polaris iq 600 vill ej varva

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag har köppt en iq 600 motor som är cross moddad, den ska då ha twinpipes, men jag kör med singelpipa, och han ja köppte motorn av sa att den gick när han hadde den, men nu när jag har den dock i ett helt annat chasie, så bara "4taktar" den och vill ej varva ur, den bara ryker och pludrar, och baktänder, den varvar dock 6000, men de saknas klipp i den, varvar segt och känns som den har 30 hästar.

måste man ha motortemp i kopplad på elsystemet? och va kan de vara, stift, reeds, förgasare,insug,packningar,tändspole,tändkablar/hattar är bytt och genomgått. bestyckningen är bra, några funderingar?

eller måste jag byta CDI då de är de enda jag inte kan kontrolera?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag suger på Polaris men...

Kan det inte ha göra med TORS eller vad det nu heter på iq polaris (anit gashäng)? Jag menar gashantaget följde inte med motorn och då bör en kontakt hänga lös från cdi enheten.

Vist är det väl en givare i hantaget på iq 600 som måste vara kopplad till boxen för att den ska gå fullt ut?

Den kopplingsplinten borde gå tjuvkoppla tycker jag?

Exakt så som beskrivet gick en iq 800 när den kopplingen drogs ur.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hehe ja. jag ha löst de med en resistor på 600 ohm tänkte att de motsvarar runt 70-80 grader =) tack än en gång! =D
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
resistort tog ja från skolan (går sista året på EL) annars finns de och köpa på kjell o kompany.

och värdena hittade jag på nätet

32 grader celsius 2500 ohm,
100 grader celsius 185 ohm,

de är allså en NTC givare, och värdet gissade jag mig till då transistoret (NTC givare) ej är linjära så går inte att räkna fram ett värde, så jag gissade mig till 600 ohm, kör 490 nu och den vart aningen piggare då tror jag.