Polaris assault rmk 09 går ej som den ska

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Nyligen köpt ny skoter, idag var första riktiga turen förutom småsvängar i slalombacken hemma.
Hemma i backen har den varvat upp till 8150.

Idag så han jag köra 1 km innan den släckte första stiftet bytte det, körde och då kändes den slöare och gick lite orent, varvade max 7800.
Körde vidare och den började gå sämre och sämre, sen släckte den samma stift igen, bytte och nu går den riktigt orent och varva max 7500 och är totalt orkeslös, inte ens nära att lyfta nå skidor.

For till en polares stuga och hade lös portarna rengjorde stoppa tillbaka, sen pallade jag upp skotern och gasar, då ser det ut som portarna inte rör sig ett dugg och den går orent fortfarande.

Far tillbaka mot min stuga, då släcker den 1 stift.. Byter det och helt plötsligt går den bättre, varvar 8050 och är mycket piggare?

Känns som den går som förut under dagen första sekunden då jag nyper fullt på gasen för att sedan skicka på mycket mer effekt.

Vad fan har jag för problem som spökar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ta ett kompprov så du ser om den har lika komp på båda cylindrarna. De lät nästan som en skärning på den cylinder som surade. Kolvringarna kan tillfälligt ha nypit fast i kolven men har nu lossnat, den bör dock visa lite lägre komp om den varit skuren.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Är i åkersjön och har ej tillgång till någon komptest nu, får testa när jag kommer hem.

Portarna var full i olja innanför membranen(?)och dom verkar ju inte röra sig nånting och det ska dom väl göra?
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har slp pipa och pc5, vart tipsad att testa koppla ur pc5 och se hur den gick.
Och den gick i princip lika utan pc5..

Och vad jag ser så går inte portarna ut som dom ska fast jag bytte membran igår.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
De låter snarare som variatorn tjärvar hur många mil har den gått och vet du om primärvarren har renoverats någon gång?
463 mil, vet faktiskt inte om det är något rört på den.
Får ha isär den när jag kommer hem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
463 mil, vet faktiskt inte om det är något rört på den.
Får ha isär den när jag kommer hem.
Ja då är de hög tid för genomgång de kan vara skit där bussningar glider så rengör noga men köp gärna nya bussningar överallt. Redan vid 300 mil börjar de flesta variatorer bli sunkiga förutom Yamaha för dem är lika bra/dåliga från 0-1200mil.