Polaris Indy trail - 88

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Hej
Jag har ett problem med min skoter.
Den går mycket dåligt, det började med att den bara gick på en cylinder, jag mätte tändspolarna och jag hittade inga konstiga värden på dom. Så jag bytte CDI box och då gnistrade det på båda stiften, men skotern går fortfarande dåligt.Den tänder konstigt när den blir varm liksom vid fel tillfälle, varvar inte upp som den ska och när den är kall så går den bättre än när den är varm. jag har gjort ren förgasarna men det hjälpte inte så mycket.
Snälla hjälp mig annars så kommer jag kanske få igång den tills snön försvinner...

Tack på förhand //Nikke
 

plösen

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Ta isär bränslepumpen och kolla att membranen är hela,om dom inte är det så kommer motorn att få för mycket bensin på den motorhalva som pumpens vakumslang sitter på. Då går den sämre ju varmare den blir eftersom det kommer bensin även i vakumslangen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Slitna kolvar, läckande vevaxeltätningar, läckande förgasargummin?

Många motorer som har lite diffusa problem - surar när de är varma, svårstartade, slår igen stift, opålitlig tomgång - blir som nya med nya kolvar!

Läckage i vevaxeltätningar brukar man kunna upptäcka på att det är oljigt vid vevaxeländarna, om man sprayar med startgas vid den ände man kommer åt medan motorn går så brukar man märka att något händer med tomgången.

Förgasargummina kan man kolla genom att spraya startgas runt dem medan motorn går.
 

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
jag har tittat i bensinpumpen men den så hel ut, sen tittade jag även på vevaxeltätningarna, en av dom var trasig så jag bytte bägge två, ja den går lite bättre men den går inte bra och den ryker så man tror att det brinner inuti den, och sen så har jag testat med br9es stift och EYA stift och om jag kör med es stift så går dom sönder det gör inte eya men skotern går sämre på dom..

Måste jag byta kolvar eller finnns det något lite mindre som jag kan kolla först??
 

plösen

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Ta ett kompprov så ser du om kolvringarna är okej åtminstone. Kan inte exakta värdet, men över 7 kg ska det ligga iallafall.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man brukar få lägre kompressionstryck på tvåtaktsmotorer än på fyrtaktare. Och hur högt det verkligen blir på en viss motor beror mycket på hur portar mm är gjorda och hur högt varvtal man får upp när man gör provet. Det är egentligen ingen mening att jämföra olika motortyper med varandra.
Kompressionsprov ska göras med fullgas, förresten.

Om man inte har någon exakt likadan motor att jämföra med (eller siffror ur verkstadshandboken för exakt den motortyp man håller på med) så kan man inte göra så mycket mer än att jämföra cylindrarna med varandra. Om nån är mycket lägre så kan man vara rätt säker på ett fel där...
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Är du säker på att det är på fullgas man ska göra komp provet? Både i instruktionen till farsans komp mätare och på yrkesskolan lärde vi oss att det ska vara ungefär halv gas... Inte för att jag sett nåt skillnad mellan halv och hel på mätaren men ändå...
 

Johgren

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Piteå Sverige
När man kollar kompressionen på en 2-taktare
Bör man hålla full gas pga. att man får in mer luft snabbare i cylindrarna,
detta är inte ett måste men man får dra runt motorn betydligt längre för att få det slutgiltiga värdet på mätaren.

Om man kar en mätare som visar resultatet i PSI så är 14,7 PSI = 1KG
Ps Kör Ski-Doo =)