Polaris IndyStorm

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
Helt ny inom skotrar osv, bara lärt mig via artiklar lite smått sådär.

Hade tänkt modda skotern lite med styrhöjare lite andra små modifieringar.
Den är ju rätt låg och tuggar lössnö ganska dåligt.
Vad kan man göra för att fixa de? höja den på nått sätt?

Förklara gärna här eller länka med tråd eller liknande. gärna bilder!

Sen en sak till.
Förra vinter gick en bult av. i karossen där staget går ner till skidorna. På utsidan alltså (hoppas ni fattar)
Man ska ju kunna borra ur bulten, men de är riktigt härdar och de är svårt. har ni nått tips på de?

Puss

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nog går det ju att höja den, eller byta till en nyare boggi och en bättre matta. Men mitt tips är att spara pengarna och byta skoter istället. Skoter kommer väga bly även efter du har höjt den. Köp istället en riktigt lössnömaskin istället för att kasta pengar på sånt som inte funkar till 100%, tycker jag. Stormarna är ju inte precis byggda för att glida och skotta lössnö, snarare en fartmaskin på hårda underlag tex sjöar.

Svårt att förstå vilket stad du menar, finns några st. Fota gärna så blir det lättare att förstå vilket du menar.

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
Okej, skotern står i sälen just nu har inte nån tillgång till den ;(
Men om du kollar på en vanlig indy så går de ett stag på utsidan från skidan upp till karossen till tanken ungeför, där går en bult in i chassit.

Om du skulle tipsa om en billig lössnö maskin 20-25 000 ?
Puss

Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
fästet till trailingarmen måste du mena?bulten som går in i chassiet längst bak i nederkant av bukplasten

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
kan så vara, kan inte benämningarna.
Men iaf, den har ju gått av iaf bulten. Har du/ni nå tips på hur man får ut den med småtrix? den är ju härdad så de tar emot att bora rejäält!

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag har en storm som det är gjort lite på, den går i lössnö bara man håller gas, har bytt till en 32as ripsaw matta och höjjt den i boggien, trimmad osv

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
Okej tack för dom snabba svaren.
Vi har prövat borra å grejja men de tar emot så fruktansvärt, inge knep man kan ta till?

Fina skotrar där, inga mera tips för maskiner i lössnö 30 000 max!

JonRohm

Aktiv medlem
10 feb 2007
62
0
6
Kungsör
Går det inte att komma åt och svetsa fast en mutter eller skruvskalle på den avdragna bulten? En bild är nästan ett måste om man ska kunna komma på nått specialknep.. annars är det vanliga som gäller tex grispitt eller liknande.. Eller så skaffar du riktiga HSS borrar!

MVH/Jon

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
ska försöka fixa bilder till nästa vecka, va är speciellt med hss borrar?
För vi använda nåra riktigt hårda borrar sist, tror jag och de tog knapp nånting.

Men bara fortsätta försöka.

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
jag tycker inte du ska byta skoter... härliga motorer det där och effekten kompenserar det mästa.... Angående snö gången på dem så är dem inte bäst orginal...
Det första bra grejjen för bättre snö gång är ju en grov matta så det matar lite snö... sen är det kanske en förlängning... höjning som gäller för ännu bättre....
Det som är bra för bra snö gång det är en snäll attack vinkel... vet inte vilken boggie du har men jag vet att xtra12 boggien har en dårlig attack vinkel.. vilket går att sjystera lite på för bättre snö framkomplighet.....

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Ja byt inte bort en legend :) Jag har satt styrhöjare på min, visserligen bara 2" så den enkelt kamoufleras med originalöverdraget. Tycker det ser bäst ut så. Sen har jag en 32mm kams matta på, och det gör skillnad. Dock funderar även jag på att höja den lite grann eller ev leta rätt på en sks-boggi att sätta dit.

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
Just nu fokuserar jag på att få ut bulten.
Vi borrade satt i en grej för att vrida ur den "gängtapp" eller vad den hette. Men de slutade med att vi vred av "gängtappen"

:argh:

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
AJ då...
Då blir det till att svetsa på en mutter (eller skruv på den avdragna skruven.
Har du svets?

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
bumpar upp tråden igen.

Planerar nu att sätta på en styhörjare.
Någon som har erfarenhet om vilken tum man ska ha?
vilket styre som är bäst? priser/hela paket?

Annars åker jag ut till förvarings stället och kikar lite, men tänkte höra mig för först. Om någon har bilder lägg gärna upp :)

PS. ja vi har svets, men ingen som orkar ta tag i de hela ds.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
beror ju helt på hur lång du är å hurdant styre du ska ha, på min storm hade jag en höjjare som höjde ca 3 tum och ett fatbar styre så det blev ungefär en höjjning på 4 tum

blev en himla stor skillnad, lättare att hantera, burka osv, å köra allmänt

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ja då är det väl 4 tums höjjare på en gång å ett ganska högt styre, jag är 172cm å det blev prima för mig med mina gamla inställningar