Polaris indy 500 får inte bort primärvariatorn

denka1

Medlem
30 jan 2013
24
0
1
hallen
Hej jag ska ta bort primärvariatorn på skotern, Och jag har avdragare och försöker spärra så den inte snurrar. Men det går inte sitter som fan. finns det något verktyg för att spärra variatorn? För det jag har är en rem sak och det funkar inte så finns det något smart sett?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Prova att sätt en kofot genom variatorn så den inte kan snurra

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Istället för att riskera att slå sönder saker i variatorn kan du stoppa ner ett snöre (typ startsnöre) Igenom tändstiftshålet. Dra sedan runt tills det tar stopp.

Se bara till att kolven är påväg upp och nästan i topp.
 

denka1

Medlem
30 jan 2013
24
0
1
hallen
Prova att sätt en kofot genom variatorn så den inte kan snurra

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Jo men man förstör variatorn då, eftersom det är gjort av aluminium eller vad det nu va? blir för mycket kraft att det är risk att den kan gå sönder.
 

denka1

Medlem
30 jan 2013
24
0
1
hallen
Istället för att riskera att slå sönder saker i variatorn kan du stoppa ner ett snöre (typ startsnöre) Igenom tändstiftshålet. Dra sedan runt tills det tar stopp.

Se bara till att kolven är påväg upp och nästan i topp.
Aha är det inte risk att den fastnar? Men jag läste att man kan he skotern på sidan sen ta olja i gängorna ner där sen ta gängtejp på avdragarn och att det blir typ ett tryck så den lossnar?
 

snowride

Medlem
11 feb 2005
26
0
1
Härnösand
hej denka1 fick du bort primären på skotern, hade nämligen samma fel själv tidigare, fick inte lös den med en avdragare heller
 

Kurra

Aktiv medlem
17 jan 2014
58
1
1
kurra
olja, eltejp på avdragare, eller bara en bult med rätt gäng. Dra så hårt du kan, med snöre i cyllen. sen värmer du med värmepistol. Men akta dig!!! den flyger upp med riktigt hårt när den släpper
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Dra åt avdragaren så hårt som du törs..slå lite lätt med hammaren på skallen. Obs lite lätt. Upprepa proceduren om den inte släpper, dvs dra åt mer, banka lite lätt. (Du får inte slå för hårt då veven annars kan skadas)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Jag körde med vatten istället för olja... blir inte lika kladdigt och jävligt då. Annars fungerar dragskaft och koben, rätt vad det är så smäller det och smärta i hand uppstår men då är variatorn lös :)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har originalavdragaren, o det gick inte att få av variatorn, eller snarare jag vågade inte ta i något mer. Jag gjorde som så att jag tippade upp skotern på sidan, inte hela vägen, fyllde hålet med vatten. Lindande gängtejp på avdragarens gängor o började dra. Hade ett koben genom variatorn samtidigt. Den hade jag hade lindat in med silvertejp för skydd (mycket silvertejp på kobenet). Sedan började jag att dra, variatorn ploppade ut sedan med lätthet :). Vattenmetoden funkar mycket bra.