Polaris fs touring som stannar

Pesor

Medlem
2 feb 2013
34
0
1
Sundsvall
Hej
Jag har en polaris fs touring 2007 som har börjat krångla. Den går ojämnt på tomgången och stannar. Gasar man och kör är det inga problem förens motorn kommit upp i arbetstemp, då slutar den att svara på gasen och stannar. Inga problem att starta igen, men stannar då vid gaspådrag. Kan köra max ett par meter sen dör den. Har provat med att koppla ur hastighetsgivaren, vilket jag läste om kunde orsaka liknande problem, utan skillnad.
Någon som kan hjälpa?
 

Pesor

Medlem
2 feb 2013
34
0
1
Sundsvall
Har nu även bytt strömbrytaren utan skillnad. Någon som har något tips, var och läste av den förra veckan och enligt de så var det brytaren som var felet, men icke :(
 

Pesor

Medlem
2 feb 2013
34
0
1
Sundsvall
Har nu gått igenom allt kablage och alla anslutningar men inte hittat något galet. Kan det vara något med tändspolarna?
 
21 okt 2013
18
0
1
Jämtland
Kolla kablaget till tempsensorn, vanligt att det skaver på dessa.
Inte säkert att det är det som är problemet för dig men dom kan gå konstigt när datorn får knasiga värden.
 

Pesor

Medlem
2 feb 2013
34
0
1
Sundsvall
Har nu bytt tomgångsmotor då mekanikern på polaris trodde det var något galet med den. Innan jag bytte tomgångsmotor tog jag bort insugningsrör m.m och rengjorde ordentligt. Slangar till tomgångsmotorn var något slitna på sina ställen men inte hål någonstans. Lindade några varv eltejp på de slitna ställena. Monterade tillbaka allting och startade skotern. Den gick perfekt på tomgången och svarade på gasen. Kör av från släpvagnen och ner på lägdan, skotern börjar att gå dåligt igen. Svarar på gasen till en början men efter ett par hundra meter dör maskinen av när man gasar. Stannar och låter den gå på tomgång, och nu är tomgången dålig igen, varierar från hög till låg. Kör hem och tvingar den att fortsätta gå på tomgång genom att kompensera med gasen. När den nåt arbetstemperatur provar jag att köra igen. Den går ett par meter och sedan tvärdör den. Inga problem med att starta upp den men dör så fort man kör. Kan det vara tändspolarna? ECU:N? Det är nog det enda som jag inte provat med nu. Blir galen på denna skoter!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Mät upp statorn både kall och varm för den kan visa rätt värden kall och dumma sig varm. Om du har den lös kan du värma den med hårtork.
 

Pesor

Medlem
2 feb 2013
34
0
1
Sundsvall
Hej! Jag verkar ha stött på samma problem som dig. Löste du det?
Nej, är inte löst än. Var in till polaris i Sundsvall häromdagen för att ställa in in ny tps som jag bytt. De läste av den och påstår att det är något med en givare från stoppknappen som är galet, säger att det kan bero på kabelbrott. Har mätt upp dom kablarna nu och de verkar ok. Nu startar inte ens skotern :( funderar seriöst på att skrota skotern. Känns dock lite jobbigt då maskinen bara gått ca 400 mil och fortfarande har ett visst värde
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det inte vore för att jag egentligen redan har för många järn i elden, så skulle det nästan ha varit intressant att blanda sig i felsökningen...
 

Pesor

Medlem
2 feb 2013
34
0
1
Sundsvall
Givaren för hastighetsmätaren?
Prova koppla ur
Har provat det utan skillnad.
Har bytt tändspolarna, tändstiften, tomgångsmotorn, tps, batteri, stoppknapp och givare
Reläna och säkringarna är ok
Har gått igenom alla kablar utom de som går under motorn
Bränsletrycket är ok

Det som är riktigt mysko är att efter jag bytt tändspolarna så gick den rätt så hyffsat vid gaspådrag. Däremot Var det som vanligt på tomgången, alltså den vandrade upp och ner för att slutligen dö.
Anledningen till att jag bytte tpsen var för att jag klantade till mig och gjorde en spricka i den när jag monterade luftburken.
Nu går den som sagt inte alls.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall