Polaris Indy XLT SP

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Tjenare!


Jag har en Polaris Indy XLT SP, Årsm 94.

Problemet är det, att den bara går på två cylindrar, vi har gjort ett komptest och det låg på just över 8 på alla samtliga. Förgasaren är rengjord på den cylinder som inte går.

Nya NGK BR9ES stift i.

Vad kan det vara för fel?

Tacksam för ideér och hjälp. Allt uppskattas.

Mvh, Matte
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Han gick på alla cylindrar i fem minuter, men slutade sen att gå på den tredje IGEN. Vad kan det vara för fel?

VI har testat att byta tändkablar mellan dem andra och då funkar det, så är inte tändkablarna som är fel. HJÄLP!
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
kolla hur packningarna ser ut i bensinfördelaren, eller ser du att alla förgasare får soppa? hur ser insugsgummin ut? inga sprickor om du klämmer åt dom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
För det första så kör br9eya stift hädanefter för dem tål surning bättre,inge dyrare heller.

Ang burken den inte går på så antar jag du bytt stift på den?

Steg 2 är att dra lös soppaslangen på den förgasaren och dra runt motorn för att kolla så den spottar bensin ur slangen från pumpen.

Du kan även kolla om den går på 3 burkar med en bensinsup i den felande cylindern.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Jag har bytt förgasare mellan tvån och 1. Ettan (närmast primären) gick inte förrut. Men sen när jag tog tvåans förgasare till ettan så började ettan gå och tvåan gick inte med den andra förgasaren. Tänkte att det skulle vara något problem med gasaren, så köpte en ny.
Samma problem med den nya gasaren,, vill bara gå på två..

En VÄLDIGT konstig grej som jag märkte, den går på alla cylindrar som man stängde av soppakranen, sen när man slog på den så gick den bara på två..
Ibland slutade också trean att gå och dem två andra gick..

Jag har dock inte öppnat bensinpumpen, eller kollat om slangen i tanken ligger rätt...

"Du kan även kolla om den går på 3 burkar med en bensinsup i den felande cylindern." Hur då tänkte du?

Sprutat startgas på alla samtliga insug, den gick inte upp i varv. Dvs dem är hela.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Verkar den blöta stiftet på cyl.som inte går?kolla luft slangarna som går till förgasarna(ser ut som primer slang),dra ur dom å testa igen utan dom isatta om det blir nån skildnad,fast du kanske inte har kvar luftslangarna?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Ja det gör den..
Vilka luftslangar?

Kände med fingrarna på trottlarna, känns som dem ligger rätt lika.

Jag tog lös bensinpumpen, "tvättade" den. Var inge smuts eller dylikt där i.. Montera dit den, fyllde på med bensin.
Men nu vill inte ens motorn starta, han tänder till lite, men vill inte gå igång. När jag drog ut en slang ifrån pumpen så kommer det bensin, testade två slangar av tre och det kom bensin.
Har gnista...

Denna ordning sitter det i pumpen nu, fast byt plats på svarta packningen och plasten.(första bilden)







VAD ÄR FEL ?
Snälla hjälp!

Mvh, Mathias (kille som vill åka skoter..)
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
kruvade in tomgångsskruvarna lite mer och då starta han. Men går fortfarande bara på två cylindrar..
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
du säger i videon att du böt gasare å då börja den gå på den cylindern så felet sitter i gasarn du måste på nåt sätt fått ihop den fel. Går den på tre om du ger den en sup ?

Lös med gasaren och kolla så inget är fel flottören t.ex

Skruva på :ciao:
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Nej, den gick på två cylindrar. Sen bytte jag förgasare för att jag trodde den var sönder. När jag väl monterade den "nya" förgasaren så var det samma fel.

Kan ju knappast ha två trasiga förgasare i rad?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
okej missförstod dig då. tänder den med soppa direkt i cylindern ?

och hade du gnista ?

Kan ju inte vara så mkt fel på ett järnspett :tongue1:
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Jag har gnista!
Jag vet inte det än, stiftet är som nytt, i dem andra burkarna så har dem lite olja på sig, alltså som normalt..
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Alla trottlar går jämt.
Ställde in alla trottlar idag, 4snurr ifrån max.
Luftskruvarna likadant, 1 snurr ifrån max.

Bytte förgasare idag med, den som satt på ettan flyttades till tvåan och tvärtom. Resultatet blev att 2 började gå (gick inte igår) och ettan slutade att gå (gick igår). VAD ÄR DET SOM oraskar DETTA PROBLEM?

Tack för svar/hjälp!
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Stängde av soppakranen, då går han, körde ett tag. Sen går bensinen slut, öppna kranen så den får bensin, stäng den sen kör. Så får man göra hela tiden? Idéer?