polaris iq 600rr

MartinN

Ny medlem
29 okt 2024
4
0
1
71
Västerås
Fråga till er Har köpt mig en iq 600rr 09 och upptäckte då att slangarna till avgasventilerna är avklippta och pluggade. och kablarna till ventilen likaså Vad innebär detta för maskinen Risk för skador eller sämre egenskaper Bör jag åtgärda eller är det bara att låta det vara så Har provkört och som jag känner så verkar det funka Tacksam för svar då jag inte haft sådan maskin förut Vill inte riskera nått
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Jag skulle tveklöst kopplat in soleoniden igen (nr 13 på reservdelslistan). Fördelen med den är att vesventilerna är stängda till ett vist varvtal typ 7500v där de öppnar och då får du bättre bottendrag och gassvar upp till 7500v samt den drar mindre soppa. Kolla om de sitter en soleonit någonstanns eöller om du fick med någon lös.Den kan du testa genom att lägga på 12v då ska den öppna och stänga för genomblåsning i slanganslutningarna och du ska höra ett klick i den när du lägger på ström. Rengör den med bräcklen eller bensin för de kan ha kläggat ihop inv, de bör rengöras minst en gång per säsong.
 
Reactions: MartinN

MartinN

Ny medlem
29 okt 2024
4
0
1
71
Västerås
Det sitter en soleonid där Men kablarna är klippta precis vid den Men hittar inte var de kopplas in Inga kablar in till någon anslutning Vad är det som styr Är det konstant ström på den eller ska den gå in till nått Hittar inga kablar från någon kabelstam som är klippta Sedan är slangarna klippta vid förgasarna Ska de kopplas ihop och gå i en slang till solenoiden Från den går slang framåt och ner vid fronten
Jag skulle tveklöst kopplat in soleoniden igen (nr 13 på reservdelslistan). Fördelen med den är att vesventilerna är stängda till ett vist varvtal typ 7500v där de öppnar och då får du bättre bottendrag och gassvar upp till 7500v samt den drar mindre soppa. Kolla om de sitter en soleonit någonstanns eöller om du fick med någon lös.Den kan du testa genom att lägga på 12v då ska den öppna och stänga för genomblåsning i slanganslutningarna och du ska höra ett klick i den när du lägger på ström. Rengör den med bräcklen eller bensin för de kan ha kläggat ihop inv, de bör rengöras minst en gång per säsong.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Soleoniden får ström från ecu boxen men jag mins inte om de ligger på 12v spänning upp till 7500v eller om de är tvärtom att den stänger när strömmen stängs av vid 7500v. Slanganslutningar mot förgasare har jag tyvärr ingen koll på hur de ska kopplas in men jag tror man kan skita i alla slangar från solleonid för jag gissar att slangarna går till förgasarna för att suga upp oljeslem från soleoniden. På insprutare polaris som jag har går oljeslemmen ut under motor rätt ner på bukplasten därav att jag tror man kan skita i det. Testa först soleoniiden med 12v batteri och lista ut om den funkar. När du vet det kan du testa misstänkta kablar om de ger spänning eller stänger avspänning vid ca 7400-7700v med en vanlig lampa och tokvarva maskinen på pallbock.