i kontakten till soppapumpen då den vid mätning tidigare drog mycket ström, men jag är inte säker. 2 säsonger senare så fungerar allt utmärkt.

Efter en lång utläggning är iallafall mitt råd att börja med den billigaste och enklaste lösningen först:
1. Kolla igenom kabelhärvan efter synliga skador, det är vanligt att det blir kabelskav framme vid gångjärnet till huven samt vid styrstången.
2. Mät motstånd mellan jordpunkten vid elkomponenterna och motor (ska vara jättelågt, ca 0-0,2 Ohm).
3. Dra isär SAMTLIGA kontakter (möjligtvis inte den som går till baklyset och sitter längst ner vid tunneln mellan tank och luftburk) och kontrollera att de inte ser skadade/ärgade ut innan du sätter ihop dem igen.
4. Byt chassirelä.
5. Se om du kan få låna en voltregulator att provstarta med, om inte så är min första rekommendation att skicka den till någon som kan mäta upp den åt dig (t.ex. Timrå elbyggnad) för några hundringar.
6. Plocka lös stator och få den uppmätt (kan göras i samma veva som du skickar voltregulator, men krävs mer jobb då du måste dra loss svänghjulet med en avdragare först.
7. Startar den inte vid någon av föregående åtgärder så är det troligtvis något invändigt fel på ECU eller soppapump.
8. Bryt ihop och skicka på återvinningen.